AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Vårt første barn er en jente som var 55cm lang og veide 4kg når hun ble født. Jeg fikk angst for å føde igjen da det ble komplikasjoner og jeg ble klipt som endte i store smerter i noen måneder etter fødselen. Nå venter vi en gutt. På vekstestimering i uke 28 sa legen at han er veldig stor. Han beregnet gutten min til å være 500gr tyngre enn gjennomsnittet. Legen mente at han vil bli lengre og tyngre enn sin søster. Jeg går i samtaler med jordmor på sykehuset grunnet angsten min. Jordmor sier at vi kan lage fødselsplan. Noen som har blitt satt igang tidlig grunnet stor baby? Hvor tidlig i så fall, hvordan gikk igangsettingen, og hvilke smertestillende fikk du? Takk for svar 🥰 Anonymkode: fc32a...431
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 4 kg er ikke stort. Vekstestimering skal tas med en klype salt. Det vil noen ganger være store variasjoner i estimeringen og babyens faktiske vekt. Stor baby er vel rundt 4,5 kg. Anonymkode: 9a33e...4c8 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 4 kg er ikke stort. Vekstestimering skal tas med en klype salt. Det vil noen ganger være store variasjoner i estimeringen og babyens faktiske vekt. Stor baby er vel rundt 4,5 kg. Anonymkode: 9a33e...4c8 Det er stort når baby satte seg fast sist, jo. Anonymkode: fc32a...431
Melodiana Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 500g over gjennomsnitt er ca. 4 kg. Pass på å ikke spise mye søtt for å ikke legge på seg mye. Jeg er 69 kr så helt gjennomsnittlig kvinne, vil jeg si. Mine barn er født med følgende vekt: 4000 g 4250 g 4120 g Ikke satt i gang. Normal fødsel alle ganger. Andre barn er lettere å føde ettersom kroppen har vært gjennom dette før. Ro deg ned. Dette er ikke noe du skal tenke på.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er stort når baby satte seg fast sist, jo. Anonymkode: fc32a...431 At baby satt seg fast, trenger ikke ha noe med spørrelse å gjøre. Nei, 4 kg er ikke stor baby. Anonymkode: 9a33e...4c8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Melodiana skrev (24 minutter siden): 500g over gjennomsnitt er ca. 4 kg. Pass på å ikke spise mye søtt for å ikke legge på seg mye. Jeg er 69 kr så helt gjennomsnittlig kvinne, vil jeg si. Mine barn er født med følgende vekt: 4000 g 4250 g 4120 g Ikke satt i gang. Normal fødsel alle ganger. Andre barn er lettere å føde ettersom kroppen har vært gjennom dette før. Ro deg ned. Dette er ikke noe du skal tenke på. Det med at å spise søtt = stor baby er kun for de som har svangerskapsdiabetes. Jeg spiste MYE søtt og la på meg 25 kg. Baby var 47 cm og 3300 g. Anonymkode: f9d4c...0a9 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 4 kg er jo ikke stort, normal fødselsvekt er alt fra 2,5-4,5 kg.. Det du må gjøre er å prøve og finne ut HVORFOR forrige unge satt seg fast. Arm ved hodet? Smalt bekken? Hvordan fast satt hun? Det har nok neppe med størrelsen å gjøre med mindre det er i kombinasjon med at du har et lite bekken. For å sette ting i perspektiv fødte jeg en unge på 2900 gram, han satt også fast og det endte i både klipp og mange, store rifter samt masse komplikasjoner for meg etterpå. Han var jo i alle fall ikke stor, heller i nedre normal. Samtidig fødte venninnen min en gutt på 5 kg, på tre timer og uten en skramme. Så størrelsen på barnet betyr veldig lite med mindre du har et marginalt bekken. Komplikasjoner kan oppstå uansett Anonymkode: d2daf...8d5 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Er gravid med nr 2 og baby nr 1 var over 5 kg. Jeg tenker at kroppen har vært igjennom dette før, og jeg har flinke folk rundt meg som har erfaring med dette. Jeg kjenner litt på frykten for at baby 2 er større enn nr 1... men må igjennom det uansett (er tross alt gravid).. Jeg ble satt igang langt over termin med nr 1. Anonymkode: 07ee2...e55 1
Nerine_ Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Det er stort når baby satte seg fast sist, jo. Anonymkode: fc32a...431 Nei, babyen er ikke regnet som stor fordi den satt fast. Alt opp mot 4,5kg er regnet som normalvekt. Kanskje du har trangt bekken? 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 For de fleste vil fødsel nummer to være enklere. Førstemann her var rett over 4kg. Brukte nærmere 1,5 time på å få han ut. Lillesøster veide 3,9kg og hun kunne vært ute på fire pressrier. Anonymkode: 166b8...ee4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Jeg fikk ikke hverken vekstestimering eller igangsettelse selv etter å ha født en på 5,1 kg. Anonymkode: c2712...b40
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Med min førstefødte var jeg inne til vekstestimering da jeg var på overtid. Og der mente legene at babyen var rundt 4700 gram, selv da var det ikke snakk om å sette igang fødsel. Jeh fødte 1 uke etterpå da jeg var akkurat 42 uker. Jeg revnet grad 3B i tilegg måtte dem klippe. Baby var 4500gram. Anonymkode: 76e86...bbb
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Selv med insulinkrevende svangerskapsdiabetes er det ikke snakk om å settes i gang særlig før tiden siden barnet bare er estimert til 4 kg ved termin (på74% vekst.essig ved flere estimeringer) 😅 Jeg blir satt i gang 4 dager før termin om alt går etter planen i slutten av denne uken Anonymkode: d8e2c...31f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå