Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2005 #1 Skrevet 7. august 2005 Den største og mest frempå av ungene har begynt å hive i seg maten til foreldrene - kan det være litt tøft for lille magen? Når begynner de vanligvis og spise fast føde, disse små?
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2005 #2 Skrevet 7. august 2005 Tror ikke jeg ville vært så veldig bekymret hvis jeg var deg. Det går sikkert bra. Det eneste jeg ville gjort var å passe på at mor og unger får eget kattungefôr. Det har riktig næringsinnhold for ungene + at mor sikkert også trenger litt ekstra:) kos deg med kattungene!
Gjest Madeline Skrevet 7. august 2005 #3 Skrevet 7. august 2005 Det går nok helt fint. Jeg ville hatt kattungefor stående framme for det er mer næringsrikt og tilpasset kattunger. Det kan kattemor som dier bare spise også.
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. august 2005 #4 Skrevet 7. august 2005 Kattungen tar ikke skade av det, så lenge den hovedsaklig spiser sitt eget for. De begynner å spise fast føde i 4-5 ukers-alderen, så da bør man ha kattungefor stående til dem. Kattemor bør også spise kattungefor så lenge hun er gravid eller ammer ungene, pga det høye næringsinnholdet i dette foret.
Gjest gjest1 Skrevet 7. august 2005 #5 Skrevet 7. august 2005 Kattemor spiser spesialfor for innekatter, så jeg antar hun får den næringen hun skal ha. Blank pels har hun fått etter ar vi overtok henne også. Men jeg går sporenstreks ut å kjøper egen mat til ungene.. så kan jo mmamma spise den hvis hun vil.. takk for svar folkens!
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. august 2005 #6 Skrevet 7. august 2005 Spesialfor for innekatter har ett veldig lavt næringsinnhold, fordi de normalt er mindre aktive. Mens når katten er gravid eller ammer trenger de for med ekstra mye energi pga den belastningen det er. Vil derfor anbefale at også kattemor får samme for som ungene, til hun er ferdig med å amme.
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2005 #7 Skrevet 9. august 2005 Er det lite næring i spesialfor for innekatter? Mitt inntrykk er heller at spesiaforet inneholder atskillig mer enn det vanlige butikkforet, i og med at pelsen hennes har blitt blank, og også fordi vår egentlige katt også ble innmari mye roligere da han gikk over fra vanlig friskis og alt mulig billig for til Royal Kanin som de spiser nå. Mammapusen var helt matt i pelsen da vi overtok henne, og røytet som et uvær, nå er hun flott som bare det. Men det er mulig det inneholder mindre energi, det kan høres logisk ut. Men jeg kjøper uansett babymat til de små, så kan hun jo bare spise det om hun vil.
MiniMjau Skrevet 9. august 2005 #8 Skrevet 9. august 2005 Naturens gang at baby-pusen smaker på maten til moren. Både mor og barn skal ha næringsrikt kattungefor i amme-perioden fordi det inneholder riktig næring. Spesialfor for innekatter er også næringsrikt, men det er altså kattungefor som skal gies i ammeperioden - både til mor og barn. :-)
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. august 2005 #9 Skrevet 9. august 2005 Innkattfor som feks Royal Canine er mere næringsrikt enn Rimi-maten, ja. Men mindre næringsrikt enn feks utekattfor fra samme produsent, fordi utekatter er mere i bevegelse enn innekatter, og derfor trenger mere energi. Dersom hun har tilgang til både babyfor og sitt vanlige for vil hun sannsynligvis spise babymaten, så da går det jo av seg selv. (Og dersom du har flere katter kommer nok de til å forsyne seg de også..)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå