enavdem Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Hei, Det har seg slik at min familie praktiserer «voksenbord» og «barnebord» i alle typer sosiale sammenkomster hvor man skal plasseres rundt et bord. Jeg er nå 29 år, og blir fortsatt satt ved barnebordet. De andre «barna» er 10-17 år. Jeg har altså alltid blitt satt ved dette bordet, og bare håpet at dette endrer seg for hvert år, og hver sammenkomst. Vi er en stor familie, som gjerne krever 2-3 langbord ved sammenkomster. Problemet er at familien (spesielt mor og far) ikke introduserer bordfordelingen til meg før man faktisk skal sette seg ned å spise. Til jul blir det også slik denne gang, bare at nå har jeg fått høre det på forhånd ved «et uhell». Min bestemor snakket om julen ved en tilfeldighet (men også fordi det nærmer seg), og da kom det opp som et tema. Et svært kort tema, vel og merke. Jeg undrer på hvilken tankegang og forklaring som kan ligge i å sette en person i min alder ved et så ungt bord gang etter gang, og tro at det er givende for meg? Forstå meg rett, det er hyggelig å konversere med yngre mennesker, men det å bli isolert og separert fra de faktisk voksne, med en følelse om manglende anerkjennelse, er veldig tungt å fordøye. Hvorfor er jeg ikke passende for voksenbordet? Handler det om alder (fordi de andre er 50+), at de ser meg som et «evig barn» fordi jeg er barnet til mor og far, eller fordi det er praktisk ettersom familien er veldig stor? familiesammenkomster består gjerne av et antall på 10-30 stk, alt ettersom hva som arrangeres og hvem som faktisk har anledning til å komme. Min egen oppfatning er vel at dette burde stoppet da jeg bikket 18. I tillegg kunne jeg tatt ansvar mye tidligere, men jeg har håpet hvert år at de anerkjenner meg nok til å «plassere meg riktig», og når jeg har innsett at det ikke skjer er det for sent å uttrykke seg. Dvs, jeg velger å tie for å beholde god stemning. Iår derimot - helt uaktuelt. Er det noen som har opplevd lignende, og har forslag til håndtering av samtale om situasjonen ? Takk på forhånd. Endret 7. desember 2020 av enavdem 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Jeg ville gitt beskjed og sagt at jeg nå er voksen og vil sitte sammen med de andre voksne. Jeg har en søster som er langt yngre enn meg (og min andre søster) - vi er 43 og 45, mens min søster er 26. Vi ville aldri funnet på å sette hun sammen med barna (som er 8-16). Jeg synes dette hørtes ganske respektløst ut- og jeg tenker du lett kan si det i en litt spøkefullt at «nei, nå må jeg vel kunne sitte ved voksenbordet». Men dere skal vel ikke ha et så stort besøk i år at det er nødvendig å sitte på mange bord? Og de som bor sammen må vel sitte sammen pga avstandsregler? Anonymkode: c2d64...4e8 32
minister-mio Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 I år blir dere sikkert så få at du kan sette deg ved en rettmessig plass på voksenbordet. 12
enavdem Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #4 Skrevet 7. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ville gitt beskjed og sagt at jeg nå er voksen og vil sitte sammen med de andre voksne. Jeg har en søster som er langt yngre enn meg (og min andre søster) - vi er 43 og 45, mens min søster er 26. Vi ville aldri funnet på å sette hun sammen med barna (som er 8-16). Jeg synes dette hørtes ganske respektløst ut- og jeg tenker du lett kan si det i en litt spøkefullt at «nei, nå må jeg vel kunne sitte ved voksenbordet». Men dere skal vel ikke ha et så stort besøk i år at det er nødvendig å sitte på mange bord? Og de som bor sammen må vel sitte sammen pga avstandsregler? Anonymkode: c2d64...4e8 Ts her; I år blir vi ca 13 stk. Foreldrene mine har et såpass stort hjem ( med flere stuerom), at vi kan fordele oss i disse uten at det skader - med 1,5 m i mellom på langbord. Vi kan altså se hverandre på avstand. Helt ærlig forstår jeg ikke helt ordningen, for vi overskrider COVID- regler, men hjemmet er så stort at de tenker vel at det må være «innafor»... Det blir altså 2,5 m mellom hvert bord, med covid sine regler for antall gjester pr bord, og god avstand mellom hver stol. Jeg er helt enig i at det er respektløst, og det er jo slik jeg også opplever det. Det er veldig tungt å fordøye, og gir meg en følelse om at jeg ikke blir tatt hensyn til. Endret 7. desember 2020 av enavdem 2
enavdem Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2020 (endret) minister-mio skrev (3 minutter siden): I år blir dere sikkert så få at du kan sette deg ved en rettmessig plass på voksenbordet. Ts her; Dessverre ikke. Vi blir 13 stk.. vi har et stort hjem med flere stuerom og langbord. Dessverre. Jeg hadde håpet på en mye mindre jul i år. Endret 7. desember 2020 av enavdem
Guidet Kvinne Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Du kan jo rett og slett snakke med foreldrene dine? Så får du svaret. 16
Humle Brumle Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Du får sette ned foten og si at jeg er faktisk voksen og det blir veldig rart at jeg skal sitte ved barnebordet. Så tar du bare tallerken og bestikk og setter deg et sted på voksenbordet. Dette er jo heelt på bærtur og respektløs. På tide at du står opp for deg selv! Endret 7. desember 2020 av Humle Brumle 18
visp Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Herregud, er dere så mange i familien?? Jeg er helt sikker på at det ikke blir tenkt særlig langt her. Det er nok bare fordi det er hjemme hos foreldrene dine og da tar familien som inviterer de dårligste stolene, dårligste plassene etc. En måte å få slutt på det på er vel å snakke om upassende temaer ved barnebordet og sørge for at endel av de "voksne" får det med seg:) 3
minister-mio Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 enavdem skrev (5 minutter siden): Ts her; Dessverre ikke. Vi blir 13 stk.. vi har et stort hjem med flere stuerom og langbord. Dessverre. Jeg hadde håpet på en mye mindre jul i år. Da er det bare en ting å gjøre 1
enavdem Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2020 visp skrev (1 minutt siden): Herregud, er dere så mange i familien?? Jeg er helt sikker på at det ikke blir tenkt særlig langt her. Det er nok bare fordi det er hjemme hos foreldrene dine og da tar familien som inviterer de dårligste stolene, dårligste plassene etc. En måte å få slutt på det på er vel å snakke om upassende temaer ved barnebordet og sørge for at endel av de "voksne" får det med seg:) Ts her: Har en utrolig stor familie. Alt for stor egentlig...Men, vi samler jo alt av tanter, onkler, kusiner osv. Vi er ganske «tette». kan garantere deg at det ikke handler om stolplass eller kvaliteten av stoler. Stolene er like uansett, og plassene.. de er like hvert år. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 enavdem skrev (35 minutter siden): Hei, Det har seg slik at min familie praktiserer «voksenbord» og «barnebord» i alle typer sosiale sammenkomster hvor man skal plasseres rundt et bord. Jeg er nå 29 år, og blir fortsatt satt ved barnebordet. De andre «barna» er 10-17 år. Jeg har altså alltid blitt satt ved dette bordet, og bare håpet at dette endrer seg for hvert år, og hver sammenkomst. Vi er en stor familie, som gjerne krever 2-3 langbord ved sammenkomster. Problemet er at familien (spesielt mor og far) ikke introduserer bordfordelingen til meg før man faktisk skal sette seg ned å spise. Til jul blir det også slik denne gang, bare at nå har jeg fått høre det på forhånd ved «et uhell». Min bestemor snakket om julen ved en tilfeldighet (men også fordi det nærmer seg), og da kom det opp som et tema. Et svært kort tema, vel og merke. Jeg undrer på hvilken tankegang og forklaring som kan ligge i å sette en person i min alder ved et så ungt bord gang etter gang, og tro at det er givende for meg? Forstå meg rett, det er hyggelig å konversere med yngre mennesker, men det å bli isolert og separert fra de faktisk voksne, med en følelse om manglende anerkjennelse, er veldig tungt å fordøye. Hvorfor er jeg ikke passende for voksenbordet? Handler det om alder (fordi de andre er 50+), at de ser meg som et «evig barn» fordi jeg er barnet til mor og far, eller fordi det er praktisk ettersom familien er veldig stor? familiesammenkomster består gjerne av et antall på 10-30 stk, alt ettersom hva som arrangeres og hvem som faktisk har anledning til å komme. Min egen oppfatning er vel at dette burde stoppet da jeg bikket 18. I tillegg kunne jeg tatt ansvar mye tidligere, men jeg har håpet hvert år at de anerkjenner meg nok til å «plassere meg riktig», og når jeg har innsett at det ikke skjer er det for sent å uttrykke seg. Dvs, jeg velger å tie for å beholde god stemning. I år derimot - helt uaktuelt. Er det noen som har opplevd lignende, og har noen forslag til håndtering av situasjonen? Takk på forhånd. Hørtes ikke ut som om du passet ved noen av bordene. Anonymkode: 2251b...4e6 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 3 minutter siden, enavdem said: Ts her: Har en utrolig stor familie. Alt for stor egentlig...Men, vi samler jo alt av tanter, onkler, kusiner osv. Vi er ganske «tette». kan garantere deg at det ikke handler om stolplass eller kvaliteten av stoler. Stolene er like uansett, og plassene.. de er like hvert år. Er 13 stor? Anonymkode: 9ccf7...35f 1
minister-mio Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Du må drikke deg drita på barnebordet 13
enavdem Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er 13 stor? Anonymkode: 9ccf7...35f Ts her: leser du innlegget ser du gjerne at vi er opp mot 30 stk ved sosiale sammenkomster, og det gjelder også jul. Så ja, vi er en stor familie. Mamma har 9 søsken, så.. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 Kan ikke du bare snakke med mora di, eller sende en melding? «Hei! Skjønner det slik at jeg plasseres ved barnebordet i år også. Hvor gammel tenker dere jeg må bli før jeg får sitte ved voksenbordet?». Så tar du det derfra... Anonymkode: b9026...626 25
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 "Hei mamma, i år vil jeg ikke sitte ved barnebordet. Jeg er faktisk 29 år og godt voksen. Jeg sier fra tidlig så du vet det til du skal dekke opp. Så nå vet du at jeg ikke kommer til å sette meg ved barnebordet". Hvis hun plasserer deg der likevel, så tar du med kuverten og setter deg helst ved voksenbordet (er jo god plass imellom folk nå) ellers så spiser du på rommet eller kjøkkenet. Anonymkode: c0f83...6cc 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 enavdem skrev (4 minutter siden): Ts her: leser du innlegget ser du gjerne at vi er opp mot 30 stk ved sosiale sammenkomster, og det gjelder også jul. Så ja, vi er en stor familie. Mamma har 9 søsken, så.. Det er jo fordi dere samler alt av litt fjernere slekt som onkler, tanter og søskenbarn. Som en konfirmasjon. Sånn sett er ikke 10-30 stk så mye, hadde vi tatt med alle slike hadde det blitt ca 50-60 gjester. Litt voldsomt på julaften. Anonymkode: c0f83...6cc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 enavdem skrev (48 minutter siden): Hei, Det har seg slik at min familie praktiserer «voksenbord» og «barnebord» i alle typer sosiale sammenkomster hvor man skal plasseres rundt et bord. Jeg er nå 29 år, og blir fortsatt satt ved barnebordet. De andre «barna» er 10-17 år. Jeg har altså alltid blitt satt ved dette bordet, og bare håpet at dette endrer seg for hvert år, og hver sammenkomst. Vi er en stor familie, som gjerne krever 2-3 langbord ved sammenkomster. Problemet er at familien (spesielt mor og far) ikke introduserer bordfordelingen til meg før man faktisk skal sette seg ned å spise. Til jul blir det også slik denne gang, bare at nå har jeg fått høre det på forhånd ved «et uhell». Min bestemor snakket om julen ved en tilfeldighet (men også fordi det nærmer seg), og da kom det opp som et tema. Et svært kort tema, vel og merke. Jeg undrer på hvilken tankegang og forklaring som kan ligge i å sette en person i min alder ved et så ungt bord gang etter gang, og tro at det er givende for meg? Forstå meg rett, det er hyggelig å konversere med yngre mennesker, men det å bli isolert og separert fra de faktisk voksne, med en følelse om manglende anerkjennelse, er veldig tungt å fordøye. Hvorfor er jeg ikke passende for voksenbordet? Handler det om alder (fordi de andre er 50+), at de ser meg som et «evig barn» fordi jeg er barnet til mor og far, eller fordi det er praktisk ettersom familien er veldig stor? familiesammenkomster består gjerne av et antall på 10-30 stk, alt ettersom hva som arrangeres og hvem som faktisk har anledning til å komme. Min egen oppfatning er vel at dette burde stoppet da jeg bikket 18. I tillegg kunne jeg tatt ansvar mye tidligere, men jeg har håpet hvert år at de anerkjenner meg nok til å «plassere meg riktig», og når jeg har innsett at det ikke skjer er det for sent å uttrykke seg. Dvs, jeg velger å tie for å beholde god stemning. I år derimot - helt uaktuelt. Er det noen som har opplevd lignende, og har noen forslag til håndtering av situasjonen? Takk på forhånd. Jeg lurer veldig på en ting her, TS. Er du virkelig den eneste mellom 17 og 50 i den svære familien på 30 stk? Ingen andre på din alder? Anonymkode: e9210...49f 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 12 minutter siden, enavdem said: Ts her: leser du innlegget ser du gjerne at vi er opp mot 30 stk ved sosiale sammenkomster, og det gjelder også jul. Så ja, vi er en stor familie. Mamma har 9 søsken, så.. Mener at det er ganske normalt jeg da Anonymkode: 9ccf7...35f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 enavdem skrev (53 minutter siden): Hei, Det har seg slik at min familie praktiserer «voksenbord» og «barnebord» i alle typer sosiale sammenkomster hvor man skal plasseres rundt et bord. Jeg er nå 29 år, og blir fortsatt satt ved barnebordet. De andre «barna» er 10-17 år. Jeg har altså alltid blitt satt ved dette bordet, og bare håpet at dette endrer seg for hvert år, og hver sammenkomst. Vi er en stor familie, som gjerne krever 2-3 langbord ved sammenkomster. Problemet er at familien (spesielt mor og far) ikke introduserer bordfordelingen til meg før man faktisk skal sette seg ned å spise. Til jul blir det også slik denne gang, bare at nå har jeg fått høre det på forhånd ved «et uhell». Min bestemor snakket om julen ved en tilfeldighet (men også fordi det nærmer seg), og da kom det opp som et tema. Et svært kort tema, vel og merke. Jeg undrer på hvilken tankegang og forklaring som kan ligge i å sette en person i min alder ved et så ungt bord gang etter gang, og tro at det er givende for meg? Forstå meg rett, det er hyggelig å konversere med yngre mennesker, men det å bli isolert og separert fra de faktisk voksne, med en følelse om manglende anerkjennelse, er veldig tungt å fordøye. Hvorfor er jeg ikke passende for voksenbordet? Handler det om alder (fordi de andre er 50+), at de ser meg som et «evig barn» fordi jeg er barnet til mor og far, eller fordi det er praktisk ettersom familien er veldig stor? familiesammenkomster består gjerne av et antall på 10-30 stk, alt ettersom hva som arrangeres og hvem som faktisk har anledning til å komme. Min egen oppfatning er vel at dette burde stoppet da jeg bikket 18. I tillegg kunne jeg tatt ansvar mye tidligere, men jeg har håpet hvert år at de anerkjenner meg nok til å «plassere meg riktig», og når jeg har innsett at det ikke skjer er det for sent å uttrykke seg. Dvs, jeg velger å tie for å beholde god stemning. I år derimot - helt uaktuelt. Er det noen som har opplevd lignende, og har noen forslag til håndtering av situasjonen? Takk på forhånd. Nå vil det ikke være lov for dere å samles 10-30 pers i jula, så da får dere kanskje plass til alle 10 rundt ett bord?! Anonymkode: 58d3f...4a1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå