AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Hei! Jeg er en 20 år gammel jente, og holder på å ta opp fag (for å komme inn på et profesjonsstudie) Men er usikker på om jeg har lyst til å jobbe med dette, eller valget er påvirket av status og lønn... Det er faktisk ingen typer jobb jeg virkelig kunne tenkt meg, hvis jeg såg helt bort i fra lønn. Men det hadde nok hatt noe med dyr, mote/klær, fotografi eller noe sånn å gjøre. Jeg bryr meg en del om status, og ikke minst lønn. Har en dyr hobby, og hadde mistrives hvis jeg hadde hatt et yrke hvor jeg ikke har penger til overs. Jeg har adhd, og selv om jeg får gode karakterer og er faglig sterk, krever det mye av meg da jeg egentlig ikke passer skolen. Jeg har det mye bedre av å vær på farten og gjør praktiske/kreative ting. Jeg har i det siste tenkt litt på å studere eiendomsmegling. Det er bachelor, så kommer raskere ut i jobb. Har lest at det er ganske enten eller om man lykkes og tjener gode penger. Men jeg er veldig sosial og karismatisk, og tiltrekker lett mennesker (fremmede jeg prater med, venner, kjærester) Jeg er også attraktiv. Dette er vel egenskaper som kan gjør det lettere å lykkes? Anonymkode: e603c...64f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Tipper det er et yrke med enten 200% aktivitet eller 0 aktivitet. Det er nok lett å selge hvis boligmarkedet går bra. Jeg solgte (og kjøpte) under prisantydning en høst med seigt boligmarked. Jeg traff mange stressa meglere den høsten. Tror i tillegg de jobber MYE. En gang sendte jeg melding på Finn til en megler klokken 11 på kvelden. Fikk svar innen 3 minutter. Hehe Anonymkode: 0c766...b7c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 De jobber ekstremt mye og til alle tider. Vanskelig å få til å gå opp med familieliv/barn sånn i tilfelle du vil ha det en dag. Er hobbyen din hest vil jeg tro at det også kan være vanskelig å få tid til? Ville hellere gått for siviløkonom og evt bygget på med eiendomsmegling (1 år) om det fortsatt er det du vil. Som siviløkonom får du mye bredere kunnskap og mange flere muligheter. Flere og flere selger forøvrig bolig selv - med alle IT-verktøy blir ting mer og mer automatisert. Så er det spørs hvirdan eiendomsmeglerjobben ser ut om 20-30-40 år. Anonymkode: 4268c...a72
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Med din personlighet hadde kanskje markedsføring passet Anonymkode: 0c766...b7c
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Tusen takk for alle svarene!😀 Jeg har tenkt på siviløkonom også, men jeg tror ikke jeg klarer å jobbe med det i lengden. Jeg er flink i realfag når jeg presser meg og øver. Når jeg har tatt opp privatistfag dette året har jeg f.eks fått 6 i Kjemi 2 muntlig (vet ikke karakter på matte enda), men jeg måtte ta dobbel dose med medisiner for å ha konsentrasjon til å øve så mye som jeg har gjort. (Siden 1 tablett som er det jeg skal ta, har 0 effekt pga utviklet toleranse) Og det er ikke akkurat så holdbart å holde på sånn i lengden... Høy lønn er ganske viktig for meg... Ikke mange millioner altså, men godt over gjennomsnittslønna. Det profesjonsstudiet jeg tar opp fag for å komme inn på, er tannlege. Jeg tror nok jeg hadde klart å komt inn og gjennom utdanningen, men det vil vær veldig kostbart energi- og tidsmessig. Jeg har ikke noe imot å jobbe mye, så lenge det ikke er monotont og tung teori (f.eks ingeniør jobb). Jeg har veldig mye energi og arbeidskapasitet, men tung teori (skole) gjør at jeg blir ganske sliten. AnonymBruker skrev (1 time siden): De jobber ekstremt mye og til alle tider. Vanskelig å få til å gå opp med familieliv/barn sånn i tilfelle du vil ha det en dag. Er hobbyen din hest vil jeg tro at det også kan være vanskelig å få tid til? Anonymkode: 4268c...a72 Ja det er hest som er hobbyen😅 Jeg trenger ikke å ha hest selv akkurat nå, men etter jeg blir 35 år f.eks hvis det passer seg sånn Jobber eiendomsmeglere så ekstremt mye, hele arbeidskarrieren? Det virker egentlig ganske umenneskelig. Jeg ville da trodd at det ble bedre etter noen år etter man har "jobbet seg oppover" og blitt mer kjent? Anonymkode: e603c...64f
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Jeg lurte på, vet noen om utdanningen til eiendomsmegler kan brukes til noe annet? Hvis jeg ønsker å skifte yrke, kan f.eks noen utdanninger overlappe med eiendomsmegling slik man kan få godkjent noen fag slik det blir kortere utdanning? F.eks økonomi og administrasjon? Anonymkode: e603c...64f
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #7 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg lurte på, vet noen om utdanningen til eiendomsmegler kan brukes til noe annet? Hvis jeg ønsker å skifte yrke, kan f.eks noen utdanninger overlappe med eiendomsmegling slik man kan få godkjent noen fag slik det blir kortere utdanning? F.eks økonomi og administrasjon? Anonymkode: e603c...64f Den bacheloren kan du bygge på, om du vil. Den er også egnet til at du kan gå inn i stillinger i bank, forsikring, kommune, og lignende, så utdanningen kan brukes til annet enn jobb som eiendomsmegler. Du må også være klar over at det er ulikt arbeidspress etter hvor du jobber, jeg kjenner meglere som fint kombinerer jobben med familie og annet. Ikke la deg skremme av det. Anonymkode: 50016...8e6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #8 Skrevet 8. desember 2020 Om du er villig til å ta master så er eiendomsutvikling spennende om du liker sånt. Lønn er nok bra og bra jobber. Anonymkode: 3cff2...6f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå