Gå til innhold

Leietaker barn med Asperger ødelegger leiligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene mine leier ut til en veldig hyggelig dame med et barn. De forsto med tiden at dette barnet har Asperger. De har bodd der veldig lenge og har en god tone med foreldrene mine. Men det er jo en stor elefant i rommet... barnet ødelegger leiligheten (hiver ting i vegger, sparker i veggen osv ved sinneutbrudd). Foreldrene mine har ikke turt å ta dette opp, for hva skal de si...? Vi kan svært lite om Asperger, men vi skjønner jo at gutten ikke gjør dette for å ødelegge, men han blir så sinna noen ganger. Gutten er ca 15 år og de har bodd der i 10 år. Siden de har bodd der så lenge så vet ikke foreldrene mine hvor mye skade det er, men vi har hørt at det virkelig braker løs der nede... ikke heller ønsker vi å ringe politiet eller sende noe melding til barnevernet, da det virker som at gutten ellers har det veldig bra. Aldri noe tegn til vond mot mor. Gutten virker også i veldig fin form når han er utendørs.

Hvordan kan man ta opp dette med moren? Vi ønsker ikke å tråkke feil i salaten her...

Anonymkode: 1873c...3af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du nevner verken sønnen eller sykdommen, men kun de faktiske skadene som påføres.

Anonymkode: f7489...2b8

• Liker 8
Skrevet

Si dere må sjekke litt av eluttakene eller noe ifbm mulig omlegging av system (og at dere sannsynligvis ikke trenger bytte noe der, men bare skal se). 

Anonymkode: d4b8b...ca3

• Liker 6
Skrevet

Har denne leietakeren fortalt til dine foreldre at det er snakk om asberger? Hvis ikke kan dere ikke vite dette!

De må bare finne på en unnskyldning for å komme inn å se, de kan f.eks vurdere å pusse opp kjøkkenet eller badet?

Anonymkode: b81c4...455

• Liker 4
Skrevet

Asperger pleier ikke gi særlig sinne? Kamskje han sliter med noe annet 🤷‍♀️

• Liker 8
Skrevet

Dette må uansett leietaker selv betale så forstår ikke bekymringen. 

Anonymkode: a23c0...9a6

• Liker 18
Skrevet

hvor gammel er sønnen ? Min sønn er 5 år, normal gutt som fungerer fint , men han braker løs når han ikke får viljen sin. Noen barn i denne alderen er sånn og det er normalt, trenger ikke være Aspergers. Hvis hun har bodd der såååå lenge så er det og normalt med slitasje og noen skader i leiligheten. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg var en meget sint tenåring selv og slengte ting veggimellom. Naboene trodde sikkert jeg raserte leiligheten vår men med unntak av ei dør jeg sparket hull i og noen glass jeg knuste sto leiligheten like hel den... 

Anonymkode: 95d43...f60

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har denne leietakeren fortalt til dine foreldre at det er snakk om asberger? Hvis ikke kan dere ikke vite dette!

De må bare finne på en unnskyldning for å komme inn å se, de kan f.eks vurdere å pusse opp kjøkkenet eller badet?

Vi bor på et lite sted hvor alle vet hvem alle er 😅 de er tilflyttet hit, men like vell bodd her i 10 år da

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var en meget sint tenåring selv og slengte ting veggimellom. Naboene trodde sikkert jeg raserte leiligheten vår men med unntak av ei dør jeg sparket hull i og noen glass jeg knuste sto leiligheten like hel den... 

Mitt poeng var: det høres ofte mye verre ut enn det er...

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så uvanlig når de ikke får det som de vil. Kjenner en del som kan bli både frustrert og rasende over bagateller. Enkelte kan føle det som et overgrep om de får saft med feil smak eller en avtale blir forsinket, og reagere ganske voldsomt.

Anonymkode: f7489...2b8

• Liker 5
Skrevet

De kan ikke bare finne på et prosjekt som vanligvis koster flere hundre tusen kroner, ha "inspeksjon" osv., for så å ikke gjøre noe mer. Leietakeren er ikke dum, og kommer til å skjønne med én gang at det var en unnskyldning for ett eller annet.

Hva med å si det som det er? Det kan hende moren erstatter eventuelt ødelagte ting underveis.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi bor på et lite sted hvor alle vet hvem alle er 😅 de er tilflyttet hit, men like vell bodd her i 10 år da

ts

Så dere tror på bygdetrollet fremfor å snakke med leietakeren? Glad jeg ikke har hatt sånne utleiere!

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kan jo godt hende, igjen vi vet ingen ting om Asperger 😕 Men vår antagelse er at han sliter litt med å passe inn og blir litt utfryst, og kanskje sinnet kommer av at han blir lei seg 😔💔

ts

• Liker 1
Skrevet
Bernardette skrev (Akkurat nå):

De kan ikke bare finne på et prosjekt som vanligvis koster flere hundre tusen kroner, ha "inspeksjon" osv., for så å ikke gjøre noe mer. Leietakeren er ikke dum, og kommer til å skjønne med én gang at det var en unnskyldning for ett eller annet.

Hva med å si det som det er? Det kan hende moren erstatter eventuelt ødelagte ting underveis.

Joda, de kan komme for å se om det trengs fornying!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, de kan komme for å se om det trengs fornying!

Jaha, og hva som svaret er "Ja, det hadde vært fint"?

• Liker 3
Skrevet

Dette må uansett leietaker selv betale så forstår ikke bekymringen. 

Anonymkode: a23c0...9a6

Vi tenker ikke på å kaste de ut, men vi ønsker jo å fikse skader som er der... er bare usikre å fremgangsmåten å gjøre dette på 😕 men fått gode tips her om å sjekke annet, en rutine sjekk! 

ts

Skrevet
indigob skrev (4 minutter siden):

hvor gammel er sønnen ? Min sønn er 5 år, normal gutt som fungerer fint , men han braker løs når han ikke får viljen sin. Noen barn i denne alderen er sånn og det er normalt, trenger ikke være Aspergers. Hvis hun har bodd der såååå lenge så er det og normalt med slitasje og noen skader i leiligheten. 

Gutten er 15 år, bodd der siden han var 5 år. Blitt mer og mer «støy» med årene, men mest det siste året. Vi har tenkt tanken på at kanskje det kan ha med korona å gjøre, at han ikke takler forandringer så bra? 😕 Vi vet det har vært en del hjemmeskole på han...  

ts

• Liker 1
Skrevet

Er jo pga skader man har depositum som sikkerhet. Er det betydelige skader som overstiger dette så får man gå til sak da. Dette ser man på når de evt skal flytte, men har de bodd der alt i 10år så er det jo å regne med en del slitasje

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt poeng var: det høres ofte mye verre ut enn det er...

Det kan godt hende 😅 Men jeg bodde selv i den leiligheten da jeg var tenåring og hadde de verste bass kassene og store fester 😂 Så foreldrene mine vet godt hvor lite lytt det er der! Veldig bra isolert... de pusset opp leiligheten etter meg, heldigvis 😂😂😂

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...