Gå til innhold

Tips mot vond hundeånde?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal passe hunden til tanta mi i jula og er litt irritert over at hun ikke tar hunden til dyrelegen for å rense tennene å få fikset dette. Er det noe jeg kan kjøpe som kan bedre ånden hennes som funker som ikke er dyrt? jeg kan ikke ta henne til dyrelegen er like fattig som en student.

Anonymkode: 6147d...aff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler på at tannkrem er dyrt hos veterinæren. Hadde prøvd å pusse tennene daglig, kan hjelpe noe 

Anonymkode: eb436...a6f

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tviler på at tannkrem er dyrt hos veterinæren. Hadde prøvd å pusse tennene daglig, kan hjelpe noe 

Hmm... ja tenkte å prøve det men jeg har sett noe snacks og hundebein som skal forebygge og hindre slikt og lurer på om det er noe der ute som kan fjerne dårlig lukt som snacks og hundebein.  Jeg tror at på den lille  tia jeg har henne funker det dårligt med bare tannpuss og vil ikke plage henne med det flere ganger i uka siden den prosessen kan være ganske så brutal for å si det mildt.... Ikke at jeg er brutal hehe men at hun kan være ganske dramaqueen vedmindre tannkremen smaker godt da.... Noen tips til en tannkrem som smaker godt hun spiser absolutt alt så lenge det smaker MAT og da tror jeg det kan gå bedre med tannpussen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det jeg mente å skrive kort sagt er at jeg skal pusse tennene hennes så ofte som det lar seg gjøre om det i det hele tatt er mulig å gjøre skikkelig. Og jeg trenger tips til noe bra snakcs og tyggeting jeg kan gi henne påsia av dette for å gjøre dette mer effektivt. Hu tanta mi er ikke flink til å ta vare på dyr for å si det mildt sagt... Så er redd for at det kanskje er noe råttent i munnen hennes.

Skrevet

Dersom tennene er dårlige, så er det desverre ikke så mye du kan gjøre. Tannstein og dårlige tenner må fikses hos veterinæren. Du kan opplyse din tante om at det å ikke gå til veterinæren er på grensen til vanskjøtsel, da dårlige tenner og tannhelse kan føre til alvorlige lidelser for hunden. 

Du kan uansett kjøpe kraftbein (til å gnage på) fra ferskvaredisken. Dersom du vil prøve deg på fjerning av tannstein selv, får du kjøpt tannskrape hos en dyrebutikk. Koster rundt en 100-150,- Du klarer nemlig ikke å fjerne tannstein ved kun tannpuss. Tannpuss er til for å forebygge tannstein.

• Liker 4
Skrevet
Troyamin skrev (55 minutter siden):

Dersom tennene er dårlige, så er det desverre ikke så mye du kan gjøre. Tannstein og dårlige tenner må fikses hos veterinæren. Du kan opplyse din tante om at det å ikke gå til veterinæren er på grensen til vanskjøtsel, da dårlige tenner og tannhelse kan føre til alvorlige lidelser for hunden. 

Du kan uansett kjøpe kraftbein (til å gnage på) fra ferskvaredisken. Dersom du vil prøve deg på fjerning av tannstein selv, får du kjøpt tannskrape hos en dyrebutikk. Koster rundt en 100-150,- Du klarer nemlig ikke å fjerne tannstein ved kun tannpuss. Tannpuss er til for å forebygge tannstein.

Ok takk for tipset! jeg visste ikke det gikk ann å kjøpe tannskrape

• Liker 1
Skrevet

Alle hunder bør jevnlig til tannrens. Helst en sjekk hvert år til 1,5 år. Dette er dessverre veldig mange veldig dårlige til å følge opp 😕 

men ofte er det tannstein som gjør at det begynner å lukte. Kan også selvsagt være infeksjoner i tannkjøtt etter brukne tenner eller annet som har satt seg mellom tennene og skadet over tid. 
det kan skyldes sår i munnen som har blitt infisert. Men som oftest er det tannsten. 

Anonymkode: 4e2c0...f59

Skrevet
Troyamin skrev (7 timer siden):

Slike tannskraper fjerner IKKE tannstein. De fjerner kun plakk akkurat som en tannbørste. Tannstein er knallhardt, og for å få fjernet dette trenger du håndinstrument med skarpt knivbladd og rett teknikk - ikke noe vanlige folk får tak i, og livsfarlig å evt. skulle prøve på selv, nettopp fordi at de er sylskarpe.  

Eneste måten du får fjernet tannstein er ved å dra til dyrlege:-) 

For å svare deg TS, så finnes det slike midler du hiver i drikkevannet til hunden også som er ment for å fjerne vond ånde. Og som du kan bruke mens hunden er hos deg. Tannkrem for hund smaker også normalt kjøtt/leverpostei, så det er ikke noe problem:-)

Anonymkode: d41ad...27b

• Liker 1
Skrevet

Plaque off til hund reddet ånden til min. Men jeg skraper vekk tannsteinen hennes i tillegg.

Anonymkode: 79eb5...83c

Skrevet

Plaque off hjalp ganske umiddelbart hos oss når vi tok til oss en hund med betennelse i hele munnen. Hjalp ikke mer enn litt selvfølgelig, det som virkelig har gjort utslag er tannrens, tanntrekk og endring av fôr. 

Nå er han som ny, og etter at vi også begynte å tilsette rått kjøtt (Mush fra dyrebutikken) i maten hans er den dårlige ånden helt borte!

Dette er dog langsiktige greier, om du bare skal passe en hund er det nok tannpuss og Plaque Off som kan hjelpe. 

Anonymkode: 222c1...a16

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.12.2020 den 10.19):

Plaque off til hund reddet ånden til min. Men jeg skraper vekk tannsteinen hennes i tillegg.

Ja, du får nok vekk tannstein på utsiden av tennene. Men hva med innsiden? Og hva med det du ikke ser, røttene? Mange får seg en overraskelse når de kommer til veterinær og tenner må trekkes...

Anonymkode: 0986e...6c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 17.56):

Jeg skal passe hunden til tanta mi i jula og er litt irritert over at hun ikke tar hunden til dyrelegen for å rense tennene å få fikset dette. Er det noe jeg kan kjøpe som kan bedre ånden hennes som funker som ikke er dyrt? jeg kan ikke ta henne til dyrelegen er like fattig som en student.

Hvordan vet du at det er tannstein og rens som er årsaken til den dårlige ånden? Har hun gult belegg rundt tannkjøttet, tennene? Det er normalt at tisper har dårlige ånde rundt ventet løpetid og under løpetid, tørrfisk hjelper mot dårlig ånde og nøytraliserer den. Eller at de tygger en del på bein og sånt, det er viktig og sunt for tennene deres. Men ikke alle hunder er like, så noen må oftere fjerne tannstein, rense munnen. Men det finnes sånne gode små godbiter i pakning på dyrebutikken som skal være forebyggende og rensende for munnen. Også dentastix da.

Anonymkode: 4a492...e5b

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja, du får nok vekk tannstein på utsiden av tennene. Men hva med innsiden? Og hva med det du ikke ser, røttene? Mange får seg en overraskelse når de kommer til veterinær og tenner må trekkes...

Anonymkode: 0986e...6c9

Veeeel, min oppdretter er utdannet veterinær og har skrapet tenner selv i 40 år, ingen av hans gamle hunder har tannproblemer. Han ba meg fortsette å skrape selv, så da satser jeg på at det går greit.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...