Gå til innhold

Hvor mye koster ca 7 røde epler? ++

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei erfarne husmødre! Lever på et stramt budsjett og prøver regne ut matbudsjettet mitt for ukene fremover. Tenker kjøpe mer frukt, men redd for å gå på en smell da jeg ikke helt forstår hvor mye frukt i løsvekt koster

Hvor mye tror dere dette koster?

- 7 røde epler

- 7 pærer

- 7 banan 

- 7 tomat 

Anonymkode: f7b61...4c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå inn på kolonial.no og sjekk priser der? :jepp:

Skrevet

Kommer an på hvor og hva du kjøper det. Du kan enten kjøpe til 30kr + pr. kilo, eller gå for first price, da får du det til rundt 12-15kr pr. kilo.

Men før jul er det mange som har tilbud på "vanlig" frukt, sjekk appen Mattilbud, både Coop Extra og Rema 1000 har billig frukt nå.

Skrevet

Det varierer mye fra butikk til butikk. Det beste er vel å veie varene i butikken (det står jo vekter i mange fruktavdelinger). Om eplene f.eks. da veier 1.24 kg regner du ut dette ganger kiloprisen (f.eks 32 kr):

1,24*32 = 39.68, dvs. 40 kr.

Det lønner seg å se etter egenmerkene og sammenligne kiloprisen, men det vet du sikkert 🙂

Anonymkode: 27d80...efd

Skrevet

Takk for mange gode tips! Men kan dere tenke dere hvor mange kg ca f eks 7 epler er? 😅 Tenker kjøpe alt av den billigste sorten. 

Hilsen en som faktisk ikke vet om jeg må sette av 200 kr eller 500 til frukt 😂

Skrevet

Hvor mye hadde dere satt av om dere skulle kjøpt all frukten jeg nevner?

tenker bare ca tall, eller sånn at jeg er helt sikker på at jeg har med meg nok penger til butikken 😳

Skrevet

Det aller meste av mat i Norge selges etter vekt. Frukt av samme type kan ha varierende størrelse, og dermed vekt. Kiloprisen for frukt og grønt varierer også, ofte ganske mye og brått, og fra butikk til butikk, og hver butikk kan også ha flere sorter av hver type. Løs vekt er oftest billigst, men ikke alltid. Kjedens egne merker har vanligvis lavest kilopris, men ikke alltid. Noen priser er annonsert på forhånd, andre er spontane, noen gjelder alle butikkene i kjeden, noen gjelder bare akkurat den butikken. 

Mitt tips er derfor:
Sammenlign priser og vær fleksibel. I dag hadde jeg feks tenkt å kjøpe pærer (avertert 18 kr/kg hos Spar og 19 kr hos Kiwi), men Kiwi hadde klementiner til 15 kr (selv om prisen de hadde annonsert var 20 kr), og de så supre ut, så da kjøpte jeg det istedet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk for mange gode tips! Men kan dere tenke dere hvor mange kg ca f eks 7 epler er? 😅 Tenker kjøpe alt av den billigste sorten. 

Epler kommer i ulike størrelser, og det er noe vanskelig å si hvor mye 7 epler veier. Men et helt generelt eple størrelsesmessig veier rundt 150 gram. 7 epler x 150 gram = 1050 gram, eller 1,05 kilo. 

Anonymkode: 8c479...3ba

• Liker 1
Skrevet

Det er umulig å gi et konkret svar, fordi både vekten hver enkelt frukt og kiloprisen vil variere mye. 

Fokuser heller på å følg med på kiloprisen i frukt og grøntdisken. Og tenk litt på hva som er i sesong.

Nå i desember er klementiner stort dett veldig billig, mens tomater kan være noe av det dyreste du kjøper. 

Anonymkode: ac8a1...0e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det kommer som en annen her sa an på både vekten på hver enkelt frukt og kiloprisen. Hvis du velger billigmerker, er de gjerne allerede ferdig pakket i en pose, slik at du ikke kan velge å kjøpe bare 7. Det blir mye rimeligere om du konsekvent går etter den frukttypen som er billigst der og da enn om du absolutt må ha en av hver frukt. Frukt og grønt har blitt ganske mye dyrere de siste årene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 20.12):

Hei erfarne husmødre! Lever på et stramt budsjett og prøver regne ut matbudsjettet mitt for ukene fremover. Tenker kjøpe mer frukt, men redd for å gå på en smell da jeg ikke helt forstår hvor mye frukt i løsvekt koster

- 7 røde epler

- 7 pærer

- 7 banan 

- 7 tomat 

Kjøper du frukt i pose fra butikkens eget merke kommer du under 200 :)

Anonymkode: 68621...dd2

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 20.12):

- 7 røde epler

- 7 pærer

- 7 banan 

- 7 tomat 

Dette blir ca 1 til 1,5 kilo pr. Frukt. Alt kan kjøpes for under kr 30,- pr kilo. Det blir altså godt under kr 200,-. Røde epler koster for eksempel 17,- på Rema nå. I tillegg 10% om du har Æ. Og epler holder lenge. Du kan kjøpe for noen uker nå.

Endret av Brunello

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...