AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Jeg, min mann og våre 2 tenåringer skal til svigerforeldrene mine i jula. Der skulle det bli oss 6 pluss mormor til mannen min. Søster til mannen min og hennes to barn 6 og 4 år skulle egentlig til hans foreldre. Pga at de ble så mange hos hans familie i år så valgte de heller å dra til svigerforeldrene mine. Saken er at de legger opp til noe jeg mener er et sykt program vær jul, for å tilrettelegge for ungene sine. De ungene må nemlig legge seg til faste tider (19:00- 19:30) uansett hvilken dag det er. Så for å rekke alt må vi starte tidlig. Maten blir servert klokken 15:00. Vi får kanskje en halvtime til bords før svigermor nærmest løfter av hele duken og kaster inn alt på kjøkkenet. Så er det å hive seg over pakkene før klokka er 16. Rundt 17 tvinger de svigerfar eller min mann til å være nisse og levere ennå flere gaver som de har kjøpt å ligger klare i boden sammen med Nissrdrakta. Klokka 18 blir det servert kaffe/kaker/dessert og da kan ikke vi voksne prate sammen fordi barna skal se barne tv. Så blir barna lagt. Svigersøster og mannen blir så værende i kanskje 2 timer til, så drar de hjem til seg selv. De bor 3 min unna med bil men, de kan ikke ta med ungene hjem fordi de ungene kan visst ikke bli tatt opp etter at de har sovna og bli bært inn i bilen. Rett etter at de har dratt så går svigerforeldrene å legger seg fordi de skal stå opp klokken 6 med disse barna og hele julekvelden er da over rundt 21-21:30. Kjempe gøy for 13 åringen, 15 åringen og oss.... Pga at de barna okuperer et rom må vi fire som har en time reisevei med bil dele et lite rom. Jeg merker at jeg virkelig hater å feire jul med de. Og jeg lurer på om det er vanlig i de tusen hjem å blåse i alle andre enn småbarn på julaften??? Det er helt greit at julaften er magisk for barn og at man skal være litt på tilbudsiden for ungenes skyld, men et sted går grensen. Det er jul for voksne, eldre barn/tenåringer også mener jeg. Er jeg vanskelig, eller er de andre litt for sjefete ift hvordan kvelden skal utspille seg?? Anonymkode: 8ab73...60c 22
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Kan dere snu på programmet? At barna hekker åpner gavene før middag, og så kan dere voksne sitte og kose dere med middagen mens barna ser barne-Tv? Og etter at barna er lagt åpner dere voksne gavene deres mens dere drikker kaffe? Anonymkode: c629b...820 39
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Jeg lurer på om dine svigerforeldre ville beskrevet julaften hos seg selv med samme negative tone som du gjør her. Da dine barn var små styrte de nok julaften akkurat like mye, men du så det ikke selv siden det var naturlig for deg at du som hadde små barn skulle tas hensyn til. Nå er du ferdig med små barn og har glemt hvordan det var, men kanskje er det på tide at du tar like mye hensyn som det du fikk i sin tid? Det varer tross alt ikke evig. Anonymkode: 2127e...da0 19
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Jeg synes disse svigerforeldrene er sære. Hadde meldt meg helt ut av et sånt opplegg. Anonymkode: 790e6...db8 45
Zanzibar3 Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Hvis de småbarna er veldig avhengige av rutiner synes jeg dere bør ta hensyn til det, men hvis de tåler å være oppe litt lenger en gang eller to i året synes jeg at julaften kanskje er den dagen det er OK å legge seg litt senere. 7
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pga at de ble så mange hos hans familie i år så valgte de heller å dra til svigerforeldrene mine. Dine svigerforeldre er jo hennes foreldre Det virker nesten som du har et horn i siden på din svigerinne, men mulig det bare er jeg som leser feil mellom linjene.
Populært innlegg Ulven Skrevet 7. desember 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 7. desember 2020 Dette er et opplegg jeg ikke hadde ønsket å være med på, så jeg hadde pent meldt avbud. Selvfølgelig skal man ta noen hensyn til småbarna, men dette går over stokk og stein. 51
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Til Ts Bare tull at barna må være i seng senest kl 1930, og er skjøre at de ikke kan flyttes på senere på kvelden. Her må du sette foten ned, og ta si ifra til dine svigerforeldre at jula også er viktige for dere. Anonymkode: a679c...fc6 13
Populært innlegg Me for life Skrevet 7. desember 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 7. desember 2020 15.00 søsterens barn åpner sine gaver. Nissen kommer også. 17.00 alle spiser og kan da sitte så lenge de ønsker. Kræsjer det med barne-tv sette barna i et annet rom med barne-tv på pc. 19-19.30 søsterens barn legger seg. 19.30 resten åpner gaver i fred og ro. Leggetid - dere kjører hjem. Bedre med en time i bil og fred og ro, enn å trenge seg inn på et lite rom og våkne til andre sine barn sitt bråk. 77
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Me for life skrev (2 minutter siden): 15.00 søsterens barn åpner sine gaver. Nissen kommer også. 17.00 alle spiser og kan da sitte så lenge de ønsker. Kræsjer det med barne-tv sette barna i et annet rom med barne-tv på pc. 19-19.30 søsterens barn legger seg. 19.30 resten åpner gaver i fred og ro. Leggetid - dere kjører hjem. Bedre med en time i bil og fred og ro, enn å trenge seg inn på et lite rom og våkne til andre sine barn sitt bråk. Genial løsning:) Jeg har en baby (3 mnd) og kjører faste rutiner, dvs at hun legger seg omkring klokken 18. Men jeg forventer da ikke at julaften legges opp rundt det, annet enn forståelse for at jeg blir borte 30 min - 1 time ifm legging. Anonymkode: 8f496...4cc 23
PM75 Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Det må kunne tilpasses slik at alle har en fin jul - både for voksen, tenåringer og barn. Det skal særdeles spesielle årsaker til for å kjøre et slikt ego-løp for egne barn..! 8
Bernardette Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Hadde ikke blitt med på det der. 10
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Altså, jeg er den mora som har ungene i seng rundt 20.00 samme pokker, og har hatt det alltid. Men ikke en gang vi har kjørt sånn løp på julaften, haha. Middag kl 17, pakkeåpning etter middag, uten å stresse. Ferdig ofte rundt 20.00, da har ungene blitt puttet til sengs, og vi spist kaker og sånn ettepå. Anonymkode: 33812...c68 7
bluedot Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Jeg forstår at du reagerer. Det der høres jo bare travelt ut. 10
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 Du må få mannen din til å si fra. Det er hans søster/foreldre. Få ham til å foreslå et av oppleggene over. Og ville også dratt hjem. Tenk så deilig å våkne til eget hjem 1. juledag. Evt feil jul hjemme og gjør akkurat som det passer dere selv. Deres barn er tenåringer - hva sier de? Anonymkode: 1ef8c...11c 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 Bli hjemme og kos dere der i kjære og kjente omgivelser . Anonymkode: a88dc...730 12
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 Skjønner deg godt , hadde aldri orket det de. blir dere ikke for mange i hus ? Anonymkode: 9f105...c16 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 Jeg vil anbefale dere til å være verter på julaften. Så kan dere heller invitere svigers Anonymkode: f6e5b...8d0 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg lurer på om dine svigerforeldre ville beskrevet julaften hos seg selv med samme negative tone som du gjør her. Da dine barn var små styrte de nok julaften akkurat like mye, men du så det ikke selv siden det var naturlig for deg at du som hadde små barn skulle tas hensyn til. Nå er du ferdig med små barn og har glemt hvordan det var, men kanskje er det på tide at du tar like mye hensyn som det du fikk i sin tid? Det varer tross alt ikke evig. Anonymkode: 2127e...da0 Jeg tviler sterkt på at ts sine barn styrte julaften i så ekstrem grad. Har aldri hørt om noen som kommanderer når middagen skal serveres og når det skal åpnes pakkes og krever at andre skal være nisse, selv om både jeg og andre vi har feiret med har små barn. Julemiddag er vanligvis på samme klokkeslett hver år, samme hvor gamle barna er, og hvorfor må de se barneTV på julaften? Det har jeg aldri hørt om noen som gjør. Normale hensyn å ta julaften om det er med små barn; - begrense alkohol - rydde kjapt av bordet etter middagen så man kommer i gang med gaver - be noen være nisse (vi har aldri hatt det, men om noen hadde spurt om det ville jeg ikke følt det var frekt. I motsetning til å skulle ødelegge hele dagen OG kvelden for alle de andre med å kreve middag klokka tre 😳) - litt mer barnevennlig dessert enn multekrem/riskrem - iskrem f.eks. - at man tR barnas gaver først hvis der er veldig mange gaver, så de får kommet seg i seng - gjerne ta noen av barnas gaver før middagen om de har mange gaver. At vertsskapet legger seg klokka ni fordi de velger å stå opp klokka seks og være barnevakt er utrolig frekt mot alle andre. Og at de voksne ikke kan snakke sammen fordi barna ser på TV??? Da får barna se på ipad med headsett i stedet, ærlig talt. ts, jeg hadde seriøst aldri giddet dette. Hvorfor i all verdens sier du ikke at neitakk, da blir vi heller hjemme og feirer bare du, mannen og barna. Bruk evt corona som en god unnskyldning... Anonymkode: 7e01d...562 26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå