AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Vårt barn skal begynne i barnehagen neste år og vi har begynt å se etter barnehageplasser. De 2 barnehagene i nærheten er stengt hele romjula, påskeuken og har 5-6 planleggingsdager hvert år. I tillegg til dette så skal vi ta ut barnet i 3 uker hver sommer i fellesferien. Altså dette går ikke! Jeg har en jobb som er lite fleksibel, utenom 4 uker ferie i sommer er jeg på jobb hver dag. Har en uke ferie utenom de ukene i sommer. Og jeg blir alene med barnet de første årene, da barnefar ikke kan ha samvær før barnet er 3 år. Hvordan skal dette gå? Ikke har jeg familie i nærheten som kan steppe inn. Og det er ikke bare å bytte jobb. Det er kjempevanskelig å få 100 prosent stilling i min bransje, så jeg anses som heldig som har jobb og slipper å jobbe turnus. Anonymkode: 1703a...7dc
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Ta fri uten lønn? Anonymkode: bf5b7...aeb 16
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Dagmamma? Anonymkode: 9a33d...267 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Dagmamma, barnevakt fra nærmiljøet, fri uten lønn eller en barnehage litt lenger bort dersom det finnes noen som ikke har like mye stengt. Anonymkode: 4a384...93b 13
tussi84 Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Du må nesten skaffe deg et nettverk der du bor nå. Kanskje andre foreldre eller feks en ungdom kan passe barnet de dagene det gjelder. I verste fall må du ta permisjon uten lønn. Mange barnehager har kun 4 uker stengt i året + kun rød dager. Det er det mest normale. 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 I gamle dager, da det ikke var nok barnehageplasser til alle, brukte mange dagmamma. Kanskje det kan være en løsning? Anonymkode: d572d...5d6 2
Maleficenta Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I gamle dager, da det ikke var nok barnehageplasser til alle, brukte mange dagmamma. Kanskje det kan være en løsning? Anonymkode: d572d...5d6 Hvordan funker det ifh til corona da? 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 tussi84 skrev (1 minutt siden): Du må nesten skaffe deg et nettverk der du bor nå. Kanskje andre foreldre eller feks en ungdom kan passe barnet de dagene det gjelder. I verste fall må du ta permisjon uten lønn. Mange barnehager har kun 4 uker stengt i året + kun rød dager. Det er det mest normale. Jeg har nettverk, dvs venner og gode kollegaer, men ingen av dem kan steppe inn som barnevakt i dager om gangen. Vennene mine er studenter, eller barnløse med samme type jobb som meg. De har ikke fri når jeg er på jobb. Jeg har ikke lyst til å overlate barnet til en ungdom jeg ikke stoler på heller Anonymkode: 1703a...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 Maleficenta skrev (2 minutter siden): Hvordan funker det ifh til corona da? Det problemet er forhåpentligvis over før ts skal ha barn i barnehage. Anonymkode: 056f7...60e 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Da må du be om ulønnet permisjon fra jobb, evt dine foreldre. Anonymkode: 83885...b83 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Avspasering og fri uten lønn. Anonymkode: 99cb5...553
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Fri uten lønn. Du får planlegge allerede nå og begynne å spare til de ukene du må ta ut ulønnet. Det finnes løsninger, man må bare være villig til å bruke dem. Anonymkode: e39d1...919 12
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Hvorfor kan ikke far ha samvær før 3 år? selv om dere ikke har 50/50 så kan kanskje far levere og hente av og til? Anonymkode: 47d78...4c5 22
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Dette er en kabal alle foreldre står i. Mange besteforeldre og andre slektninger står selv i jobb, og kan ikke steppe inn som barnevakt heller. En bruker feriedager, avspaseringstimer, hjemmekontor, tar unger med på jobb - eller ber om permisjon uten lønn om arbeidsgiver ikke finnes fleksibel. De fleste arbeidssteder er også vant til å håndtere disse problemstillingene. De vet at ansatte vil ha behov for fleksibilitet rundt barnehageruten. Anonymkode: f24d5...300 10
Eneri Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 Kan ikke barnefar ha ungen noen timer på dagtid en gang før barnet er tre år? Ellers: ta fri uten lønn, jobb ekstra og ta avspasering, samarbeid med andre foreldre i barnehagen ved at dere bytter på å passe hverandres barn, sjekk mulighet for hjemmekontor/forskjøvet arbeidstid slik at du er hjemme med barnet på dagtid når det er planleggingsdag og ei venninne passer på ettermiddag/kveld så du får gå på jobb.(aner ikke om dette er mulig i din jobb) Ei jeg kjenner ba om redusert stilling (type jobbet 95% stilling) og tok ut fri når det var planlegging/påske/jul. Du kan søke onsorgspermisjon etter lønnet foreldrepermisjon. Den er ulønnet, men da beholder du retten din til full stilling. Å gå ned 5% i stilling og ta det ut i hele fridager betyr 1 fridag ca hver fjerde uke. Hvis man tenker 52 uker, minus fem uker ferie og ti bevegelige helligdager pr år, er vi på 45 arbeidsuker på ett år. Så du vil med en liten stillingsreduksjon kunne ha 11 fridager ekstra å spe på med DERSOM ARBEIDSGIVER GÅR MED PÅ en slik måte å ta ut onsorgepermisjon på. 7
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 Lurer også på hvorfor barnefar ikke kan ha samvær før ungen er 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor kan ikke far ha samvær før 3 år? selv om dere ikke har 50/50 så kan kanskje far levere og hente av og til? Anonymkode: 47d78...4c5 Levere og hente hvor ? Hovedproblemet er stengt barnehage. Anonymkode: c4d62...66f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Levere og hente hvor ? Hovedproblemet er stengt barnehage. Anonymkode: c4d62...66f Herrgud Sorry, jeg som surrer. Mente selvfølgelig å spørre om hvorfor ikke far kunne ha barnet de dagene barnehagen er stengt. Anonymkode: 47d78...4c5 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 WhisperingWind skrev (4 minutter siden): Lurer også på hvorfor barnefar ikke kan ha samvær før ungen er 3 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvorfor kan ikke far ha samvær før 3 år? selv om dere ikke har 50/50 så kan kanskje far levere og hente av og til? Anonymkode: 47d78...4c5 Barnefar kan ikke ha ungen før han er 3 år. Han har valgt å begynne å studere igjen og vil være heltidsstudent bosatt i en by 5 timer unna. Så jeg vil ha 100 prosent av omsorgen. Han flytter tilbake når han er ferdig utdannet om 2 år. Det er planen. Anonymkode: 1703a...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Barnefar kan ikke ha ungen før han er 3 år. Han har valgt å begynne å studere igjen og vil være heltidsstudent bosatt i en by 5 timer unna. Så jeg vil ha 100 prosent av omsorgen. Han flytter tilbake når han er ferdig utdannet om 2 år. Det er planen. Anonymkode: 1703a...7dc Men studenter har vel fri i jul/påske? Anonymkode: 0e42d...f59 44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå