silja Skrevet 7. august 2005 #1 Skrevet 7. august 2005 vi skal feire med en god middag, men lurer på med hva..... forrett, der finner jeg sjelden noe jeg liker. men alt med reker og avokado er godt - bare så vanskelig å variere. tips? til middag liker vi godt biff, og tenkte å ha dette siden vi så sjelden lager det hjemme; biff, poteter, grønnsaker/salat og en god saus. desserten ønsker vi litt god og litt utenom det "dagligdagse/enkle" man alltid havner opp med å lage men vi mangler både fantasi og oppskrifter. det trenger ikke være så avensert, men det er viktig at det er søtt og godt feks parfait ev en elelr annen slag, sjok.fondant... takker for alle tips og oppskifter!!!! (haster litt) (ps: komemr til å søke på nettet og her, så det er ønskelig med annet svar enn "søk på nettstedet..." )
Arkana Skrevet 7. august 2005 #2 Skrevet 7. august 2005 Sjokoladefondant (8 stk.) 200 g mørk sjokolade 200 g smør 110 g sukker 4 hele egg + 4 eggeplommer 1 ½ ts vaniljeekstrakt (kan sløyfes) 60 g mel Smelt sjokoladen med smøret. Visp sukker, egg og vaniljeekstrakt _godt_ sammen, ca 5 minutter visping. Vend i sjokoladen og siktet mel. Fyll i 8 aluminiumsformer (175 ml). De kan legges i kjøleskap eller fryses om ønskelig. Stekes de med en gang steker du dem ved 200 grader i 12 minutter og lar dem hvile 1 minutt. Etter kjøleskap trenger de 14 minutter i ovn + 1 minutts hvile, er de frosne trenger de 15 minutter i ovnen og 2 minutter hvile. Server med en gang (også god kalde).
Arkana Skrevet 7. august 2005 #3 Skrevet 7. august 2005 Og forslag til forrett, som inneholder reker og avocado: Rekestuing med avocado (6 pers.) 250 g reker uten skall 2 vårløk 1 ss karri 1 dl fiskebuljong 1 dl tørr hvitvin 2,5 dl kremfløte 1 ss ripsgelé 2 avocado 6 butterdeigshus eller terteskjell Strimle vårløk fint og fres myk i smør. Rør inn karri og la frese videre. Hell i buljong, vin og fløte. La koke opp og litt inn. Smak til med gelé, salt og pepper. Skjær avocado i to og skjær kjøttet i stirmler. Fordel avocadostrimlene i skjellene og fyll på med reker. Hell den varme sausen over.
silja Skrevet 7. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2005 høres nydelig ut! takk! men i forretten, kan jeg kutte hvitvinen? ev hva bruker jeg istedet? (vi drikekr ikke vin, har ikke pol i nærhetn så jeg kan få kjøpt heller...)
Arkana Skrevet 7. august 2005 #5 Skrevet 7. august 2005 Du trenger ikke erstatte den med noe som helst, bare kutt helt ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå