Gå til innhold

For lite mat..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn har kommet i en alder der hun har sterke meninger om ting. I dag var middagen helt feil, (fiskegrateng med tilbehør) og ville heller ha knekkebrød. Hun har nå fått 2 knekkebrød med smøreost og kjøttpålegg og en youghurt. Er dette for lite? Bør jeg prøve å få i henne litt mer? 
Dette er en uvant problemstilling for meg da hun som oftest spiser varmmat til middag uten problemer. 
Hva tenker dere erfarne mødre og fedre? ❤️

Ungen min er forresten 2 år :) 

Anonymkode: f2ba4...670

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar ungen spise så mye hun vil, enten det er én bit eller to porsjoner. Tilbyr alltid kvelds en time eller to senere. Spiser hun ikke middag, tar hun ofte mer av kveldsmaten og omvendt. Har også en toåring med dårlig matlyst den siste tiden. 

Anonymkode: 22413...843

• Liker 4
Skrevet

Vil ikke 2 åringen ha middag så er det helt greit, men da er det ikke annen mat før det er kveldsmat. Det er dager hvor han ikke har spist noe/kun tatt en bit, men vi lager ikke noe styr ut av dey.

Kveldsmaten serveres til vanlig tid, og han får da spise seg mett. Men jeg stresser ikke med mengden, eller lager noe ekstra godt for å lure ham til å spise mer. Så enkelte dager blir det til at han spiser lite. Så kommer det dager hvor han spiser veldig godt. 

• Liker 5
Skrevet

Så lenge det ikke går over langt tid er det ikke skadelig. Barn er ofte slik i små perioder og det stabiliserer seg som regel. 

Anonymkode: 7b4d2...883

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så lenge det ikke går over langt tid er det ikke skadelig. Barn er ofte slik i små perioder og det stabiliserer seg som regel. 

Så det er skadelig hvis barn sjeldent spiser middag? 

Anonymkode: af6ba...8ef

Skrevet

Det varierer veldig hvor mye 2,5-åringen spiser til middag her også. Det kan være en hel kyllingfilet og tre tomater eller det kan være to maiskorn. Enkelte perioder spiser hun generelt lite. Hun også ofte mer til kvelds hvis hun nesten ikke har spist middag. 

Det er vanlig at toåringer spiser mindre enn de har gjort. De vokser ikke så fort mer, de får ofte sterke meninger om hva de vil og ikke vil spise og jeg mener å ha lest at smaksløkene utvikler seg i den alderen slik at de reagerer mer på uvante eller sterke smaker. 

Vi tenker at det ikke gjør så mye om det blir lite middag. Noen dager i uken har vi ting vi vet hun spiser masse av (eller trodde vi visste, man vet visst aldri i den alderen 😅). Men når hun ikke spiser noe særlig, er vi mer opptatte av at vi skal ha det hyggelig rundt bordet, og tenker at hun tar igjen energiinntaket senere. 

Anonymkode: 871ca...475

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så det er skadelig hvis barn sjeldent spiser middag? 

Anonymkode: af6ba...8ef

Det er selvfølgelig skadelig om et barn spiser lite, og bare brødmat (lite variert) over lang tid ernæringsmessig. Husk at småbarn får lettere mangelsykdommer enn voksne og trenger næring for vekst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mitt barn har kommet i en alder der hun har sterke meninger om ting. I dag var middagen helt feil, (fiskegrateng med tilbehør) og ville heller ha knekkebrød. Hun har nå fått 2 knekkebrød med smøreost og kjøttpålegg og en youghurt. Er dette for lite? Bør jeg prøve å få i henne litt mer? 
Dette er en uvant problemstilling for meg da hun som oftest spiser varmmat til middag uten problemer. 
Hva tenker dere erfarne mødre og fedre? ❤️

Ungen min er forresten 2 år :) 

Anonymkode: f2ba4...670

Ikke tving mat i ungen. Spiser du det samme til alle måltid? Noen ganger er man sulten, andre ganger ikke, og det går opp og ned. Hun har fått mat, hun er fornøyd, og i morgen spiser hun kanskje masse. 2 knekkebrød med pålegg og en yogurt høres ut som noe jeg kunne blitt mett på hvis jeg bare var litt sulten. Husk at hun er 2 år, ikke 20 :)

Anonymkode: 84c99...b71

Skrevet

Så lenge hun følger vekstkurven sin og vanligvis spiser godt ville jeg latt henne styre det. Min 1-åring kan gjerne ha en dag eller to med minimalt matinntak, men han er i godt hold og frisk så jeg lar han bare styre selv med helsestasjonens velsignelse. Prøver å sammenlign med deg selv: har ikke du dager du ikke er så sulten, og kanskje bare tar en skive til middag? Det har i alle fall jeg :) 

Anonymkode: 100f5...c13

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar toåringen få annen mat uten problemer - men oppfordrer til smaking. 

Er hun godt over tre, må hun smake litt før hun får annen mat.

Er hun 6 får hun bare vente til neste måltid. (Med mindre maten er noe uten deler jeg vet hun liker)

Og så er det glidende overganger selvfølgelig. Og enkelte dager er det unntak av ulike årsaker. Osv. 

Men i det store og det hele er det slik vi har det hos oss. Jeg har ett barn som er kresent, og to som ikke er (Selv om de også selvfølgelig har hatt sine aldersfaser). Og prøver alltid å lage middag slik at hun kresne ihvertfall liker noen deler (feks grønnsakene eller risen). 

Når det gjelder mengden, så tenker jeg at to knekkebrød ikke er lite for en toåring. Ble hun mett så er det fint. 😊

Anonymkode: 37e87...7b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...