Gå til innhold

Det heter ikke "bursdag", men "gebursdag".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett meg så lei på hvor språklig fordærvet nordmenn har blitt de siste tiårene. Spesielt forskrekkende er bruken av uttrykket "bursdag". Det er ingenting som heter det. Det heter seg enten "fødselsdag" eller "gebursdag", alt annet er dårlig norsk. 

Takk! 

Men hvordan har vi kommet til et punkt hvor vi snakker og skriver så dårlig norsk? 

Anonymkode: bf4ab...903

Skrevet

Gebursdag er vel mer tysk enn norsk?

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sett meg så lei på hvor språklig fordærvet nordmenn har blitt de siste tiårene. Spesielt forskrekkende er bruken av uttrykket "bursdag". Det er ingenting som heter det. Det heter seg enten "fødselsdag" eller "gebursdag", alt annet er dårlig norsk. 

Takk! 

Men hvordan har vi kommet til et punkt hvor vi snakker og skriver så dårlig norsk? 

Fordervet. 

• Liker 30
Skrevet

Hvis man skal være så nøye så heter det geburtstag. Hverken gebursdag eller bursdag blir sånn sett riktig i forhold til det opprinnelige ordet.

På norsk finnes det mange ord og uttrykk som er hentet fra andre språk, og det er vanlig at både uttale og skrivemåte tilpasses det norske språk.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er en godkjent forkortning av gebursdag å bruke "bursdag", iflg Språkrådet og ordboken til Universitetet i Bergen på nett. Det kommer opp som godkjent tilslag når man søker på "bursdag".

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=bursdag

Endret av Million
  • Liker 9
Skrevet

Er «Bursdag» godkjent i norske ordbøker? Men da er det norsk! 😉

• Liker 2
Skrevet

Du skriver ikke så godt selv, så hva med å starte der? 

Anonymkode: 093d6...c9b

• Liker 5
Skrevet
Ichiko skrev (1 minutt siden):

På norsk finnes det mange ord og uttrykk som er hentet fra andre språk, og det er vanlig at både uttale og skrivemåte tilpasses det norske språk.

Dette! ^

At språket utvikler seg er virkelig ikke "forskrekkende".  

• Liker 2
Skrevet
Just now, Meadow said:

Dette! ^

At språket utvikler seg er virkelig ikke "forskrekkende".  

Takk, men jeg blir litt forskrekket når utviklingen lager rom for språklig forvirring og misforståelser. Bursdag/gebursdag er i det minste ord som ikke misforstås, og det norske "fødselsdag" er også fortsatt i bruk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Takk! 

Vi snakker vel litt annerledes nå enn på 1800 tallet. Vi befinner oss for eksempel nå på kvinneguiden, ikke fruentimmer-omvisningen. Bursdag er godt innarbeidet, både i dagligtale og ordbøker. 

Jeg mistenker at dette er et trolleinnlegg, for av alle mulige språklige merkverdigheter folk finner på, så er det "bursdag" som står som skrekkeksempelet?

Må nevne at det heter fordervet, ikke fordærvet. 

• Liker 4
Skrevet

Gebursdag har ikke blitt brukt siden 50 tallet... Utdatert. Bursdag er vel et helt greit ord, og absolutt ikke "dårlig norsk". Språket utvikler seg i takt med tiden. 

• Liker 1
Skrevet

I Sogndal sier de jubbesdag.

Anonymkode: ce042...2eb

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Eneste som sier gebursdag er folk over 70...

Skrevet

image.png.427b2e8b766ee91cedf504eb6e9b72dd.png

Anonymkode: 6ddf4...f18

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Gebursdag/bursdag er opprinnelig tysk. Vi har masse ord i norsk vi i dag opplever som norske, men som egentlig er tyske, franske, greske etc. Insisterer du på automobil også, eller? ;) 

Annonse
Skrevet

På min dialekt sier vi «jebursdag» den dag i dag

Anonymkode: 0a513...474

• Liker 2
Skrevet

Selv reagerer jeg sterkt på ordet sjåfør. Hallo, det burde være chauffeur, alt annet er fordervet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg savner ordet "fjernsyn".

Anonymkode: aa528...f15

• Liker 3
Skrevet

Sier du automobil eller motorisert kjøretøy også?

Anonymkode: 2884b...e9e

• Liker 2
Skrevet

Og sitter du nå og bruker en elektronisk databehandlingsmaskin?

Anonymkode: aa528...f15

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...