Gå til innhold

Skal du snoke i årets skattelister som ble lagt ut i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skattelistene for 2019 er endelig ute, sterkt forsinket pga korona.

Man kan sjekke seg selv og se etter om noen andre har gjort oppslag på navnet ditt, og altså snoket i din økonomi.

Skal du snoke på noen? Evt betale for å gå via omveier og ikke bli "tatt" for snokingen? Det sitter jo folk som tar betalt for å snoke på vegne av andre, og så later de som ikke noe hvis de blir kontaktet og spurt om "hvorfor snoket du på meg og hvem er du?"

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/skattelistene/

Anonymkode: b5cd0...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Hva er poenget? 

Det er kun nettoinntekt som står der, hva som er betalt i skatt og evnt formue i fjor.

Jeg vet jo ikke hvilke fradrag og skatteklasser de forskjellige har, unger, gjeld,samboer, gift? 

I fjor stod jeg med formue, men det var kun pga leilighetssalg og kjøp av ny etter nyttår......ikke noe formue nå i år.

Anonymkode: 66425...8d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei. Hva er poenget? 

Det er kun nettoinntekt som står der, hva som er betalt i skatt og evnt formue i fjor.

Jeg vet jo ikke hvilke fradrag og skatteklasser de forskjellige har, unger, gjeld,samboer, gift? 

I fjor stod jeg med formue, men det var kun pga leilighetssalg og kjøp av ny etter nyttår......ikke noe formue nå i år.

Nå er det ikke noe problem å regne ut bruttoinntekt ut fra nettoinntekt, formue og betalt skatt. Men jeg gidder ikke å gjøre det.

Anonymkode: 9d8c3...d8d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Hva er poenget? 

Jeg vet jo ikke hvilke fradrag og skatteklasser de forskjellige har, unger, gjeld,samboer, gift

Trodde de fleste visste det om folk de er nysgjerrige på, enten det er folk i nabolaget eller bekjente🙄

Anonymkode: 96e40...9d4

Skrevet

Ja, absolutt. Men jeg snoker på maktpersoner, og ikke på naboen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det ikke noe problem å regne ut bruttoinntekt ut fra nettoinntekt, formue og betalt skatt. Men jeg gidder ikke å gjøre det.

Du aner jo ikke hvor mye fradrag folk har, så hvordan har du tenkt å regne ut det? 

Anonymkode: 4d12b...c20

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du aner jo ikke hvor mye fradrag folk har, så hvordan har du tenkt å regne ut det? 

En så lenge vedkommene ikke har oppført 0 i inntekt så vil du ganske nøyaktig kunne regne ut inntekt (om det er det man er ute etter) ved å bruke enkle omvendte skattekalkulatorer på nett. Man må da vite inntekten (netto), formue og skatt. Det man ikke kan regne seg frem til er bruttoformue. Mange med 0 i netto/ligningsformue har titalls millioner i faktisk brutto formue. Den eneste jeg gjerne skulle sjekket er eksen som påstår ikke har hatt inntekt eller mulighet for å betale barnebidrag på 8 år.. Av og til savner jeg muligheten til å sjekke noen uten å bli logget.. Kan sikkert gå til NAV og få de til å sjekke, men som sagt så hadde det av og til vært greit å kunne ta et søk på enkelte personer.. eksempelvis i forsørgerspørsmål.

Anonymkode: ab6f4...25c

Skrevet

Nei, ikke så lenge det vises at jeg har søkt på de.. 

Anonymkode: 0e517...057

• Liker 5
Skrevet

Nei, det gidder jeg da ikke. 
Men kommer nok til å kikke i lokalavisen for å se om det er noen kjente på listene eller om jeg fortsatt står der selv... 

Skrevet

Jeg kommer ikke til å snoke på noen. Kjenner at jeg ikke har verken nysgjerrigheten,eller interessen rundt det🙂 

Anonymkode: 5b921...f2c

Skrevet

Nei skal ikke det, jeg legger ut navnet på de som snoker på meg på sosiale medier

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Det er en ligning med én ukjent, bruttoinntekten, altså løsbar. Da listene var offentlige var det mange nettaviser som beregnet det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Det er en ligning med én ukjent, bruttoinntekten, altså løsbar. Da listene var offentlige var det mange nettaviser som beregnet det 

Du greier jo likevel ikke å finne ut hvilke fradrag vedkommende har og da har du jo nok en ukjent.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skattelistene for 2019 er endelig ute, sterkt forsinket pga korona.

Man kan sjekke seg selv og se etter om noen andre har gjort oppslag på navnet ditt, og altså snoket i din økonomi.

Skal du snoke på noen? Evt betale for å gå via omveier og ikke bli "tatt" for snokingen? Det sitter jo folk som tar betalt for å snoke på vegne av andre, og så later de som ikke noe hvis de blir kontaktet og spurt om "hvorfor snoket du på meg og hvem er du?"

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skatteoppgjor/skattelistene/

Anonymkode: b5cd0...2d1

Sitter det folk og tar betalt for å snoke på andre?  Og kontakter folk dem og spør hvorfor de har snoket på dem?  Er det oppspinn i ditt hode, eller skjer dette virkelig?

Jeg kommer ikke til å snoke i noens økonomi, og jeg kommer ikke til å sjekke om noen har snoket i min heller. 

Skrevet

Nei, har ingen interesse av å vite hva naboen eller venner tjener :P 

Anonymkode: 570f0...012

Skrevet

Etter at man kunne sjekke hvem som har søkt på deg i skattelistene så er det nok mange kvinner som er skuffet. Før så sjekket de jo potensielle daters inntekt før evt date. 

Anonymkode: cf0f3...0b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter at man kunne sjekke hvem som har søkt på deg i skattelistene så er det nok mange kvinner som er skuffet. Før så sjekket de jo potensielle daters inntekt før evt date. 

Anonymkode: cf0f3...0b5

Dream on. Dette har jeg aldri hørt om at noen har gjort noen gang. De fleste kvinner tjener de pengene de har bruk for selv.

Anonymkode: 5190f...7f7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du greier jo likevel ikke å finne ut hvilke fradrag vedkommende har og da har du jo nok en ukjent.

Nei.

skatt = bruttoinntekt*bruttoskattesats + nettoinntekt*nettoskattesats+ eventuelt formue*formuesskattesats

Den eneste ukjente her er bruttoinntekt. Ligning med én ukjent.

Skrevet

Nei. Men har navet i avisa. Flaut 

Anonymkode: 7887f...5ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...