Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ringevikar. Før pleide jeg å jobbe ofte. Sjefen sa at jeg gjorde en god jobb. Men på grunn av at jeg har sagt nei et par ganger til å jobbe, fordi jeg var syk, og fordi jeg trengte å øve til eksamen så har han ikke spurt meg om å jobbe. Og før noen sier at han ikke spør fordi det ikke er mye behov så er det feil. Fordi det er behov. En kollega av meg som også er ringevikar blir spurt hele tiden nå pga hun har aldri sagt nei til å jobbe. Føler meg veldig urettferdig behandlet. Jeg blir da straffet for å holde meg hjemme når jeg skal. 

hilsen frustrert 20 åring 

Anonymkode: e6cf2...f09

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å skulle få tak i folk er en drittjobb som man ønsker å bruke minst mulig tid på, så da kontakter man de man vet sier ja, enkelt og greit.

Anonymkode: 343ab...52b

• Liker 10
Skrevet

Hva med å sende en melding og si du kan jobbe? :)Utrolig slitsomt å ringe rundt når det er krise, og jeg selv ringte alltid de som sa ja med en gang, forde om det kanskje er "dumt" for de som er syke eller sier nei av andre grunner. Er jo lov å vise interesse selv også:) 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å skulle få tak i folk er en drittjobb som man ønsker å bruke minst mulig tid på, så da kontakter man de man vet sier ja, enkelt og greit.

Anonymkode: 343ab...52b

pleier alltid å si ja, utenom disse 2 gangene jeg har sagt nei. Man kan ikke jobbe når man hoster og må ta coronatest

• Liker 6
Skrevet
nøtta skrev (Akkurat nå):

Hva med å sende en melding og si du kan jobbe? :)Utrolig slitsomt å ringe rundt når det er krise, og jeg selv ringte alltid de som sa ja med en gang, forde om det kanskje er "dumt" for de som er syke eller sier nei av andre grunner. Er jo lov å vise interesse selv også:) 

ja har tenkt litt på det selv❤️ Hadde jo ikke skadet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ja har tenkt litt på det selv❤️ Hadde jo ikke skadet

Overhode ikke. En sjef setter alltid pris på de som viser interesse, også er det en måte å komme opp på ringelista på:) 

• Liker 1
Skrevet

Livet som ringevikar er tøft. Snakk med sjefen. De som sier ja mest er ofte de som blir ringt først.

• Liker 1
Skrevet

Har vært den som ringer etter hjelp og det er ikke gøy. Det finnes ikke noe mer frustrerende enn å ringe person etter person og få nei etter nei. 

Tips: Kom sjefen din i forkjøpet. Vet du at du ikke kan jobbe noen dager pga eksamen eller andre ting sier du fra at de dagene kan du ikke jobbe. Da vet sjefen at det ikke er vits i å ringe deg og slipper å kaste bort både sin og din tid. Jeg satte veldig pris på de tilkallingsvikarene som ga meg beskjed i forkant.

Anonymkode: 8bafc...5d4

• Liker 3
Skrevet

Ser dere ikke hva hun skriver? Hun har ALLTID sagt ja, med unntak av 2 ganger, coronatest og eksamen.

Syns det er en uting at man slutter å ringe fordi man har sagt nei FÅ ganger når det er en viktig grunn til det(heter tilkalling av en grunn, Google it)Hun har til og med fått masse skryt før dette. Jeg kan banne på at dette er en bedrift med mye gjennomtrekk av arbeidstakere, fordi ansatte ikke blir satt pris på. Opplevd tilsvarene selv og mange jeg kjenner slutter på grunn av sånne ting og fordi de aldri fikk større stilling, men sjefen ansatte nye på tilkalling. Lenge leve utnyttelse av midlertidige stillinger.

Så glad jeg har en 100 % stilling nå. Never again...

• Liker 2
Skrevet
Pumpkin88 skrev (Akkurat nå):

Ser dere ikke hva hun skriver? Hun har ALLTID sagt ja, med unntak av 2 ganger, coronatest og eksamen.

Syns det er en uting at man slutter å ringe fordi man har sagt nei FÅ ganger når det er en viktig grunn til det(heter tilkalling av en grunn, Google it)Hun har til og med fått masse skryt før dette. Jeg kan banne på at dette er en bedrift med mye gjennomtrekk av arbeidstakere, fordi ansatte ikke blir satt pris på. Opplevd tilsvarene selv og mange jeg kjenner slutter på grunn av sånne ting og fordi de aldri fikk større stilling, men sjefen ansatte nye på tilkalling. Lenge leve utnyttelse av midlertidige stillinger.

Så glad jeg har en 100 % stilling nå. Never again...

Takk for forståelsen!! Ja synes det er veldig dårlig, når jeg faktisk har hatt gode grunner til  at jeg ikke kunne jobbe. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har vært den som ringer etter hjelp og det er ikke gøy. Det finnes ikke noe mer frustrerende enn å ringe person etter person og få nei etter nei. 

Tips: Kom sjefen din i forkjøpet. Vet du at du ikke kan jobbe noen dager pga eksamen eller andre ting sier du fra at de dagene kan du ikke jobbe. Da vet sjefen at det ikke er vits i å ringe deg og slipper å kaste bort både sin og din tid. Jeg satte veldig pris på de tilkallingsvikarene som ga meg beskjed i forkant.

sa til og med i fra til sjefen at jeg ikke kunne jobbe den datoen, men så ringer han uansett. Sikkert dårlig hukommelse..

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

sa til og med i fra til sjefen at jeg ikke kunne jobbe den datoen, men så ringer han uansett. Sikkert dårlig hukommelse..

Ts

Det er sjefen selv som ringer rundt ja. Da forstår jeg at du reagerer. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Det er det mange som sliter med også!

Anonymkode: 80f15...6ff

Skrevet

Det er helt forferdelig å ha en 0%-kontrakt. Jeg jobbet fulltid med mange ekstravakter i sommer (tilsvarte rundt 120-150%), og sa jeg ønsket fast helgestilling. Jeg fikk det verken nå, eller til våren. Jeg har vært livredd for å si nei av akkurat samme grunn som du sier her. I august og september jobbet jeg nesten fulltid ved siden av studier siden jeg hele tiden følte jeg måtte si ja. Så måtte jeg si nei et par ganger av årsaker som du nevner over. Det tok litt tid før jeg ble spurt igjen. Det er utrolig stressende å ha et så stort press på seg som ringevikar. Nå blir jeg fortsatt spurt, men jeg litt flinkere til å si nei. Av og til setter de meg opp uten å ha spurt engang, men siden jeg ønsker å få en god referanse videre sier jeg ingenting. Man blir litt herset med med en 0%-kontrakt siden man i bunn og grunn ikke har noen rettigheter. Jeg opplevde at en fast ansatt gikk til ledelsen etter en vakt med stor belastning og mente jeg ikke klarte jobben min. Ledelsen har et dårlig rykte, og det har vært stor utskiftning av personale bare det siste året, så jeg hadde jo egentlig ikke noe jeg kunne få sagt. Jeg ble spurt om jeg fortsatt ville jobbe der, og det sa jeg jo ja til dersom det var ønskelig. Jeg har jobbet en del vakter etter det og jobber vel egentlig for to stk nå når jeg er på jobb. I alle fall får jeg gode tilbakemeldinger nå, og håper at det holder seg slik. Men det er synd at det er et så stort press. 

Anonymkode: 00052...bfe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes at dette er veldig usympatisk. Det at man har en 0%-kontrakt vil ikke si at man må være disponibel 24/7 bare sånn i tilfelle jobben skal ringe. Det skal ikke være nødvendig å skrive opp de datoene man ikke kan jobbe - dette gjelder heller typisk for sommervikariater der man sender inn en forespørsel om datoer, så får man beskjed om det er godtatt eller ei. 

Der jeg jobber kan man skrive seg opp på hvilke vakter man er tilgjengelig for å bli satt opp. I tillegg kan man ønske seg bestemte vakter som er utlyst. Jeg får også forespørsler utover det, men da kan det jo ikke forventes at jeg skal si ja, selv om jeg som regel gjør det. 

I tillegg kan jo ringevikarer også bli syke, og med forkjølelsessymptomer nå midt i pandemien må man si nei. Det kan ikke planlegges. 

Uansett er det jo åpenbart at studenter skal ha eksamen, og at det ikke er en akseptabel nok grunn til å ikke si ja til vakt er helt håpløst. Ledelsen ønsker som regel ikke en oversikt over alle ekamensdatoene ringevikarene skal ha, men dersom de gjør det må jo det etterspørres. TS har jo også her sagt ifra, men det gikk i glemmeboksen for sjefen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes at dette er veldig usympatisk. Det at man har en 0%-kontrakt vil ikke si at man må være disponibel 24/7 bare sånn i tilfelle jobben skal ringe. Det skal ikke være nødvendig å skrive opp de datoene man ikke kan jobbe - dette gjelder heller typisk for sommervikariater der man sender inn en forespørsel om datoer, så får man beskjed om det er godtatt eller ei. 

Der jeg jobber kan man skrive seg opp på hvilke vakter man er tilgjengelig for å bli satt opp. I tillegg kan man ønske seg bestemte vakter som er utlyst. Jeg får også forespørsler utover det, men da kan det jo ikke forventes at jeg skal si ja, selv om jeg som regel gjør det. 

I tillegg kan jo ringevikarer også bli syke, og med forkjølelsessymptomer nå midt i pandemien må man si nei. Det kan ikke planlegges. 

Uansett er det jo åpenbart at studenter skal ha eksamen, og at det ikke er en akseptabel nok grunn til å ikke si ja til vakt er helt håpløst. Ledelsen ønsker som regel ikke en oversikt over alle ekamensdatoene ringevikarene skal ha, men dersom de gjør det må jo det etterspørres. TS har jo også her sagt ifra, men det gikk i glemmeboksen for sjefen. 

Men sånn er arbeidslivet i dag, man må jobbe når man blir spurt, så enkelt er det. Hopp sier sjefen, og du må hoppe. 

Anonymkode: f64e1...766

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men sånn er arbeidslivet i dag, man må jobbe når man blir spurt, så enkelt er det. Hopp sier sjefen, og du må hoppe. 

Anonymkode: f64e1...766

Sikkert noen steder ja men finnes mange bedrifter hvor tankegangen ikke er slik...heldigvis🙂

Anonymkode: f1d32...462

• Liker 1
Skrevet

Mannen min er leder i en bedrift med en del unge ansatte, og arbeidsmoral deretter. Han ringer også de som pleier å si ja, fordi han vil jo løse problemet fortest mulig. Sier man nei flere ganger, uten særlig god grunn, blir man jo ikke prioritert. Men jeg ville også gitt beskjed om du var ledig en periode, eller sagt fra når eksamenskjøret er over, slik at sjefen vet at du er tilgjengelig.

Anonymkode: b7169...651

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...