AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Fikk brått mail fra barnehagen (kommunal) der barna mine går om at hvis barnehagen går i rød (trafikklysmodellen) så må barnehagen stenge, for alle uten de i samfunnskritiske yrker.Barnehagene holder åpent for de som har samfunnskritiske yrker også på de rød dagene. Nå syns jeg virkelig synd på barnehagepersonalet og for oss med «vanlige» jobber. Jeg forstår at det er mye smitte nå, og at det er dugnad. Men hvorfor skal barnehagene stenge for alle unntatt de som jobber i helsesektoren? Vi andre er jo like avhengig av å jobbe i jula, det er ikke bare noen. Eller hva med barnehagepersonalet som har jobba faktisk rompa av seg under vanskelige forhold! Ikke har de mulighet til å beskytte seg for smitte, for munnbind har de ikke lov til å bruke. De på avdelingene til barna mine har vært fryktelig underbemanna i en lengre periode, og de har virkelig gjort alt for barna våre. De har bretta opp armene, stått på og gjort sitt ytterste for at våre små skal ha det bra. Og nå som det endelig er deres tur for noen dager julefri så kan de faktisk bli pålagt å jobbe... Jeg selv har søkt om julefri på lille julaften og dagen før nyttårsaften (noe jeg også har sett veldig frem til) og nå må vi brått endre alt av planer og legge opp kabalen på nytt for at barnehagen brått må stenge for alle (muligens den 18 des), eller før hvis det blir mer smitte... De i helsesektoren jobber turnus og vet som regel vaktene sine lenge før, de har nok også sikret seg barnevakt. Så hva gjør de dersom bhg forblir åpent, altså vanlige tider? Hvordan klarer de å ordne seg resten av årene, men brått ikke nå hvis bhg blir «rød». Beklager, men syns dette blir for dumt. Og før dere halshugget meg så vil jeg bare si at jeg setter pris på våre engler i hvitt. Men jeg setter også pris på alle andre som drar lasset i denne korona pandemien! Også barnehage ansatte som har fått mer tyn og misnøye enn noen andre yrker, når de også har tatt sin del av denne dugnaden. Alt henger sammen, men på tide å la våre slitne barnehage helter for lade opp litt krefter. Anonymkode: 85960...4c8 20
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Skal barnehagen være åpen på røde dager? Kan det virkelig stemme? Her er barnehagen åpen 21, 22, 23, 28, 29 og 30. Det er vanlige dager, så det skulle bare mangle? Jeg og mange andre jobber julaften, første dag osv. Det er kjedelig det. Barnehageansatte har faktisk julefri Anonymkode: aef45...6a7 13
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): . Men hvorfor skal barnehagene stenge for alle unntatt de som jobber i helsesektoren? Vi andre er jo like avhengig av å jobbe i jula, det er ikke bare noen. Det er ikke bare helsevesenet som har samfunnskritiske jobber. På jobben til mannen min er 2 av 14 ansatte regnet som samfunnskritiske (mannen min er en av de to). Butikkansatte, de som jobber på apotek, politi, brannvesen, noen innenfor barnevern (ikke alle), elektrikere, rørleggere osv osv. OG deler av bemanningen i barnehagen. Hvis du ikke har en samfunnskritisk stilling må du finne andre løsninger for barnepass, for går barnehagen i rødt har de mer enn nok med å dekke kapasiteten for de som MÅ opprettholde de samfunnskritiske funksjonene. Anonymkode: 741aa...27c 23
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Dette skjønte jeg lite av. Barnehagen deres skal altså i utgangspunktet ha åpent, men hvis det blir rødt stenges den, men holder åpent for noen få barn hvis foreldre har samfunnskritiske jobber. Så da er det synd på de få av personalet som da må jobbe «fordi det endelig var deres tur til å få litt fri», det var det jo ikke? (deres tur). Dette med stenging pga rødt er ingen ting som har endret seg, slik har det jo vært i hele høst? Du syns at barnehagen skal holde stengt uansett, for alle? For det har barnehagepersonalet fortjent? Anonymkode: f4b97...305 30
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skal barnehagen være åpen på røde dager? Kan det virkelig stemme? Her er barnehagen åpen 21, 22, 23, 28, 29 og 30. Det er vanlige dager, så det skulle bare mangle? Jeg og mange andre jobber julaften, første dag osv. Det er kjedelig det. Barnehageansatte har faktisk julefri Anonymkode: aef45...6a7 Nå: barnehagen gult nivå, åpent for alle 21,22,23 28,29 og 30. rødt nivå: stengt for alle fra 18 des (muligens før) til det blir gult nivå igjen,Men åpent alle dager for de med samfunnskritiske yrker: 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,1,2,3 osv. (I bhg til barna i vår var også bhg åpen på lør og søn for samfunnkritisk). Anonymkode: 85960...4c8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Jeg er enig med ts. Barnehager har alltid vært stengte på røde dager og folk som jobbet da i alle typer jobber klarte å ordne barnepass... Situasjonen i Norge er heller ilke kritisk nå Anonymkode: 66f24...884 16
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Blir det rødt nivå kan jo særlig de i helsesektoren bli beordret på jobb. Da må de ha barnepass og derfor blir barnehagen åpen for disse. Men man må jo vise til reelt behov da. Anonymkode: 3c86e...b40 14
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Så det er bedre at de i samfunnskritiske yrker er hjemme og passer sine egne barn? Fordi de i barnehagen kan få fri? Hvem skal ta seg av de syke, eldre, kjøre tog, stå i matbutikken? Hallo i luken. Anonymkode: 3e48d...e9b 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er ikke bare helsevesenet som har samfunnskritiske jobber. På jobben til mannen min er 2 av 14 ansatte regnet som samfunnskritiske (mannen min er en av de to). Butikkansatte, de som jobber på apotek, politi, brannvesen, noen innenfor barnevern (ikke alle), elektrikere, rørleggere osv osv. OG deler av bemanningen i barnehagen. Hvis du ikke har en samfunnskritisk stilling må du finne andre løsninger for barnepass, for går barnehagen i rødt har de mer enn nok med å dekke kapasiteten for de som MÅ opprettholde de samfunnskritiske funksjonene. Anonymkode: 741aa...27c Men tror du apotek, rørleggere, elektrikere osv osv jobber julaften, nyttårsaften, 1 og 2 juledag og helger? Det tror ikke jeg (kanskje hvis du jobber skift, men det er noe de har valgt selv). Det samme med de som jobber butikk. De vet jo hvordan de jobber hele året. Folk i barnehage har helligdagsgodtgjørelse. De som jobber turnus har jo rød dager i sin stillingbeskrivelse, og nettopp turnus. De jobber f.eks annenhver år i jul. Det har ikke barnehagepersonell, jeg har heller ikke det i min stillingbeskrivelse. Anonymkode: 85960...4c8 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er enig med ts. Barnehager har alltid vært stengte på røde dager og folk som jobbet da i alle typer jobber klarte å ordne barnepass... Situasjonen i Norge er heller ilke kritisk nå Anonymkode: 66f24...884 Nettopp, tusen takk😊 Anonymkode: 85960...4c8 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå: barnehagen gult nivå, åpent for alle 21,22,23 28,29 og 30. rødt nivå: stengt for alle fra 18 des (muligens før) til det blir gult nivå igjen,Men åpent alle dager for de med samfunnskritiske yrker: 18,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31,1,2,3 osv. (I bhg til barna i vår var også bhg åpen på lør og søn for samfunnkritisk). Anonymkode: 85960...4c8 Hadde aldri vært aktuelt å jobbe de dagene , da er barnehagen (min jobb) stengt så de kan ikke kreve oss på jobb Anonymkode: cb27f...98d 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skal barnehagen være åpen på røde dager? Kan det virkelig stemme? Her er barnehagen åpen 21, 22, 23, 28, 29 og 30. Det er vanlige dager, så det skulle bare mangle? Jeg og mange andre jobber julaften, første dag osv. Det er kjedelig det. Barnehageansatte har faktisk julefri Anonymkode: aef45...6a7 Oj, det var voldsomt... Vår barnehage har alltid fulgt skoleferiene, så for meg høres det ut som en ekstrem luksus å ha tilgang på barnehage i romjul og dagene rett før jul, her stenger den 18. og åpner igjen 4. Også for barna av helsepersonell og andre kritiske yrkesgrupper. Anonymkode: d0611...615 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde aldri vært aktuelt å jobbe de dagene , da er barnehagen (min jobb) stengt så de kan ikke kreve oss på jobb Anonymkode: cb27f...98d Jeg jobber ikke i bhg, men tydeligvis så blir det åpent for de med samfunnkristisk på rød dager. Anonymkode: 85960...4c8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber ikke i bhg, men tydeligvis så blir det åpent for de med samfunnkristisk på rød dager. Anonymkode: 85960...4c8 Jeg hadde nektet enkelt og greit Anonymkode: cb27f...98d 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg hadde nektet enkelt og greit Anonymkode: cb27f...98d Jeg forstår deg veldig godt! Anonymkode: 85960...4c8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 Mener du rødt smittenivå? Eller generelt «røde» helligdager? Samfunnskritiske yrker er ikke kun helsevesenet. De prioriteres ikke fordi andre yrker ikke er viktige. Men det er en måte å løse situasjonen på dersom det blir lockdown, for at ikke samfunnet skal kollapse og folk dør. Du forstår at det er pga pandemi? Anonymkode: 8d99c...14e 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mener du rødt smittenivå? Eller generelt «røde» helligdager? Samfunnskritiske yrker er ikke kun helsevesenet. De prioriteres ikke fordi andre yrker ikke er viktige. Men det er en måte å løse situasjonen på dersom det blir lockdown, for at ikke samfunnet skal kollapse og folk dør. Du forstår at det er pga pandemi? Anonymkode: 8d99c...14e Rødt smittenivå og røde dager. Selvfølgelig forstår jeg det, men det er ikke overbelastning på sykehus om dagen. Det er veldig få innlagte Anonymkode: 85960...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 Dersom rødt smittenivå, er det fornuftig å holde åpent for de med samfunnskritisk jobb. De MÅ jobbe, og deres faste barnevakt kan være i risikogruppenen. Anonymkode: 67336...5e3 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dersom rødt smittenivå, er det fornuftig å holde åpent for de med samfunnskritisk jobb. De MÅ jobbe, og deres faste barnevakt kan være i risikogruppenen. Anonymkode: 67336...5e3 Sikkert mange i risikogruppen som jobber i barnehage også Anonymkode: 85960...4c8 2
Helgeline Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Dersom rødt smittenivå, er det fornuftig å holde åpent for de med samfunnskritisk jobb. De MÅ jobbe, og deres faste barnevakt kan være i risikogruppenen. Anonymkode: 67336...5e3 Pluss at de kan bli beordret på jobb, og at dermed det planlagte barnepassopplegget deres går ut av vinduet. Leste nylig om en sykepleier på et koronarammet sykehjem som har gått doble skift i mange dager på rad. I Norge. Hvis det blir smitte på jobben min kan jeg like så godt flytte inn der. Jul eller ikke.... 😬 Endret 7. desember 2020 av Helgeline 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå