Gå til innhold

Kommunal arbeidsplass ansetter familie og venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, har jobbet ved en kommunal arbeidsplass i 3 år, og ser at midlertidige stillinger blir gitt ut til familie og venner - er dette riktig? 

Edit: Bare for å presisere - dette er gjerne stillinger som er under 6 mnd i omfang. Men disse blir aldri lyst ut, og alt går rett til familie eller venner. 

Er det kanskje slappere regler for slikt, når det er tilfellet? 

Endret av cppdude
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Statlig eller kommunal?

Anonymkode: ed38b...6f9

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Statlig eller kommunal?

Anonymkode: ed38b...6f9

kommunal - ikke statlig. skrev feil der, rettet opp nå.

Skrevet

Men de lyses vel ut internt før de gis til familie/venner?

Skrevet

Jeg jobber i statlig og det skjer stadig vekk....  En som ansatte sønnen sin i parkeringsavd., men sønnen hadde ikke lappen og måtte bli kjørt rundt av de andre for å gjøre deler av jobben sin...

Anonymkode: 3b6c1...c60

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Luckiness said:

Men de lyses vel ut internt før de gis til familie/venner?

Nei - som oftest ikke. 

Det jeg dog har sett, i min korte tid der, er at familie og venner blir tilsatt i slike midlertidige stillinger, ofte uten noen form for utlysning. Så jobber de der et par mnd., og plutselig kommer det opp en jobbannonse på den stillingen. Da har de jo allerede vært der noen mnd., og fått relevant erfaring med interne systemer osv., og stiller jo mye sterkere. 

Anonymkode: 71f18...bce

• Liker 2
Skrevet

Kom bort i anonym der - men hilsen TS. 

Skrevet

Må stillinger lyses ut da? Beklager, men har ikke helt peiling på regler så bare lurer. 

Anonymkode: 1edde...65b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei - som oftest ikke. 

Det jeg dog har sett, i min korte tid der, er at familie og venner blir tilsatt i slike midlertidige stillinger, ofte uten noen form for utlysning. Så jobber de der et par mnd., og plutselig kommer det opp en jobbannonse på den stillingen. Da har de jo allerede vært der noen mnd., og fått relevant erfaring med interne systemer osv., og stiller jo mye sterkere. 

Anonymkode: 71f18...bce

Men er du helt sikker på at det ikke alltid lyses ut internt? Hos oss henges det opp utlysning på alle kontorer. De henger vel kanskje alt fra et par uker til en mnd. Jeg, som jobber fast, oppdager de ikke alltid, fordi jeg ikke er på utskikk etter utlysning og dermed fort overser det som ikke er relevant for meg. I tillegg lyses de ut internt på intrasiden til arbeidsplassen. Her går jo kun de som er nysgjerrig eller ønsker å se ledige stillinger inn.

Endret av Luckiness
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobber i statlig og det skjer stadig vekk....  En som ansatte sønnen sin i parkeringsavd., men sønnen hadde ikke lappen og måtte bli kjørt rundt av de andre for å gjøre deler av jobben sin...

Ok - ja, kanskje det er et mønster som går igjen. Ble obs på dette når kollegaer poengterte at samtlige av midlertidige ansatte har veldig nær relasjon til ledelsen, og det hørtes jo merkelig ut - tenker jo at ledelsen ved både statlige og kommunale arbeidsplasser ikke er så direkte på slikt. Norge skal jo være et veldig rettferdig land på ansettelsesprosessen, for å hindre nepotisme og kameraderi. 

• Liker 1
Skrevet

Skjer stadig vekk hos oss. Kommunalt. Sønn/datter, venn av sønn/datter, venn av venn osv. De er først i køen. Ingen utlysning. 

Anonymkode: 533a4...06d

• Liker 2
Skrevet

Welcome to the real world! 

Arbeidsgiver trenger ofte tilkallings vikarer, noen til å hoppe inn. Da blir det gjerne slik, også tidligere ansatte, pensjonister er også brukt. 

De kan ikke ha full utlysningsrunde på alt, og de kan ikke plukke alt mulig rukkel rett fra gaten/NAV sine lister. 

Det er greit med en referanse person, en som vet at de ikke stjeler, dukker opp når man skal, og forstår hva som skjer og hva som trengst å gjøres. 

Det er ikke sååå ille, fordi om jeg forstår hva du reagerer på. 

Anonymkode: 6482c...d04

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ulovlig, jmf Statsansatteloven paragraf 4... usikker på om det er ulovlig i kommune, men ganske uryddig hvis man er inhabil🤔

Anonymkode: 51ac3...1ee

Skrevet

Jeg har fått jobb hos min far i alle år og da som vikar, men begynte som ferievikar og den var utlyst. Etter det har jeg fortsatt som vikar i perioder og de jobbene har ikke vært utlyst. Hvis man skulle utlyse stillinger hver gang noen var sykemeldt så hadde man ikke gjort annet siden det I perioder har vært mye sykemeldinger. Det er ikke nødvendigvis så enkelt å få tak i vikarer på kort varsel og som i tillegg er pålitelige arbeidstakere. Enklere å sette inn en person som har erfaring og kan jobben. 

Skjønner at det virker sært om vedkommende ikke har erfaring eller kompetanse som skal til, eller eventuelt går og later seg på jobb. 

Anonymkode: 1edde...65b

Skrevet

Jeg har jobbet ved tre ulike arbeisplasser. Alle tre fikk jeg pga nettverket mitt. En arbeidsgiver var min onkel, den andre var kollega av min mann, den tredje var mannen til en nær venninne.

Tror det er veldig vanlig å få jobb pga nettverk, men den som får jobben bør jo være kompetent da. 

Anonymkode: d3f3f...7e3

Skrevet

Jeg fikk en gang en 35 % midlertidig stilling fordi jeg kom innom og spurte etter jobb. kjente til daglig leder, og hun sa at det var vanskelig å få noen med utdanning til å ta en så liten stilling med jobb annenhver helg. denne stillingen hadde ikke blitt lyst ut offentlig. Hadde stillingen blitt lyst ut hadde kommunen pliktet å ansette eventuelle søkere med fagbrev over meg. dette var på bygda, så det er nok ikke flust med søkere der.

jeg har inntrykk av at stillinger i helsevesenet ofte blir splittet opp, og lyst ut som midlertidig fordi det stiller lavere krav til kompetanse, og gjør det lettere å få turnusen til å gå opp. samtidig som man har flere til å ta ekstravakter

Anonymkode: 56245...117

Skrevet

Dette er helt vanlig.

Det som er største problemet med dette, er at mange av de som får jobber via familie/kjente er ikke skikket til sin jobb. Rett og slett totalt ubrukelig.

Jeg har et eksempel der leder ansatte en kompis i en stilling innen industri, denne mannen jobbet som t-bane sjåfør før han fikk jobben. Helt utrolig, dette gikk utover oss andre. Mannen skulle jobbe som formann innenfor et fag han aldri hadde vært borti.

Anonymkode: a1c39...3da

Skrevet

Jeg jobbet engang på en SFO.  Det viste seg etterhvert at rektoren hadde en personlig reaksjon til veldig mange av lærerne . Altså ikke kjent på lærerstudiet, men gode naboer,  synger i samme kor,  vennegjengen etc. .

Anonymkode: 64e3e...f13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobbet engang på en SFO.  Det viste seg etterhvert at rektoren hadde en personlig reaksjon til veldig mange av lærerne . Altså ikke kjent på lærerstudiet, men gode naboer,  synger i samme kor,  vennegjengen etc. .

Anonymkode: 64e3e...f13

Det der vi hos oss også. Men, mange av relasjonene er relativt perifere. Jeg har også vært borti at samboeren til en allerede ansatt, hvor den ansatte er i slekt med rektor, ikke har blitt ansatt også. Vedkommende ble vurdert i en søknadsprosess. Så det er ingen automatikk her. 

Men spesielt i skole er det mye slekt (på min arbeidsplass er det både ekteskap- og samboerforhold, søskenforhold og foreldre-barn-forhold), jeg tror det har noe med at mange lærere finner sammen og det er vanskelig å ansette vikarer, spesielt midt i skoleåret. 

Her vet jeg at rektor først og fremst er ute etter kompetanse. 

Anonymkode: 0addf...eaa

Skrevet

Korrupt system. Det meste går på tryne faktor og hvor stort nettverk du har. Fryktelig irriterende når vi som ikke har stort nettverk ikke har en sjanse. 

Anonymkode: a856f...70f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...