Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sterk lengsel etter Gud. Er en ung kvinne som alltid har trodd på Gud, men troen min har hatt en helt annen vekst og styrke det siste året. Vanskelig å forklare. Men jeg har denne sterke, nesten sorgfulle lengselen etter Gud. Jeg er lykkelig, jeg er glad i livet og har masse kjærlighet rundt meg og i meg. Men jeg kjenner likevel på denne lengselen. Hver kveld sitter jeg i stillhet og kjenner etter... prater, ber til Gud. Kjenner at han er til stede og lytter til meg. Men det er likevel denne følelsen av å være alene med disse tankene og følelsene. Jeg vet han eksisterer, jeg tror av hele mitt hjerte. Men det er likevel denne ensomheten og litt sorg...

For dere som ikke tror så høres det sikkert ut som jeg har en psykisk lidelse. Jeg er helt mentalt frisk. Skulle bare ønske noen forstod meg.

Anonymkode: 672c8...485

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men det er likevel denne følelsen av å være alene med disse tankene og følelsene. 

Hva mener du med det? At du ikke klarer å finne andre som er sterkt troende? 

Anonymkode: a096b...98d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva mener du med det? At du ikke klarer å finne andre som er sterkt troende? 

Anonymkode: a096b...98d

Det har jeg ikke sagt. Har prøvd å være med på både Filadelphia, OKS og mange andre kristne trossamfunn, men blir skremt av dem og kjenner meg ikke igjen i dem. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det har jeg ikke sagt. Har prøvd å være med på både Filadelphia, OKS og mange andre kristne trossamfunn, men blir skremt av dem og kjenner meg ikke igjen i dem. 

Samme her.  Synet på homofile,  svart/hvitt tenking, holdninger til samboere før ekteskapet er ikke helt det samme som statskirken etterhvert har fått til.  Selv om det er liv og røre der og det gir et kick, føler jeg at jeg menneskesynet står i veien for at jeg innerst inne skal føle meg vel der

Anonymkode: 4414d...26e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her.  Synet på homofile,  svart/hvitt tenking, holdninger til samboere før ekteskapet er ikke helt det samme som statskirken etterhvert har fått til.  Selv om det er liv og røre der og det gir et kick, føler jeg at jeg menneskesynet står i veien for at jeg innerst inne skal føle meg vel der

Anonymkode: 4414d...26e

Jeg føler det samme, og det er også mange rare ritualer der og ting de gjør der som skremmer meg også. Jeg må bare kanskje innfinne meg i å ha dette som min personlige tro som jeg ikke deler med andre. Jeg er og har alltid vært svært moderne av meg. Har drukket, hatt sex, vært samboer og mye mer som jeg ikke skal nevne på et offentlig forum. Kanskje det er like greit å holde troen for seg selv. Hadde bare vært morsomt å finne likesinnede som man ikke kan "se" utad er kristne.

TS

Skrevet

Jeg liker å lytte til Lars Kaggeruds taler på Youtube. Søk på ham der eller Evangeliehuset Romerike. Ofte er slike taler med mye stotring og dermed orker jeg sjeldent å lytte så lenge på slike, men han klarer å unngå det så jeg henger faktisk med istedetfor å bli irritert.... Han forklarer veldig godt og det er lite eller ingen skremsel i innholdet.

Skrevet
Lawyam skrev (3 minutter siden):

Jeg liker å lytte til Lars Kaggeruds taler på Youtube. Søk på ham der eller Evangeliehuset Romerike. Ofte er slike taler med mye stotring og dermed orker jeg sjeldent å lytte så lenge på slike, men han klarer å unngå det så jeg henger faktisk med istedetfor å bli irritert.... Han forklarer veldig godt og det er lite eller ingen skremsel i innholdet.

Takk for tips!

TS

Skrevet (endret)
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en sterk lengsel etter Gud. Er en ung kvinne som alltid har trodd på Gud, men troen min har hatt en helt annen vekst og styrke det siste året. Vanskelig å forklare. Men jeg har denne sterke, nesten sorgfulle lengselen etter Gud. Jeg er lykkelig, jeg er glad i livet og har masse kjærlighet rundt meg og i meg. Men jeg kjenner likevel på denne lengselen. Hver kveld sitter jeg i stillhet og kjenner etter... prater, ber til Gud. Kjenner at han er til stede og lytter til meg. Men det er likevel denne følelsen av å være alene med disse tankene og følelsene. Jeg vet han eksisterer, jeg tror av hele mitt hjerte. Men det er likevel denne ensomheten og litt sorg...

For dere som ikke tror så høres det sikkert ut som jeg har en psykisk lidelse. Jeg er helt mentalt frisk. Skulle bare ønske noen forstod meg.

Jeg tror ikke det er psykisk lidelse. Det er for mange religiøse til at det kan kalles det. Folk er forskjellige der noen føler større behov for å tro på noe "utenfor naturen".

Men du bør være på vakt mot luringer og svindlere. Naive folk (som jeg gjetter man finner flere av blant troende? det ligger i sakens natur)  går lettere i fella også på andre ting. Det er vel derfor manipulerende mennesker tar seg så lett til rette i religiøse forsamlinger, sekter osv. Men jeg leste også en psykolog/forsker som mente at religion kunne fungere som en slags vaksine mot andre eventyr. Om man holder seg til ett stort eventyr, så er det nok, man trenger da ikke andre "småeventyr" som luringer og svindlere har funnet på selv. Jeg tror ikke selv, men jeg er åpen på om religion er bra eller dårlig for samfunnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Psychology_of_religion
https://en.wikipedia.org/wiki/Evolutionary_psychology

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg føler det samme, og det er også mange rare ritualer der og ting de gjør der som skremmer meg også. Jeg må bare kanskje innfinne meg i å ha dette som min personlige tro som jeg ikke deler med andre. Jeg er og har alltid vært svært moderne av meg. Har drukket, hatt sex, vært samboer og mye mer som jeg ikke skal nevne på et offentlig forum. Kanskje det er like greit å holde troen for seg selv. Hadde bare vært morsomt å finne likesinnede som man ikke kan "se" utad er kristne.

TS

Det er mange som har det som deg, tror jeg. Jeg er selv kristen uten at så mange vet det og jeg er også søkende etter en menighet som ikke er det jeg vil kalle ekstrem. Tungetaler og hallelujastemning mener jeg er vel så mye suggesjon enn noe som har rot i kristendommen.

Anonymkode: 1fdc0...8b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 0.10):

Søk heller selv-oppvåkning og du vil ikke lenger trenge å ha trengsel for Gud. Du vil forstå at DU skapte hele universet. Ingen spørsmål vil forbli. Dette er total selv-bevissthet.

Du er Gud ;)

Det høyeste av det høyeste, den Absolutte.

Skrevet
Conal skrev (22 timer siden):

Søk heller selv-oppvåkning og du vil ikke lenger trenge å ha trengsel for Gud. Du vil forstå at DU skapte hele universet. Ingen spørsmål vil forbli. Dette er total selv-bevissthet.

Du er Gud ;)

Verdens eldste løgn. 

Anonymkode: 704b1...5f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Verdens eldste løgn. 

Anonymkode: 704b1...5f0

Å realisere Gud skjer i super bevissthet, umulige ikke-menneskelige tilstander du aldri har opplevd eller vil tro er mulig.

«Påstanden» er eldst av en god grunn.

Og sjeldent realisert av en god grunn ;)

Skrevet
Conal skrev (På 10.12.2020 den 21.11):

Du er Gud ;)

Intet menneske er Gud. Et slikt syn ville også være et voldsomt ansvar å legge på et enkeltmenneske. «Total selv-bevissthet» høres for meg ut som narsissisme i forkledning.

Anonymkode: 6ad86...9ee

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 20.37):

Intet menneske er Gud. Et slikt syn ville også være et voldsomt ansvar å legge på et enkeltmenneske. «Total selv-bevissthet» høres for meg ut som narsissisme i forkledning.

Alle mennesker er Gud, hver og en av oss er en del av hva Gud er i menneskelig virkelighet, aka bevissthet. Hvis du tror vi bare er en hjerne og en kjøtt klump, eller at bevissthet er av hjernen, tro om igjen. Men du har rett i at det legger mye ansvar på et enkelt menneske, faktisk så er det total ansvar i den sannhet at du som Gud er totalt ansvarlig for ditt eget liv. 4 gyldne lover:

1. Gud eksisterer. Gud er alt og alle.

2. Gud imaginærer hele eksistens og virkelighet.

3. Du er Gud.

4. Gud er allmektig, uendelig, osv osv.

Endret av Conal
Skrevet

Statskirken?

Anonymkode: 9c30d...f63

Skrevet

Inne på nettkirken er det blant annet chat med nettprester. Kanskje du kan dele noen tanker der inne :hjerte:

Jeg går ikke i kirken jevnlig, men det var naturlig å døpe barna, samt ha kirkelig konfirmasjon. 

Da førstemann skulle døpes, var den opprinnelige presten av den gamle sorten. Han hadde ikke bare motstand mot homofile, men selv ikke faddere kunne ha en homofil legning. Han var et troll.

Så jeg blånektet at han skulle korse sønnen min, og pga holdningen hans, fikk jeg vikarprest. 

Heldigvis skjer det ting i kirken, selv om det går tregt for enkelte sinn. 

God jul og Gud velsigne deg :klem:

Anonymkode: d5dd1...f0a

• Liker 2
Skrevet
Conal skrev (På 24.12.2020 den 19.21):

Alle mennesker er Gud, hver og en av oss er en del av hva Gud er i menneskelig virkelighet, aka bevissthet. Hvis du tror vi bare er en hjerne og en kjøtt klump, eller at bevissthet er av hjernen, tro om igjen. Men du har rett i at det legger mye ansvar på et enkelt menneske, faktisk så er det total ansvar i den sannhet at du som Gud er totalt ansvarlig for ditt eget liv. 4 gyldne lover:

1. Gud eksisterer. Gud er alt og alle.

2. Gud imaginærer hele eksistens og virkelighet.

3. Du er Gud.

4. Gud er allmektig, uendelig, osv osv.

Jeg tror at Gud virker med sin kraft i mennesker som gjør gode handlinger, men ikke at mennesker ER Gud. Vesentlig forskjell.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror at Gud virker med sin kraft i mennesker som gjør gode handlinger, men ikke at mennesker ER Gud. Vesentlig forskjell.

Gud er et annet ord for høyere bevissthet

Anonymkode: b72f0...d18

Skrevet

Jeg er også kristen uten noe menighet. Har ikke funnet noe som passer meg. Føler at den norske kirken er veldig stiv og at det mest er gamle som bruker dem og pinsemenigheter er litt for crazy for meg. Skulle ønske vi hadde kirker som afroamerikanere med musikk og glede, og som var mer inspirerende og motiverende enn å tviholde på fordommer og sånt. 

Anonymkode: 5b233...2f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...