Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg var i itt stressende situasjon for et par dager siden. Keg var i møte hvor jeg var følte presset fra en kollega. Jeg reagerte på ham og kritiserte ham faglig. Det var foran 4 personer. Senere kollegaen har pratet med personal ansvarig at jeg har kjeftet å ham. Jeg ikke forstå betydningen av "å kjefte" helt. I have not shouted I dont remember myself raising voice. Også debaten var på en mote "exchange" vi både viste hverandre at vi er missfoårnøyed. 

Det jeg er usikker er har jeg virkelig kjeftet hvis jeg har ikke raised my voice or shouted at him. Hva er "å kjefte" ?

Det samme kollega prøvde å skappe intrigue med å sette meg i konfikt med en annen kollega og de be kjent på kontoren. Så hvis "å kjefte" betyr "shouting" raising voice. Jeg vurderer å spøre persjonal ansvarig å prate med de andre folk som var på møte å opprette sak mot kollegaen for at han skapper intrigue.

Kan noen forklare meg i norsk arbeidslive hva egentlig tolkes som "å kjefte" ?

Også hva hvis jeg ikke reagerer , hva er konsekvensene for meg ?

Takk 

Anonymkode: 37b8b...264

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du bestemme deg om du skal skrive norsk eller engelsk? 

Anonymkode: d045d...c79

• Liker 23
Skrevet

Kjefting er usakelige tilbakemeldinger på noe som du syns er ugreit, men som ikke er oppført som ugreit av norm.

Negative tilbakemeldinger bør gis i det private, ikke foran andre. 

Det kan også være å heve stemmen.

En uenighet, hvor den ene parten urettmessig tvinger frem sitt synspunkt på bekostning av den andres verdighet og proffesjon.

Anonymkode: 9576f...c03

• Liker 5
Skrevet

Hvilket land er du fra? Jeg har opplevd at andre land har en kvassere tone på jobb og i møter enn det vi pleier å ha i Norge (mens andre land igjen har en mye mindre direkte tone og er mer høflige), så det kan være kultur her, at du var hardere enn det vi pleier å være i arbeidslivet her. Å kjefte trenger ikke være roping, men at man er unødvendig kritisk og streng.

Hovedregel hos oss er at ros tas foran andre men kritikk tar man på tomannshånd.

Jeg synes ikke det er noe å opprette sak på nei det er jo ikke intrige..

Anonymkode: 11ebf...519

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjefting er usakelige tilbakemeldinger på noe som du syns er ugreit, men som ikke er oppført som ugreit av norm.

Negative tilbakemeldinger bør gis i det private, ikke foran andre. 

Det kan også være å heve stemmen.

En uenighet, hvor den ene parten urettmessig tvinger frem sitt synspunkt på bekostning av den andres verdighet og proffesjon.

Anonymkode: 9576f...c03

Så egentlig jeg bør ikke tolket klagen som jeg er presentert som psyko shouting around(litt usikkert hvordan sies det på norsk).

• Liker 2
Skrevet

Hvilket land er du fra? Jeg har opplevd at andre land har en kvassere tone på jobb og i møter enn det vi pleier å ha i Norge (mens andre land igjen har en mye mindre direkte tone og er mer høflige), så det kan være kultur her, at du var hardere enn det vi pleier å være i arbeidslivet her. Å kjefte trenger ikke være roping, men at man er unødvendig kritisk og streng.

Hovedregel hos oss er at ros tas foran andre men kritikk tar man på tomannshånd.

Jeg synes ikke det er noe å opprette sak på nei det er jo ikke intrige..

Takk det var veldig nyttig beskrivelse. Jeg vil ha det i minne i fremtiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk det var veldig nyttig beskrivelse. Jeg vil ha det i minne i fremtiden.

Vil ikke si konkret land men er øst europeisk EU land.

• Liker 2
Skrevet

Kommer an på kultur, det er helt ok at det er takhøyde på møter og diskusjoner.

Det må det være. 

Men, kritisere en kollega offentlig foran folk er ikke bra uansett....

Du kan være uenig, men ikke kritisere faglig foran andre.

Det  tar man internert tenker jeg.....

Men hvorfor kommer det plutselig engelsk inn i teksten din 😛

• Liker 3
Skrevet
amz skrev (1 minutt siden):

Kommer an på kultur, det er helt ok at det er takhøyde på møter og diskusjoner.

Det må det være. 

Men, kritisere en kollega offentlig foran folk er ikke bra uansett....

Du kan være uenig, men ikke kritisere faglig foran andre.

Det  tar man internert tenker jeg.....

Men hvorfor kommer det plutselig engelsk inn i teksten din 😛

Fordi jeg mangler ord selvsagt og samtidig hvis jeg bruker 5 minutter for hvert setning jeg har problemer med. I normal hverdaglig situasjon, ingen vil vente på meg. Så blander jeg med engelsk da jeg føler meg usikkert. Samtidig det å prate bare på engelsk er ikke greit. Jeg bor her i mange år.

• Liker 6
Skrevet

Kan det ha vært nyanser i språket som ble borte?

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Opplever det samme når vi har møter med kontorene og kunder i Finland og Øst-Europa, at de er mer direkte enn norske og at noen ganger kan vi oppfatte dem som bryske uten at de mener det slik. Vi har nok kultur der vi pakker ting litt mer inn. Så det kan nok være grunnen. I andre møter med kollegaer fra India er "problemet" at de er ennå mindre direkte enn Norge igjen, så der må man tenke på andre ting, feks at man er veldig høflig, at de kan si ja for å være høflige uten å mene det osv. Prøv å google litt om interkulturell kommunikasjon i arbeidslivet :) 

Det kan også være at denne kolleagen er noe sensitiv og at din bryskhet da ble en veldig kræsj mellom dere.

Snakk gjerne med personen du kom i konflikt med og beklag deg og forklar hvordan du oppfattet situasjonen. Du kan også ta opp at du ble skuffet over at h*n gikk til ledelsen, at det er ok å ta det direkte med deg. Jeg synes det er mest ryddig å prøve å ordne opp direkte heller enn å gå til sjefer i første omgang.

• Liker 6
Skrevet

(Min oppfatning slik du fremstiller det er nok at du var unødvendig hard da, og at du må tenke litt på hvordan du legger frem kritikk og spesielt å unngå å gjøre det foran mange)

• Liker 2
Skrevet

Å kjefte er en form for hard og intens masing. (Egentlig ser jeg på det mer som en unnskyldning til å søke frihet på andres bekostning). Kjeft føles som tvang og frihetsberøvelse. Du krenket han vel da. 

Anonymkode: 00e2c...ef7

• Liker 1
Skrevet

Ta en prat med både leder og kollega og ordne opp i dette. Det kan være kulturforskjeller, det kan være at kollegaen er spesielt nærtagen, det kan være du som er litt "voldsom/mye" eller la frem saken på en dårlig måte. Det kan være flere ting samtidig. Uansett var det ikke veldig profesjonelt å ta dette i et møte foran flere. 

Få klarhet i saken, adresser de problemene dere har faglig og få orden på det. Og beklag framferden din i møtet. 

Anonymkode: 3cffc...d2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei, jeg var i itt stressende situasjon for et par dager siden. Keg var i møte hvor jeg var følte presset fra en kollega. Jeg reagerte på ham og kritiserte ham faglig. Det var foran 4 personer. Senere kollegaen har pratet med personal ansvarig at jeg har kjeftet å ham. Jeg ikke forstå betydningen av "å kjefte" helt. I have not shouted I dont remember myself raising voice. Også debaten var på en mote "exchange" vi både viste hverandre at vi er missfoårnøyed. 

Det jeg er usikker er har jeg virkelig kjeftet hvis jeg har ikke raised my voice or shouted at him. Hva er "å kjefte" ?

Det samme kollega prøvde å skappe intrigue med å sette meg i konfikt med en annen kollega og de be kjent på kontoren. Så hvis "å kjefte" betyr "shouting" raising voice. Jeg vurderer å spøre persjonal ansvarig å prate med de andre folk som var på møte å opprette sak mot kollegaen for at han skapper intrigue.

Kan noen forklare meg i norsk arbeidslive hva egentlig tolkes som "å kjefte" ?

Også hva hvis jeg ikke reagerer , hva er konsekvensene for meg ?

Takk 

å kritisere noen faglig foran andre på møte er totalt uakseptabelt her jeg jobber. slike ting blir tatt på tomannshånd,,,

Anonymkode: 25bcf...0e7

• Liker 4
Skrevet

Kjefting er ikke en vanlig norsk måte å samhandle på, iallefall i voksenverdenen. Personlig sliter jeg med å ta folk som kjefter seriøst, da jeg ser på det som en tegn på manglende evne til rasjonell kommunikasjon. 

Er iallefall en uting å refse noen foran "peers", da en i tillegg henger opp skittentøyet i alles åsyn.

Anonymkode: 0c22f...bbf

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kulturen i øst -Europa er nok mer direkte og uhøflig enn det som er vanlig i Norge. Jeg har flere bekjente derfra som jeg synes er kjeftete og uhøflig alle sammen, selv om de ikke mener å være det, de er vant til den tonen. I Norge er vi nok mer forsiktige og ikke vant med så direkte tale. Jeg sier feks aldri til en kollega at jeg er misfornøyd med hans/hennes jobb. Skal du tilpasse deg norske forhold så bør du ikke være forsiktig med å kritisere folk - det blir fort oppfattet som kjefting. Man trenger forresten  å heve røsten for å kjefte, hard kritikk vil nok oppfattes som kjefting.

Anonymkode: 5efc5...5c0

• Liker 2
Skrevet

Kulturen i øst -Europa er nok mer direkte og uhøflig enn det som er vanlig i Norge. Jeg har flere bekjente derfra som jeg synes er kjeftete og uhøflig alle sammen, selv om de ikke mener å være det, de er vant til den tonen. I Norge er vi nok mer forsiktige og ikke vant med så direkte tale. Jeg sier feks aldri til en kollega at jeg er misfornøyd med hans/hennes jobb. Skal du tilpasse deg norske forhold så bør du ikke være forsiktig med å kritisere folk - det blir fort oppfattet som kjefting. Man trenger forresten  å heve røsten for å kjefte, hard kritikk vil nok oppfattes som kjefting.

Jeg har ikke sagt at er misfornøyd med hans jobb, jeg sa at «han dyter praten i retning som ikke passer prosjektrolen hans» jeg også shiftet tema nok ganger for å ikke tillate ham å prate om det jeg oppfatet som uakseptabel for denne formaten. Det er mulig at jeg har sagt direkte at det han sier er ikke tilsvarende til rollen han/hun utfører.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Også «what am i supposed to do» i en sånn situasjon ? Sitte stille å la ham gjøre det han vil ? Og alle vil bare nikke ? Og hva da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Også «what am i supposed to do» i en sånn situasjon ? Sitte stille å la ham gjøre det han vil ? Og alle vil bare nikke ? Og hva da?

Kjefting kan være flere ting, det kan være å heve stemmen, gi kritikk, påpeke feil osv. For eksempel kan man kjefte man på barn når de har rotet til kjøkkenet, eller ikke kommet hjem til riktig tid. På arbeidsplassen kan kjeft være å si at du skulle ikke, du skal alltid, og lignende på en negativ måte.  Alle mennesker har ulik terskel på hva de oppfatter som tilbakemeldinger, kritikk og kjeft. Det å oppleve at man blir kjeftet på foran andre er ydmykende, det er ikke vanlig i norsk arbeidsliv. Det blir sett på som en negativ egenskap, og en hersketeknikk.

Det du kan gjøre i slike situasjoner er å snakke med den personen det gjelder på tomanshånd. Du kan ta opp med personen at du opplever at dere har utfordringer i kommunikasjonen, fortelle personen hvordan du opplever det, og høre hvordan personen opplever det. Kanskje er det kommunikasjonsvansker eller missforståelser mellom dere?  Et vellment tips er å være forsiktg med hvordan du ordlegger deg når du tar dette opp. Østeuropeere kan oppfattes litt "harde" og direkte, og det kan føre til økt avstand og konflikt. Når du tar dette opp med personen det gjelder, så kan du gjerne begynne litt forsiktig, si at du opplever at dere har utfordringer, og kanskje bruke ord som utfordringer fremfor at du er et problem. Forehåpentligvis klarer dere å løse opp i utfordringene dere to har. En god begynnelse er å si undskyld at at du opplevde at jeg kjeftet på deg.

Dersom du og denne personen ikke klarer å finne ut av det, det fortsetter å bli problemer i møter også videre, så kan du ta det opp med din nærmeste leder. En god ting på arbeidsplassen er å først ta detmed den det gjelder, også om ikke det fungerer ta det til nærmeste leder. Man skal prøve å unngå å gå til nærmeste leder først. Dersom nærmeste leder ikke klarer å finne en løsning, så kan nærmeste leder hjelpe dere videre.

Det er ikke slik at alle kan gjøre slik de vil på arbeidsplassen, og det er ikke greit å ødelegge møter. Men det å få kjeft, eller høre på at andre får kjeft i møter er også noe som ødelegger møter.

Lykke til!

Anonymkode: 80ee1...b37

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...