Gå til innhold

Kjøkken uten overskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Planlegger å flytte kjøkken over i oppholdsrom (det er en åpen løsning allerede, men det er for å lage et nytt rom der hvor kjøkkenet er plassert nå). Siden vi da får enda mer sjanse til å se på kjøkkenet hele tiden, så ønsker jeg et kjøkken som ikke i så altfor stor grad "føles" som et kjøkken. Fliser over kjøkkenbenk, F.eks, tror jeg utgår. 

Kommer jeg meg også unna overskap? Vi har høyt over taket her (3,5 meter) og skråtak, og jeg misliker sterkt å måtte vaske på toppen av overskapene. Det er og helt umulig å ha overskap helt opp til taket - av naturlige grunner.

Dere som har kjøkken uten overskap. Savner dere det? Har dere kjøleskap eller kjøleskuff, og hvordan liker dere det? 

Anonymkode: 12f60...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pusset opp kjøkkenet nylig og droppet overskap. En del av kjøkkenet har riktignok 3 moduler fra gulv til tak som består av 2x kombiskap og et tørrskap. 

Modulene under benkeplaten er 1m brede og består av to skuffer og en integrert tynn skuff øverst. Modulene er også ekstra dype pga benkeplate som er 90+ cm dyp. 

Savner ikke overskap i det hele tatt. Og kjøkkenet virker mye mer luftig og åpent. Hadde lett gjort det igjen. 

Anonymkode: a60d1...baf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får sikkert seks meter i benkeplate, forresten. Noe forsvinner i hjørne, vask (med søppelrom) vaskemaskin og ovn, selvsagt. Pluss kjøleskap. La oss si at minst 2,6 meter forsvinner der... (men d har jeg ikke tatt vekk det jeg taper på hjørnet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 meter + hjørne er vel mer realistisk. Vi har mer enn det i dag, men kunne nok ha pakket ting litt bedre sammen. Og noe kan kanskje løses med et enkeltstående vetrineskap eller noen åpne hyller for ting vi bruker ofte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har nok plass ellers vil man vel ikke savne det, men om jeg skulle kvittet meg med overskapene hadde jeg måttet spise av papp, drikke av flasken og kaste alle matrester som oppbevares i tupperware liksom... 

Anonymkode: 096bd...171

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke overskap, og jeg savner det ikke. Men vi har en vegg som er dekket av høyskap fra gulv til tak på en vegg- hvor vi har kjøleskap, ovn, kaffemaskin og noen høyskap. Den veggen kan vi ikke se fra stuen. Kjøkkenet har et veldig rent uttrykk, så om du har mulighet til å samle alle sånne skap på en vegg så får du mye plass. Kanskje du kan faktisk ha skap opp til taket og ha oppbevaring til ting du veldig sjelden bruker? 

Anonymkode: 97370...96f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har ikke overskap, og jeg savner det ikke. Men vi har en vegg som er dekket av høyskap fra gulv til tak på en vegg- hvor vi har kjøleskap, ovn, kaffemaskin og noen høyskap. Den veggen kan vi ikke se fra stuen. Kjøkkenet har et veldig rent uttrykk, så om du har mulighet til å samle alle sånne skap på en vegg så får du mye plass. Kanskje du kan faktisk ha skap opp til taket og ha oppbevaring til ting du veldig sjelden bruker? 

Anonymkode: 97370...96f

Jeg sa vel 3,5 meter, men det går helt opp til mønet. Så nei. Det går ikke. Det koker vel ned til planlegging og plass. Kanskje jeg kunne fått plassbygget noen skap under det ene skråtaket, men det KOSTER. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpne hyller er veldig pent hvis du setter pene ting på de. Feks glass, tallerkener - ikke plastbokser og rosa barneskåler.

Anonymkode: 312cb...dfe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble anbefalt uten overskap da vi pusset opp for 11 år siden fordi det var det som var moderne med tanke på å selge videre. Vi angrer og har lyst til å legge til overskap, men selvfølgelig selges ikke akkurat den modellen lenger på HTH. Det ser jo ikke ut uten overskap. Vi har egentlig mer enn nok skapplass, men det blir så forferdelig tomt uten overskap. Det blir som en stue med bare en sofa, et sofabord og TVen stående på gulvet. Det mangler noe liksom.

Anonymkode: 45f01...707

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et tre «kolonner» - et høyskap, en med to ovner + skuffer og et kjøleskap. Ellers har vi ikke overskap. Det vi derimot har, er en kjøkkenbod i samme etasje der vi har en god del kjøkkenutstyr og tørrvarer. Hadde vi ikke hatt denne hadde vi hatt for lite plass på kjøkkenet. 
Det forsvinner mye skapplass om man fjerner overskap. Mye mer enn jeg var klar over.

Anonymkode: 4c156...e39

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi pusset opp mistet vi plassen i overskapene som forsvant. Men fikk igjen litt med flere moduler. Så fikk kanskje litt mer plass, totalt sett.. Men ikke veldig mye. Egentlig burde skuffene bli like fulle som før. 

Men når man pusser opp kjøkken går man jo samtidig over alt man skal ha der. Endel kopper og diverse som ble fjernet. Og ting som vannkoker forsvant til en qooker. Skal ikke undervurdere praktiske løsninger i nye kjøkken samt en god runde på hva man faktisk trenger. 

Anonymkode: a60d1...baf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Vi ble anbefalt uten overskap da vi pusset opp for 11 år siden fordi det var det som var moderne med tanke på å selge videre. Vi angrer og har lyst til å legge til overskap, men selvfølgelig selges ikke akkurat den modellen lenger på HTH. Det ser jo ikke ut uten overskap. Vi har egentlig mer enn nok skapplass, men det blir så forferdelig tomt uten overskap. Det blir som en stue med bare en sofa, et sofabord og TVen stående på gulvet. Det mangler noe liksom.

Anonymkode: 45f01...707

Dette skjønte jeg ikke. Hvorfor står det en tv på stua? Vi skal trekke kjøkkenet mer inn i oppholdsrommet, og derfor er det viktig for meg at det IKKE ser så mye ut som et kjøkken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ha høyskap. Det er ikke plass, tror jeg. Men det finnes vel en del overskap som ikke ser ut som typiske overskap? jeg ser for meg med dører so  lukkes oppover i frostet glass eller noe? som glir litt mer inn i veggen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gjorde en 3-roms leilighet om til 4-roms ved å flytte kjøkkenet ut i spisestua og som TS ønsket vi ikke at kjøkkenet skulle være alt for "kjøkkenaktig". Leiligheten ligger i en gammel bygård i Oslo der takhøyden er nesten 3 meter. Kjøkkenforhandleren foreslo å stable to overskap oppå hverandre for å få dem helt til taket, men vi følte at det ble alt for massivt.

Vi innså jo at vi tapte en del oppbevaringsplass på å ikke ha overskap, plass vi ville brukt til glass, servise osv. og har kompensert for ved å kjøpe et vitrineskap vi har plassert glass, servise etc. i så vi ikke bruker plass på det i skuffene på kjøkkenet. De er fylt med kjeler, panner, tørrvarer +++

Anonymkode: 821af...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette skjønte jeg ikke. Hvorfor står det en tv på stua? Vi skal trekke kjøkkenet mer inn i oppholdsrommet, og derfor er det viktig for meg at det IKKE ser så mye ut som et kjøkken. 

Det står vel en tv på stuen fordi det er der en ser på tv. Det er ikke alle som har en egen tv stue.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er strålende fornøyd med en slik løsning. Har høyskap/moduler langs en hel vegg. Blant annet et høyskap der alt av elektrisk står på uttrekkbare hyller. Og en stor øy, så det er rikelig med benkplass og lagringsplass i store skuffer. En 120 skuff i øy tar mer tallerkner enn et helt overskap.  

Høyskapene er foret mot vegg og tak, så er heller ingen overflater som samler støv og fett. 

Anonymkode: 2fbb4...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor det står en tv på stua? Virkelig? 

Anonymkode: 79d41...ecd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha et rimelig stort kjøkken for å få nok skapplass dersom du ikke vil ha overskap. Tenk også ergonomisk, vil du måtte bøye ryggen hver gang du skal ha en kopp eller et glass? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Åpne hyller er veldig pent hvis du setter pene ting på de. Feks glass, tallerkener - ikke plastbokser og rosa barneskåler.

Anonymkode: 312cb...dfe

Og så samler de masse støv og man må tørke av de i ett sett. I tillegg er det jo ikke effektiv oppbevaring, kun pynt.

Anonymkode: 70499...6ab

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg sa vel 3,5 meter, men det går helt opp til mønet. Så nei. Det går ikke. Det koker vel ned til planlegging og plass. Kanskje jeg kunne fått plassbygget noen skap under det ene skråtaket, men det KOSTER. 

Ikke så dyrt, og ikke utenkelig at dere kan lage de selv heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...