AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Del Skrevet 7. desember 2020 Hei, Jeg er den stolte naive eieren av et nybygg full av feil og mangler. Noe så jeg på overtakelse, og påpekte det til dem når jeg tok over leiligheten. Men, jeg fant senere en god del ekstra som jeg har skrevet, tatt bilder av og rapporter til dem på e-post innen to uker.Ingen svar å få fra dem i det hele tatt! Det synes jeg var dårlig. Jeg ser også at fellesarealene er full av ting som ikke er ferdig enda, og sameiet har ingen planer om å gjøre en kontroll av fellesarealene. Kan jeg kreve at sameiet bestiller en takstmann for å se over fellesarealene? Burde jeg selv bestille takstmann eller prøve hardere å komme i kontakt med utbygger? Er jeg i saksa nå som jeg ikke rapportere alt ved overtakelse? Alle tips hjelper. Hilsen nervøs eier. Jeg er redd for at det vil koste en god del penger å fikse opp i disse feilene og ærlig talt ikke noe jeg burde få når alt er nytt. Anonymkode: 0b8ac...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Del Skrevet 7. desember 2020 Hvis det er store og omfattende feil, så ta kontakt med jurist og takstmann så fort som mulig vil jeg nok si. En mangel må være av en viss størrelse til å bli regnet som noe man kan få gjennomslag i f. eks. en rettssak, men om du ikke kan dette selv, så er det viktig å få inn uavhengig fagkompetanse og juridisk kompetanse for det som gjelder i din egen boenhet. Fellesarealer må styret ta tak i, og dere beboere kan kreve at styret tar tak i det, siden det er styret som forvalter deres felles verdier (f. eks. fellesarealer) på beboernes vegne. Er ikke styret villig til det, så kan man kreve ekstraordinær generalforsamling/sameiermøte for å få valgt et nytt styre. Anonymkode: 62786...b68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 7. desember 2020 #3 Del Skrevet 7. desember 2020 Er det valgt styret i sameiet? Hvis det er helt nytt har det kanskje ikke vært generalforsamling ennå. Har du snakket med noen av naboene om de også har feil og mangler? Siden det er så mye feil i din leilighet er rart om det ikke feil i de andre leilighetene. Her jeg bor var det en egen arbeidsgruppe blant beboerne som forhandlet med utbygger for å få rettet feil og mangler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. desember 2020 #4 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg kreve at sameiet bestiller en takstmann for å se over fellesarealene? Burde jeg selv bestille takstmann eller prøve hardere å komme i kontakt med utbygger? Er jeg i saksa nå som jeg ikke rapportere alt ved overtakelse? Dere bør helt klart gå sammen og bestille en takstmann i første omgang. Ta bilder og dokumenter alt dere ser. Lytt på takstmannen og hør hvor grove feil og mangler det er. Er det ille, bare ta kontakt med en advokat først som sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Del Skrevet 9. desember 2020 Dævendøtte skrev (På 7.12.2020 den 19.41): Dere bør helt klart gå sammen og bestille en takstmann i første omgang. Ta bilder og dokumenter alt dere ser. Lytt på takstmannen og hør hvor grove feil og mangler det er. Er det ille, bare ta kontakt med en advokat først som sist. Det går altså greit selv om vi allerede har tatt over arealene og boenhetene? Selv er jeg redd for at det som ikke ble skrevet ned i overtakelse regnes som "greit", men dette kan vel umulig være tilfellet dersom man oppdager det som strider mot god byggeskikk innen et par måneder? Anonymkode: 0b8ac...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 9. desember 2020 #6 Del Skrevet 9. desember 2020 Skjulte feil og mangler kan du reklamere på i minst fem år, og i noen tilfeller lenger. Opp til 13 år etter første gangs overtakelse er mulig, men det gjelder ekstremt graverende mangler. Husk å alltid reklamere skriftlig umiddelbart etter at du oppdager mangelen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 10. desember 2020 #7 Del Skrevet 10. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det går altså greit selv om vi allerede har tatt over arealene og boenhetene? Selv er jeg redd for at det som ikke ble skrevet ned i overtakelse regnes som "greit", men dette kan vel umulig være tilfellet dersom man oppdager det som strider mot god byggeskikk innen et par måneder? Anonymkode: 0b8ac...5e8 Dere har reklamasjonsrett i lang tid, selv om dere har tatt over, har dere ikke akseptert feil og mangler. Ting kan skje i ettertid. Så kjør på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 10. desember 2020 #8 Del Skrevet 10. desember 2020 Bustadoppføringslova: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #9 Del Skrevet 10. desember 2020 Minner om at det skal foretas en ettårsbefaring. Da kan du ta opp alle småfeil som ikke kom frem under overtakelsen. Men det er nok lurt å sende inn dokumentasjon etter hvert, så vet utbygger litt hva det går i. Hva du skal gjøre er også avhengig av hvilken utbygger du forholder deg til. Jeg jobber i et mindre snekkerfirma, og vi tar reklamasjoner når de dukker opp, eller samlet etter ettårsbefaring. Er det snakk om et stort firma, er det nok enklere å bare overse slitsomme kunder.... Har du tenkt på om du skulle meldt deg inn i Huseiernes Landsforbund? De har jurister som kan bistå deg om du har en god sak. Anonymkode: 0e5dc...bea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. desember 2020 #10 Del Skrevet 10. desember 2020 Men du har altså kjøpt et prospekt, det er nyoppført og beboere har nettopp flyttet inn? Du har bodd der omtrent 2 uker. Har dere etablert et styre i sameiet ennå? Hva slags feil og mangler er det du har oppdaget? Skjeve vegger, nedbøyning av tak, dører som ikke kan lukkes pga skjevt tak? Eller snakker vi mer om at det er små sprekker mellom veggplater og gipsplater i tak? På nybygg er det vanlig med litt kosmetiske skavanker og feil, for bygget må sette seg. Mye bevegelse i et nybygg, og lite hensiktsmessig å korrigere kosmetiske feil før det har gått en stund. Ofte sender entreprenøren inn et team for å fikse feil etter 2 måneder, da etter at alle beboere har laget liste over feil og mangler. Så utbedres dette. Og så er det ny runde på ettårsbefaringen. Det skal stå i overtakelsesprotokollen din om reklamasjon, klagehenvendelser, tidsfrister og kontaktinformasjon. Husk å henvende deg til rett sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå