Gå til innhold

Hva forventer deres menn av dere (ang husarbeid) mødre i barsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på dere barselkvinner, hvor mye forventer mennene deres at dere gjør hjemme og han er på jobb? 

her ble mannen sur når han kom hjem etter jobb idag og oppdaget at jeg satt i sofaen og så på serie og jeg ikke hadde vasket noen klær eller tatt ned rullegardinen på stua. 
Jeg svarte han og sa at han var urimelig men han ga seg ikke. Ville jeg skulle gjøre et eller annet husarbeid mens jeg var hjemme om dagene, hvis baby ikke var med krevende enn vanlig. Noe hun ikke var idag, men det er slitsomt nok i seg selv synes jeg å ha ansvar for en så liten baby hele dagen helt alene. 

Babyen er 1 uke gammel og jeg er fortsatt sliten, underskudd på søvn, har smerter i brystene som føles som begynnende betennelse og det verker i magen enda. Jeg synes det er slitsomt nok å på dag 3 bli overlatt til meg selv fordi han ikke får perm slik som de fleste andre får i forbindelse med fødsel. 

Jeg syns han er fryktelig urettferdig. Hva ville dere tenkt her? 

Anonymkode: 154af...1e2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Mannen min kjente meg godt nok til å være JÆKLA forsiktig med å mene noe som helst om det.

Dessuten tok han permisjon de 2 første ukene, og vi delte på alt hele veien.

Når det var hans tur til permisjon husker jeg godt at jeg kom hjem til et halvveis bomba horehus, men jeg lukket munnen idet jeg åpnet den og skulle til å kommentere. Ryddet litt sjøl istedet.

Skrevet

Jeg gjør en del hjemme i permisjonen, men mannen min forventer ikke noe av meg. Han har heller sagt at jeg må passe på å få slappet av.

Anonymkode: 5b679...5ec

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde blitt rasende dersom mannen min hadde sagt noe sånt. Min mann forventet ikke noe annet enn at jeg tok meg av barnet. Alt annet var bonus. 

Anonymkode: c58ea...066

• Liker 23
Skrevet (endret)

Mannen min gjør fortsatt alt. Baby er 9 uker, men krevende og sover kun i bevegelse på dagtid (mye trilleturer) eller hvis jeg er heldig oppå meg. Jeg legger meg med henne mellom 18 og 20, og kvelden blir brukt på å amme. Jeg er glad hvis jeg rekker å spise nok i løpet av en dag. I tillegg hadde jeg keisersnitt, så begrenset hva jeg kunne gjøre de første 6 ukene selv hvis vi hadde hatt en enkel baby. 

Endret av IkkeStudentLenger
  • Liker 7
Skrevet

Om baby er en uke gammel så er det vel meninga far burde være hjemme i permisjon også nå? Nettopp fordi du har mer enn nok med å komme deg etter fødsel. Høres ut som dere trenger en prat om forventninger til permisjonstida, bedre sent enn aldri. 

Anonymkode: 2a36f...1ff

• Liker 41
Skrevet

Med baby på 1 uke var samboer i permisjon (totalt to uker rett etter fødsel) med oss. Vi tilbragte dagene sammen og min jobb var å forsøke å amme og la kroppen min finne ut av seg selv igjen. Han gjorde alt husarbeid, handlet, var våken med baby og meg på natta, skiftet bleier og ordnet mat til meg. 

Alt i alt var vi stort sett enige om at foreldrepermisjon er en "jobb" og man tar ikke storrengjøring når man er på jobb. Det samme gjaldt for ham da han hadde pappaperm.

Anonymkode: 4dac8...38d

• Liker 15
Skrevet

1 uke etter fødsel? 🤯🤦‍♀️ jeg tror mannen din trenger en realitetsorientering. De første 6 ukene etter fødsel (og gjerne lengre) er unntakstilstand og kroppen din er ikke i nærheten  av å ha kommet seg fra fødsel. 

Her var alt av husarbeid en bonus dersom jeg hadde gjort noe med førstemann. Slik var det i 6 mnd med en frimerkebaby som bare sov i bæretøy eller på brystet. 

• Liker 17
Skrevet

Han forventer det ikke, men jeg forventer det av meg selv at jeg ordner alt av husarbeid. Men jeg har en supersnill jente, sover riktignok kun i bevegelse og ikke mange timer på dagtid. Men blid og glad, og elsker bæreselen:)

Anonymkode: 1b92d...0a4

Skrevet

Jeg vil nok gjøre det meste av husarbeid i permisjon, men vil nok ta det som er mest kritisk. Gjorde også dette i forrige permisjon om mannen har på jobb. Nå jobber han hver dag og jeg syntes det er egentlig rett og rimelig at jeg i det minste kan sette inn i oppvaskmaskinen og sørge for at kjøkkenet er klart til å kunne lage middag på når mannen kommer hjem. Tror jeg vil overlate handlingen til han når baby er helt fersk. 

Men det må jo også bety at formen min er ok, og at baby sover sånn ca greit.  

Men litt småtteri rundt i huset tar ikke veldig lang tid eller krever mye energi, og syntes det er rimelig.. 

Anonymkode: a1da2...b05

• Liker 3
Skrevet

Han forventer absolutt ingenting (kanskje bortsett fra at det er mat i hus og det er fysisk mulig å lage middag), annet enn at jeg og baby lever og har det bra. Forøvrig har vi vaskehjelp og det er HELT FANTASTISK. 

Mannen din høres ut som en løkrull.

Anonymkode: dbc54...c31

• Liker 10
Skrevet

I alle dager.. Èn uke etter fødsel kunne jeg fortsatt ikke gå på do uten og gråte av smerter, og jeg kunne ikke gå opp trappen mens jeg bærte babyen pga svimmelhet. Jeg håper du er i bedre fysisk form enn meg, men likevel er den første tiden med en ny baby så utmattende, altoppslukende og travel at man har ikke tid til å tenke. Husker hele meg var i fullstendig kaos og tåke den første tiden. Han er totalt urimelig. Babyen er din jobb, og alt etter jobb skal deles på. Inkludert husarbeid.

Anonymkode: 05765...e4b

• Liker 17
Skrevet

Jeg tok husarbeidet i permisjon. Når mannen kom hjem tok han barnet mest.

Men ikke den første uken!!!!  Det er ekstrem unntakstilstand.

Anonymkode: 84596...1e4

• Liker 5
Skrevet

Han forventet ikke noe av meg, jeg tok vare på babyen og ingenting annet de første 2-3 ukene.  Jeg har forresten ikke sett så mye serier på årevis som jeg gjorde de første mnd med baby. Baby sov kun på meg, jeg klarte å la være å stresse og lot husarbeid ligge, slik at baby fikk den søvnen han hadde behov for. Mannen sa ingenting på det. 

Han handlet, gjorde noe husarbeid, laget mat, hentet drikke til meg osv.

Mase om slikt etter en uke. Det er ikke greit. 

Anonymkode: d6fed...c08

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vil nok gjøre det meste av husarbeid i permisjon, men vil nok ta det som er mest kritisk. Gjorde også dette i forrige permisjon om mannen har på jobb. Nå jobber han hver dag og jeg syntes det er egentlig rett og rimelig at jeg i det minste kan sette inn i oppvaskmaskinen og sørge for at kjøkkenet er klart til å kunne lage middag på når mannen kommer hjem. Tror jeg vil overlate handlingen til han når baby er helt fersk. 

Men det må jo også bety at formen min er ok, og at baby sover sånn ca greit.  

Men litt småtteri rundt i huset tar ikke veldig lang tid eller krever mye energi, og syntes det er rimelig.. 

Anonymkode: a1da2...b05

Enig i mye, men husk at det er kun EN uke siden ts har født. Med første var jeg såvidt ute av barselavd. da....i gamle dager hadde folk ofte hjelp i hjemmet rett etter fødsel, samt at det var vanlig at familie og naboer stakk innom med mat. 
Uansett urimelig å bli sur for dette så tidlig. Hvor mye husarbeid man kan gjøre kommer an på en rekke ting. Er det første barnet, har mor mer enn nok med å venne seg til den nye situasjonen de første ukene. Noen trenger lenger tid for å komme seg etter fødsel. Hvis man ammer, går det med utrolig med tid. Stress med middagslaging og husarbeid er drepen for amming. 
Jeg sa til mannen (og svigermor) etter fødsel nr 2 at her skal det ammes. Rakk jeg å gjøre husarbeid ble det i tilf en bonus. Hadde tvillinger. 
Selvfølgelig gjorde jeg husarbeid, men på den måten hadde jeg fjernet forventningene. 
Det ble ofte til at han laget middag, men jeg ryddet jo, vasket klær og sånt etterhvert. 

Anonymkode: 77890...30b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på dere barselkvinner, hvor mye forventer mennene deres at dere gjør hjemme og han er på jobb? 

her ble mannen sur når han kom hjem etter jobb idag og oppdaget at jeg satt i sofaen og så på serie og jeg ikke hadde vasket noen klær eller tatt ned rullegardinen på stua. 
Jeg svarte han og sa at han var urimelig men han ga seg ikke. Ville jeg skulle gjøre et eller annet husarbeid mens jeg var hjemme om dagene, hvis baby ikke var med krevende enn vanlig. Noe hun ikke var idag, men det er slitsomt nok i seg selv synes jeg å ha ansvar for en så liten baby hele dagen helt alene. 

Babyen er 1 uke gammel og jeg er fortsatt sliten, underskudd på søvn, har smerter i brystene som føles som begynnende betennelse og det verker i magen enda. Jeg synes det er slitsomt nok å på dag 3 bli overlatt til meg selv fordi han ikke får perm slik som de fleste andre får i forbindelse med fødsel. 

Jeg syns han er fryktelig urettferdig. Hva ville dere tenkt her? 

Anonymkode: 154af...1e2

Hva mener du? Han har jo KRAV på to uker perm.

Anonymkode: d312d...d5c

• Liker 12
Skrevet

Både eg og far underprioriterte husarbeid så kort tid etter fødsel. Eg synest han er urimelig. Så kort tid etter fødsel burde han hjelpa deg.

Anonymkode: f6baa...2be

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette, det er ingenting som kan ta vekk den permisjonen. Så han har valgt det...

Anonymkode: f6baa...2be

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke alle arbeidsplasser som har lønnet velferdspermisjon de to ukene etter fødsel, man har kun krav på fri.

TS, jeg synes det er mer interessant å vite hva du forventer av han. Du har nettopp gjort litt av en bragd. Nå er det på tide at han presterer.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...