AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Vi har nå renovert ferdig kjelleren og lagt ut annonse på Finn for å få leid den ut. Venter bare på at folk skal ta kontakt. Er det noen som har noen tips til hvordan vi skal klare å velge leietakere? Er det noe som er positivt/negativt? Fortell gjerne egne erfaringer om du vil Leiligheten er helt klar nå, men kan det lønne seg å vente 2-4 uker med å velge leietakere for å velge de "rette" leietakerne? Eller pleier det kun å gå dager før man har bestemt seg for leietaker? Takker for alle tips! Hilsen utleie-newbien Anonymkode: 66ff7...cee
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Ha tidsbestemt leiekontrakt slik at du kan avslutte etter et år hvis det er noe tull. Ta deg tid til å prate, la de som interesserte prate mest og innhent referanser hvis det finnes. Anonymkode: 848ab...d3b 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Referanser kanskje? Anonymkode: 8c14b...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ha tidsbestemt leiekontrakt slik at du kan avslutte etter et år hvis det er noe tull. Ta deg tid til å prate, la de som interesserte prate mest og innhent referanser hvis det finnes. Anonymkode: 848ab...d3b Hvorfor låse seg til ett helt år? Hva med en løpende kontrakt som kan sies opp av begge parter? Anonymkode: ee96c...a4b 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Følg husleieloven og opprett egen depositumkonto, ikke godta noen form for garanti fra NAV. Unngå leietagere som ikke kan gjøre seg forstått i norsk både muntlig og skriftlig, be om referanser hvis det er mulig. Sørg for egen strømmåler i utleiedelen, ikke del internet med leietager. Anonymkode: 5c45b...fca 8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 IKKE lei hos noen pga samvittighet. Om det står mellom et par hvor begge er i jobb, eller alenemoren på 20 år som droppet ut av skolen og for tiden for hos foreldrene sine.... slemt sagt av meg, men velg første nevnte. Velg noen som har vært på leiemarked før, som har erfaring. Mange første gangs leiere er ikke klar over regler osv. Leide med eksen min, og det var første gang han leide. Han brøt regler i hytt og pine, og mente det var hans rett å kunne ha dyr, han forårsaker en vannskade med et gigantisk akvarium, og han lagde noe han kalte for en ripe (et hull i gulvet). Jeg var både flau og fikk ikke noe god referanse videre derfra 🙄 Mine foreldre sine dårlige erfaringer er å leie ut til navere (jeg er på nav selv, så mener ikke være krenkende!) men det blir ofte mye tull.... ikke godta nav garanti som depositum! Velg noen som kan vise til betalt husleie over en lengre periode fra referanser. OG sjekk GODT ut referansene, ofte er det mange sleipe som setter opp venner eller familie som referanse. Velg de som sier de ønsker et langvarig og ryddig leieforhold. Og et annet litt teit tips (men jeg mener det er relevant) sjekk ut skoa de går med 😅 det sier ofte mye om en person.... møter man opp på visning med slappe skitne joggesko som burde blitt byttet ut for mange år siden, er de ikke akkurat de som feier eller vasker gangen heller. Det er lett å kle på seg noe mer velstelt for dagen, men de som ofte ikke går sånn til ellers, så syntes det på skoa! (Helt urelevant om de kommer rett fra jobb da og jobber f eks på byggeplass) Anonymkode: 84572...9ad 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Bli enige på forhånd hvordan det skal gjøres med gressklipping og måking av snøen på vinteren! Anonymkode: 84572...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Og vent gjerne noen uker for å få den rette leietakeren ja. Om dere ser på lignende annonser i området deres, vil dere se hvor mange som har lagret annonsen. Det vil gi en pekepinn på hvor mange som er interesserte i deres tilbud for tiden. Det er også mye mer trykk og interesse for leiligheter fra nyttår og på nyåret Anonymkode: 84572...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 Når man bor i samme hus gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på bare en måned iht husleieloven og det kan du også fastsette i kontrakten. Du kan be om depositum som er på to- tre måneder (opprett egen låst depositumskonto for dette i banken), dette må være betalt inn før innflytting. I tilfelle personen ikke betaler er du sikret husleie for oppsigelsestiden gjennom depositumskontoen. Vil også anbefale at dere setter dere ned og kikker på husordensregler sammen. Her har vi vært fantastisk heldige med vår leietaker, men vi gjorde ikke oppmerksom på vaskemaskintid må opphøre rundt 20. Vi er tidvis plaget med vaskemaskinstøy under legging av barnet, men har valgt å ikke si noe til leietaker fordi vi ellers er så fornøyd og det skjer skjelden. Anonymkode: 32c01...627 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har leid leilighet en gang og mine leietakere sa at magefølelsen er gull verdt. De ville aldri leid ut til noen de var skeptiske til, og om der var noe som skurret med kjemien så var det nok til å si nei. De valgte meg som leietaker fordi magefølelsen var riktig og de likte meg. Skjønner det godt også for jeg var jo en drømmeleietaker, jeg var stille av meg og betalte leien i tide, alltid. Anonymkode: 96638...1c0 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har leid leilighet en gang og mine leietakere sa at magefølelsen er gull verdt. De ville aldri leid ut til noen de var skeptiske til, og om der var noe som skurret med kjemien så var det nok til å si nei. De valgte meg som leietaker fordi magefølelsen var riktig og de likte meg. Skjønner det godt også for jeg var jo en drømmeleietaker, jeg var stille av meg og betalte leien i tide, alltid. Anonymkode: 96638...1c0 Jeg mener mine huseiere, er jeg som var leietaker. Anonymkode: 96638...1c0
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Lag en regel på om hvitevarer ryker, så er det enten dere eller leietaker som skal betale for nytt. Veldig vanlig med eldre kjøkken med eldre hvitevarer at leietaker skal erstatte om noe ryker, men i de nye kjøkkene er det blitt mer vanlig (siden er er integrert) at huseier erstatter. Om ikke leietaker har vært ekstremt hensynsløs da. Anonymkode: 84572...9ad 2
Traktor Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lag en regel på om hvitevarer ryker, så er det enten dere eller leietaker som skal betale for nytt. Veldig vanlig med eldre kjøkken med eldre hvitevarer at leietaker skal erstatte om noe ryker, men i de nye kjøkkene er det blitt mer vanlig (siden er er integrert) at huseier erstatter. Om ikke leietaker har vært ekstremt hensynsløs da. Anonymkode: 84572...9ad Med mindre leietaker er skyld i at noe går i stykker, skal selvfølgelig ikke leietaker erstatte noe som helst. Utleier må selvfølgelig ta høyde for normal slitasje og at ting har begrenset levetid. 20
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Vær tydelig i kontrakt hvor mange nøkler dere gir ut, så det ikke blir noe tull med evt bytte lås om noen nøkler ikke blir levert inn ved utflytt Anonymkode: 84572...9ad 3
Loff77 Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Be de skrive noen ord om seg og sitt og si att dere tar kontakt med de dere synes er relevante. Sats på enslige og gjerne jenter/student det har vi hatt best erfaring med. Depositum er det vanskelig bør du unngå dem asap. NAV unngå. Ha en klar formening om husdyr er lov/ikke lov. Ta månedsleie uten strøm og få montert en enkel liten slavemåler evt, er det inklusiv så brukes det fort dobbelt så mye. Ellers følg husleieloven Ring referansene Endret 7. desember 2020 av Loff77 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 Ikke lei ut til Ali Baba og de 40 røverne. Ikke for å være rasistisk men matlagingen vil gi deg er helvetes luktproblemer. Spesielt om du bor rett over de. Anonymkode: 08bae...33c 2
Traktor Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke lei ut til Ali Baba og de 40 røverne. Ikke for å være rasistisk men matlagingen vil gi deg er helvetes luktproblemer. Spesielt om du bor rett over de. Anonymkode: 08bae...33c Ja, matlaging hver dag til 41 personer i en kjellerleilighet vil nok raskt gi et luktproblem. For ikke å snakke om andre sanitærproblemer. Men jeg tror dette er ganske uavhengig av rase. 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 Følg magefølelsen. Vi leide ut til et par som jeg ikke hadde en god følelse på, men hadde litt panikk fordi vi var avhengige av den ekstra inntekten akkurat da. Skulle ønske vi hadde ventet. Anonymkode: 78ae1...8a3 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 Veldig mange bra tips her inne! Tusen takk 😄 Tar gjerne imot enda flere om noen har. TS Anonymkode: 66ff7...cee
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har leid leilighet en gang og mine leietakere sa at magefølelsen er gull verdt. De ville aldri leid ut til noen de var skeptiske til, og om der var noe som skurret med kjemien så var det nok til å si nei. De valgte meg som leietaker fordi magefølelsen var riktig og de likte meg. Skjønner det godt også for jeg var jo en drømmeleietaker, jeg var stille av meg og betalte leien i tide, alltid. Anonymkode: 96638...1c0 Jeg tenkte også å si noe om magefølelsen. Jeg er leietaker, og har aldri vært på en visning der jeg ikke ble tilbudt leiligheta, en gang jeg flyttet hadde jeg fem å velge i. Responsen jeg fikk fra et par av utleierne var at jeg fremsto som en veldig avbalansert og rolig person. De fleste vil nok prøve å vise den beste siden av seg selv på visning, men det kan vel bikke over til i overkant påtatt i noen tilfeller. Blikkontakt og kroppsspråk kan si en del. Anonymkode: 26f6a...b4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå