Tvist Skrevet 7. desember 2020 #1 Del Skrevet 7. desember 2020 Jeg har laget kransekakestenger nå, 50-50 mandler og melis, og noen eggehviter. I ovnen fløt de utover og formen ble ikke pen. Hadde tenkt å gi bort noen. Hvordan går jeg dem fine? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mazarini Skrevet 7. desember 2020 #2 Del Skrevet 7. desember 2020 Høres ut som du har hatt for mye væske i.... Fulgte du oppskriften til punkt og prikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 7. desember 2020 Mazarini skrev (12 minutter siden): Høres ut som du har hatt for mye væske i.... Fulgte du oppskriften til punkt og prikke? Til punkt og prikke. Denne oppskriften. Er ikke mye væske. https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/kransekakestenger/?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAiAwrf-BRA9EiwAUWwKXpB0O85tK_lBubtUyYEsdKHmVf3ZLACka0g8yFj_WwiaTcRGU_fNjRoCu7UQAvD_BwE Tar gjerne imot tips til oppskrifter som funker bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. desember 2020 #4 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Deigen har nok vært for løs ja. Tilsett bare litt og litt eggehvite så du ser når det er nok. Egg kommer jo i ulike størrelser så 1 eggehvite er en ganske upresis mengde. Deigen skal være ganske fast, du skal kunne trille stenger uten at det blir kliss, men den skal heller ikke være for tørr (da sprekker de i ovnen). Jeg bruker 500 g mandler og 500 g melis og så 3-4 eggehviter (begynner med 3 og ser om jeg trenger bittelitt til). Endret 7. desember 2020 av Arkana 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 7. desember 2020 Deigen var ganske klissete. Så muligens en eggehvite mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. desember 2020 #6 Del Skrevet 7. desember 2020 Ja, jeg tror nok det gjør susen. Så lenge du ikke hiver alle eggehvitene oppi med en gang, men heller begynner med mindre og ser om du trenger litt og litt til så går det bra. Det er konsistensen på deigen som teller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #7 Del Skrevet 7. desember 2020 Arkana skrev (3 minutter siden): Ja, jeg tror nok det gjør susen. Så lenge du ikke hiver alle eggehvitene oppi med en gang, men heller begynner med mindre og ser om du trenger litt og litt til så går det bra. Det er konsistensen på deigen som teller. Ok, da prøver jeg det i morgen. Tusen takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. desember 2020 #8 Del Skrevet 7. desember 2020 Lykke til. Kransekakestenger er så godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #9 Del Skrevet 7. desember 2020 Arkana skrev (2 timer siden): Lykke til. Kransekakestenger er så godt! Ja det var ingenting i veien med smaken på de første, men de blir nok ikke tatt med på julebesøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 7. desember 2020 #10 Del Skrevet 7. desember 2020 Stek en prøvebit først Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 7. desember 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 7. desember 2020 Rumle skrev (32 minutter siden): Stek en prøvebit først Det er ikke dumt, skal jo ikke steke lenge... Er det viktig at deigen er kald når man skal lage en prøvebit? I følge oppskriften skal den stå i kjøleskapet et par timer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 7. desember 2020 #12 Del Skrevet 7. desember 2020 Et triks når man lager deigen er å bruke lite eggehvite. Så lite at deigen såvidt holdes sammen i en klump. Deretter knar man deigen i en stor åpen kjele som står på svak varme. Deigen kan godt bli så varm at man nesten brenner seg under knaingen. Dette medfører ar deigen skiller ut litt mandelolje som gjør den smidigere og mykere. Temp på deigen ved utrulling kan godt være romtemp. Her står deigen gjerne ett par dager i kjøleskapet. Den holder seg fin lenge såfremt den er pakket godt inn så den ikke tørker ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 7. desember 2020 #13 Del Skrevet 7. desember 2020 Hvordan har du malt mandlene? Jeg er blitt fortalt at hvis du maler dem med kniven i food processor så flyter kakene mer ut enn om du maler mandlene i en mandelkvern. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #14 Del Skrevet 9. desember 2020 skrue skrev (På 8.12.2020 den 0.38): Et triks når man lager deigen er å bruke lite eggehvite. Så lite at deigen såvidt holdes sammen i en klump. Deretter knar man deigen i en stor åpen kjele som står på svak varme. Deigen kan godt bli så varm at man nesten brenner seg under knaingen. Dette medfører ar deigen skiller ut litt mandelolje som gjør den smidigere og mykere. Temp på deigen ved utrulling kan godt være romtemp. Her står deigen gjerne ett par dager i kjøleskapet. Den holder seg fin lenge såfremt den er pakket godt inn så den ikke tørker ut. Trodde det ikke var bra om mandlene slipper oljen? Forsto at det helst burde unngås. Men jeg kan ha misforstått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 9. desember 2020 Pillarguri skrev (På 8.12.2020 den 0.45): Hvordan har du malt mandlene? Jeg er blitt fortalt at hvis du maler dem med kniven i food processor så flyter kakene mer ut enn om du maler mandlene i en mandelkvern. Maler ikke i food prosessor i alle fall. Ikke mandelkvern heller, har en gammel maskin med kniver vi har arvet fra svigerbestefar. Vet ikke hva den er til, men funker greit til mandler. Bedre enn blenderen i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #16 Del Skrevet 9. desember 2020 I går gjorde jeg et forsøk til, før jeg så tipset om å varme opp deigen. Tilsatte først to eggehviter, men det var for lite. Deretter tre, fortsatt en mindre enn på første forsøk. Det var for mye, burde nok brukt en halv, så jeg stekte en test, som fløt ut. Kjøpte butikken tom for mandler på mandag, så i dag må jeg på en annen butikk, tilsetter en del mandler og melis, og gjør et forsøk til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 9. desember 2020 #17 Del Skrevet 9. desember 2020 (endret) 1 hour ago, Tvist said: Trodde det ikke var bra om mandlene slipper oljen? Forsto at det helst burde unngås. Men jeg kan ha misforstått. Jeg tror nok det ikke blir snakk om så mye med forsiktig oppvarming. Tror jeg leste om det første gang her (3. innlegg i linken under. Du kan feks prøve med endel av deigen på denne måten og sammenligne etterpå. Jeg knar også mens deigen er i gryten). Jeg pleier forøvrig å ha 1.25x mer mandler enn melis. Feks (bør være mer enn nok til 18 ringer): 850 g mandler 650 g melis 5 ss hvetemel 140 g eggehvite, kanskje litt mer. Vei opp eggehviten og skriv ned hva som fungerer. Egg kommer i mange størrelser. Endret 9. desember 2020 av skrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #18 Del Skrevet 9. desember 2020 Samme her. Jeg brukte kniv og skjærte i passe størrelser. Knakk opp nær de var begynt å stivne litt. Anonymkode: af85d...e82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå