AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #1 Skrevet 8. desember 2020 Fra morgen til kveld? For de som vil dele Anonymkode: 77375...db6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #2 Skrevet 8. desember 2020 Hvordan... Anonymkode: d83d5...d8e 11
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #3 Skrevet 8. desember 2020 Julefrokost med mann og barn. Dette er et høydepunkt og bedre enn du ville fått på de flotteste koldtbord. Julestømpe og en gave å åpne til barna. Tre nøtter til askepott og Disney jul på tv. Besøke gravsteder, tenne lys og legge ned krans. Reflektere over gode minner. Middag hos besteforeldrene og hjem til oss (alle sammen) for å åpne gaver og feire mer. Slik kan barna få legge seg i passende tid. Anonymkode: d8401...482 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #4 Skrevet 8. desember 2020 Står opp med barna, dei finner julestrømpene sine full av godsaker. Lager oss god frokost som består av varme rundstykker, nybakte brød, eggerøre, røykelaks osv ☺️ Etter ei stund må barna ut i lekehytten, der dei har lagt ut grøt til nissen kvelden før. Der legger han igjen pakker til barna. Så blir det sofakos med dyne i noen timer før jeg og mannen må begynne på middagen som skal stå klar i 17.00-18.00 tiden😊 Anonymkode: 89273...237 1
Alvario Skrevet 8. desember 2020 #5 Skrevet 8. desember 2020 Vår julaftenrutine endrer seg jevnlig alt etter livsituasjon. Med tre tenåringer og ett stort barn blir det nok slik: Lille julaften dusjer alle ungene før de legger seg og legger seg i nyvasket sengsett. Hele gjengen får hvert år nye julenattasser av mormor og morfar og vil ha de på natt til julaften (eller ta de på når de står opp). Det har derfor blitt en sånn greie at ungene bare har laget seg denne tradisjonen selv. På selve dagen sover alle så lenge de vil, men ett par av ungene står nok opp ganske tidlig for å få med seg juleprogram på tv og pakke opp første julepakke. De får alltid pakken opp gaven fra hunden vår på morgenen (og han en fra dem selvsagt😂). Tidligere har vi gått i kirken, hatt julegrøtbesøk av de vi ikke feirer med på kvelden eller så har mann og barn gått på besøk i noen timer på dagen. I år blir alle hjemme hele tiden uten besøk. I pakkene de får på morgenen er det ofte type lego, puslespill m.m, så da bygger de gjerne samtidig som tv står på. Vi prøver å ha ryddet/vasket alt dagen før slik at alle kan nyte dagen. Vi deler alle på oppgavene med å lage til maten, dekke bordet osv, og i 12-13 tiden har vi en god brunsj som vi spiser foran tv og juleprogrammene. Middag har vi klokken 18, så besøket kommer litt før det. Bytter på pinnekjøtt og kalkun alt etter hvem vi feirer med. I år blir det også en nøttestek. Vi hører sølvguttene synge julen inn i starten av måltidet. Vi har riskrem til dessert (alltid) og to alternativ til premie for vinneren av mandelen. Julehjerter eller marsipangris. Etter å ha ryddet opp etter middag flytter vi oss bort til salongen hvor vi finner frem litt kaffi og brus, og begynner gaveåpningen. Vi starter med elste eller yngste og pakker opp en og en gave slik at alle får det med seg. Midt inni tar vi en pause og finner frem frukt og konfenkt+mer drikke. Når alle pakkene er åpnet og alle er takket her og der (snakker ofte med familie vi ikke er sammen med på høytaler) rydder alle tingene inn på sitt rom og besøket legger sitt i bilen. Har ungene fått noe som skal bygges/skrus sammen sitter de ofte med det. Vi går så rundt juletreet og fyller på med bamsene til ungene om vi er for få til å nå rundt. Til slutt finner vi frem jukekaker, gjerne en fersk kake (i år gulrotmuffins) og gjerne noe salt. Sitter da og snakker frem til besøket reiser hjem. 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #6 Skrevet 8. desember 2020 Står opp, ser på 3 nøtter til askepott og reisen til julestjernen. Tar på bunad, går til gudstjeneste (utgår selvfølgelig i år). Går til kirkegården for å tenne lys og minnes våre kjære der. Hjem for å varme opp maten (som for det meste ble laget kvelden i forveien) spise lang middag med 3 retter og mange runder. Åpne gaver. Må legge til at jeg i 20-årene feiret 4 julaftener i utlandet mutters aleine, 3 som student og 1 i forbindelse med jobb. Da jeg jobbet var det en helt vanlig arbeidsdag både 24. og 25. desember, med jobb til kl 20 på kvelden. Og det gikk helt fint! Jeg overlevde alt sammen! Lever godt den dag i dag også. Så til alle som tror at verden går under fordi de ikke får reist hjem i år eller gjort ditt og datt: Det kommer til å ordne seg. Det er en verdenspandemi på gang og julen akkurat dette året kommer til å bli litt anderledes. Men det går helt bra. Anonymkode: 57641...292 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #7 Skrevet 8. desember 2020 I år blir det slik; Minstejenta vår på to pleier å starte dagen sin mellom 6 og 7 et sted, så enten meg eller faren hennes står opp med henne, og den som står opp, gjør da i stand til felles julefrokost med medisterkaker, sylte, eggerøre og annet godt pålegg. TV-en blir vel bare stående på hele dagen, kan jeg tenke meg, med Julemorgen, Tre nøtter til Askepott og Disney. Eldstejenta står opp når hun vil, hun pleier å komme rundt åtte. Planen er å bare kose oss med tv sammen, lek og moro, før vi sånn i to-tiden må begynne å gjøre oss klar. Da tar vi på oss finklær, pakker litt greier og reiser ned til samboerens bror i fire-tiden. Der blir det middag, kaker, kaffe, brus og pakkeåpning. Da blir vi der frem til reiser hjem på kvelden engang Anonymkode: 1190c...b19
Wit Skrevet 8. desember 2020 #8 Skrevet 8. desember 2020 Står opp, datter finner julestrømpe, ser på 3 nøtter til Askepott, lager risengrynsgrøt med mandel i til lunsj, lager riskrem av resten av grøten, ser på Disney, starter på julemiddag som er ribbe, pynter oss før middag, setter på Sølvguttene og spiser kl 17, tar av bordet og putter i oppvaskmaskinen, lager kaffe og finner frem kaker, åpner julegaver (en og en om gangen som datteren min deler ut), spiser riskrem etter julegavene er delt ut (vi er for mette etter middag), ser gjennom gavene vi har fått, koser oss med julemusikk og noe godt i glasset pluss godteri og småprater ut over kvelden. Vi feirer i år med meg, min mann, min datter og min mor. Stille og rolig altså
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #9 Skrevet 8. desember 2020 En relativt lett frokost med julemat. TVen står på med klassikerne, og folk ser på til og fra. Tar en treningstur, eller gåtur. Grøt og spekemat. Begynner med mat, folk steller seg etterhvert. Aperitiff med bobler og enkel fingermat. Middag ca 18-19. Gaveåpning. Vin og brettspill. Har alltid gjester i hus, så de samme er her hele dagen. Ingen barn. Anonymkode: f673e...307 1
SoWhat? Skrevet 8. desember 2020 #10 Skrevet 8. desember 2020 Julefrokost sammen med kjæresten ca 09. Etter det går jeg til broren min og hjelper til med barna mens han og kona ordner med mat. Som oftest tar jeg med ungene på tur et par timer. Så spiser jeg julelunsj hos dem. Går innom den andre broren min og henter hundene hans. Så kommer ene søsteren min med sin hund. Jeg lager meg noe mat og blir alene med dyra på julaften. Er vant til å ha 1.juledag som "høydepunktet", så det går fint. Spiser lasagne og italienske kaker pluss drikker god vin med noen av de voksne i familien pluss kjæresten 1.juledag. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #11 Skrevet 8. desember 2020 Vanligvis jobber jeg dagvakt den 24. annethvert år. Da drar jeg på jobb som vanlig og kommer hjem til nesten ferdig middag som samboer og mine søsken har lagd, mens mine foreldre har passet ungene. Jeg skifter, pynter meg og dekker bord, så er det å spise og åpne gaver. Annethvert år feirer vi jul i hjembyen til samboer. Da overnatter vi hos svigers eller svigerinne og programmet blir forskjellig alt etter hvem vi skal møte og hvor vi skal feire jul. Begynner som regel dagen med julestrømper til barna og juleprogram på TV, ut en tur og julelunsj med de vi ikke feirer kvelden med. Kjenner jeg gleder meg til julaften i år. Pga korona dropper vi å reise bort, så det er første (og kanskje eneste?) jula jeg får være hjemme hjemme hele julaften med familien, uten jobb og uten stresset med å overnatte borte. Anonymkode: 4ba8e...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #12 Skrevet 8. desember 2020 Jobbe 8-12. Mannen og barnet vårt kommer til å stå opp, spise frokost, se på tre nøtter til askepott og disneyklassikere i pysj. Så dusjer og steller vi oss, pakker bilen og skal til svigers hvor vi også skal overnatte. Ungen kommer til å få åpne noen pakker før middag. Middag rundt kl. 5. Så åpnes ungenes gaver, så dessert/kaker, og de voksnes gaver åpnes til slutt. Anonymkode: 62c68...8ec
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #13 Skrevet 8. desember 2020 Har heldigvis ingen program 😂 Den dagen det skjer har livet gått for langt. Tenker jeg lager meg en pizza av god kvalitet. Så spiser jeg den rundt kl 15-17, slapper av resten av kvelden i eget selskap. Nydelig, ingen gavepress eller mas. Anonymkode: 394e4...ccb 4
pia mater Skrevet 8. desember 2020 #14 Skrevet 8. desember 2020 Stå opp halv sju, dra på jobb, ferdig klokka tre, stikke hjem og ha på finere klær, dra til foreldrene mine på middag i firetiden.
Angelheart2 Skrevet 8. desember 2020 #15 Skrevet 8. desember 2020 Alle står opp når de selv vil og finner seg litt enkel frokost på kjøkkenet. Barna ser på Julemorgen, vi voksne leser julehefter og drikker kaffe. Ved 12-tiden er det julegrøt med mandel. Dersom mine foreldre ikke kommer til oss på middag, så kommer de på grøt. Gudstjeneste i kirken kl 14:30, hjem til ferdigstillelse av middagen. Vi spiser alltid når sølvguttene synger julen inn kl 17. Planen er alltid dessert ved bordet før gaveutdeling, men vi er alltid så mette at vi tar gavene først og desserten i sofaen etter hvert. 1.juledag har vi alltid stor og lang julebrunsj med alt mulig godt på bordet.
Pås Skrevet 8. desember 2020 #16 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det går helt bra. Mener ikke å kuppe en ellers koselig tråd altså, men hva mener du egentlig med dette? Hva vet du om hva andre må ofre denne julen? Det kan være en gammel bestefars siste jul, det kan være en dødssyk tantes eneste sjanse å feire jul med den nyfødte nevøen, det kan være en dypt deprimert utenlansboer som må sitte alene i julen, hvordan kan noen konkludere med at det går bra uansett? Det gjør nemlig ikke alltid det... 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #17 Skrevet 8. desember 2020 Vi har aldri gjort noe ut av julefrokost, men vi drar på et nisse på låven arrangement til lunsj og spiser nissegrøt de årene vi er invitert til det, eller har utelek og nissen kommer, aking etc. Julemiddag med gjester i 16/17 tiden. Dessert. Gå rundt juletreet. Nissen kommer igjen. Pakkeåpning. Hele denne dagen er konstruert son en barnas dag. Som regel ender dagen ved midnatt. Så julebrunsj borte 1 juledag og juleselskap borte 2 juledag. Anonymkode: 86d95...c2d
Sheik Skrevet 8. desember 2020 #18 Skrevet 8. desember 2020 Sen frokost, litt tv og julefilm. Dra på grava til mormor og tenne lys og så kjøre til min far for å levere julegaver. Hjem og spille brettspill mens maten lager seg selv. Så blir det middag, vente en halvtime til dessert, og deretter litt kaffe og kake og gaveåpning. Har ikke klokkeslett for noe, tar det som det kommer.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #19 Skrevet 8. desember 2020 Frokost med mann og barn(1 og 2år) i 7tiden. Jobb 8-12. De skal sikkert se tegnefilm og leke en stund, så gå ut en tur og spasere til gravplassen for å tenne lys og pynte litt. Besøk hos mine foreldre fra kl.14. Gaveåpning kl.15 og lek med nye leker. Middag kl.17. Legging kl 19. Voksentid med kaffe og denslags resten av kvelden. Kanskje en kvelds med julematrester :). Anonymkode: 72f61...209
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #20 Skrevet 8. desember 2020 Jeg er enslig og barnløs. Har fri fra jobben, så sover lenge. Spiser sen frokost. Gjør litt husarbeid, går meg en tur eller driver litt med hobbyen min hjemme. Varmer middag og spiser foran TV-en. Spiser godteri. Legger meg sent og sover lenge neste dag. Det er som en vanlig helg. Anonymkode: 6947f...3ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå