Gå til innhold

Sopp!

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg ELSKER sopp, spesielt vill skogsopp som f.eks. kantareller, steinsopp og piggsopp. Plukker litt selv, men kun de jeg er sikre på. Mye tørker jeg og bruker utover vinteren som smaksforsterkere i sauser og gryter. Men fersk bruker jeg å steke den med smør og finstrimlet bacon, tilsetter også timian, litt hvitløk og persille! Hvis jeg tilsetter en god kraft og fløte blir det en kjempegod saus! Litt chili gir også en ekstra piff, men må brukes forsiktig:)

Hva er din beste soppoppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må vel være champignonstuing. Et must til biff, og sambo elsker den. Jeg bruker ingen spesiell oppskrift. Steker først hakket løk og hvitløk i smør (gjerne i stekesjyen fra biffene, mens de hviler seg), så har jeg i skivet sopp (bare champignon, eller en blanding av flere typer sopp, alt etter hva jeg finner og føler for). Jeg smaker til med ørlite kjøttfond og worcestershiresaus, en dæsj Dijon-sennep, litt tomatpuré, salt og pepper. Noen ganger også hakket chili. Så har jeg i crème fraîche/seterrømme og kremfløte (begge deler er best, men du kan fint bruke enten eller) til passe konsistens. Avslutter ofte med hakket persille/gressløk.

Skrevet

Jeg pleier å ta

stekte kantareller

fløtesaus

stekt løk

stekt bacon for seg

Kokt pasta for seg

brødskiver for seg

nydelig

Skrevet

Pasta med kantareller:

Stek kantareller godt og lenge i smør. La det være med litt finhakket løk og et hvitløksfedd i panna mot slutten. Bland i godt med hakket persille, salt og nykvernet pepper og kryst over litt sitron. Det hele blandes med nykokt pasta og mye revet parmesan. Godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...