Gå til innhold

Noen som har søkt på en statlig stilling og krysset av for hull i CV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært kreftsyk i to år, gått på AAP i hele perioden. Nå er jeg noe friskere og har søkt på jobber av og på siden april, uten hell. Jeg er åpen om kreftsykdommene på intervju.

Nå skal jeg søke på en stilling der kravet er at man har en funksjonsnedsettelse eller et hull i CV på minst to av de siste fem årene. I løpet av sykdomsperioden min har jeg klart å ta et par småfag for å fullføre en bachelorgrad (som kreves for stillingen), men er nå usikker på om jeg dermed ikke oppfyller kravet for hull i CV. Jeg har jo vært i medisinsk behandling i hele perioden på to år, men pushet meg selv i å fullføre utdanningen jeg nesten var ferdig med da jeg ble syk. Disse fagene har vært en del av aktivitetsplanen i samarbeid med NAV.

Noen med erfaring?

Anonymkode: 0e9b4...d93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbervi statlig foretak hvor vi nå tar inn folk med hull i cv.

Ganske sikker på at du kvaligiserer her.

Anonymkode: e0859...55e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er derimot ganske sikker på at du ikke kvalifiserer her, da definisjonen er at du skal ha hatt fravær fra arbeid, utdanning eller opplæring i minst to år sammenhengende i løpet av de siste fem årene. Siden du har tatt utdanning i løpet av de siste to årene faller du ikke inn under definisjonen. 

Anonymkode: e20d4...20f

Skrevet

Hvis du har hatt utdanning du kan dokumentere i løpet av de siste årene, så har du jo strengt tatt ikke hull i CV'en i følge kravene. Og et hull er jo også en periode oppført i CV som står uten beskrivelse/forklaring. Dersom du forklarer perioden med utdanning, så er det jo egentlig ikke et hull heller. 

Definisjonen på hva som regnes inn i "hull i CV kvoten" finner man her:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-blir-det-enklere-a-inkludere-i-staten/id2682595/

Anonymkode: b8b23...1c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du har hatt utdanning du kan dokumentere i løpet av de siste årene, så har du jo strengt tatt ikke hull i CV'en i følge kravene. Og et hull er jo også en periode oppført i CV som står uten beskrivelse/forklaring. Dersom du forklarer perioden med utdanning, så er det jo egentlig ikke et hull heller. 

Definisjonen på hva som regnes inn i "hull i CV kvoten" finner man her:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/na-blir-det-enklere-a-inkludere-i-staten/id2682595/

Anonymkode: b8b23...1c6

Som jeg nevnte forklares hullet med to runder med kreftsykdom, der jeg har også har tatt totalt 15 studiepoeng på to år innimellom behandlingene/sykehusoppholdene.

Jeg har lest litt om definisjonene, og det nevnes at hullet må skyldes sykdom, rus, soning eller aktiv arbeidssøking uten å ha fått jobb. Hull uten «forklaring» telles ikke med.

https://arbeidsgiver.difi.no/strategisk-hr-og-ledelse/inkluderingsdugnaden/traineeprogrammet-i-staten/ofte-stilte-sporsmal-om-traineeprogrammet

Skrevet

Jeg tenker at du burde prøve :) 

Anonymkode: d1284...ceb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at du burde prøve :) 

Anonymkode: d1284...ceb

Det skal jeg gjøre. 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bare prøvd! Er sikker på at de også ser på helheten, ikke bare rigid på regelkravene. Veldig rart om de skulle velge deg bort pga noen få studiepoeng, når du har vært borte fra arbeidslivet i to pga kreft... Om noe, så viser det jo innsatsvilje 😊

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg har erfaring - det er egen ordning for noen med funksjonsnedsettelse i ulike varianter.

Jeg ville ringt ang kravet og forklart situasjonen.

I den ordningen jeg jobbet i ville du ikke blitt godkjent om du var fullt arbeidsfør uten lengre behov for tilrettelegging.

Men man trengte heller ikke være permanent nedsatt. 

Dette svarer de garantert på :) Mange med kreft har jo delvis fatigue, om du sliter med det og trenger tilrettelegging er du nok innafor.

Anonymkode: 37e95...9c0

• Liker 1
Skrevet

Glemte å si st min erfaring er fra litt tilsvarende program i kommune. 

Gikk over i vanlig jobb etterpå, men noen år senere fikk jeg ENDA en sykdom som gjør at jeg vurderer det på nytt om jeg blir bedre.

Anonymkode: 37e95...9c0

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. :) Jeg tenker jeg skriver en søknad der jeg er åpen om situasjonen min, så får de vurdere. Ellers var det veldig lurt å kontakte dem på forhånd for å spørre, så det skal jeg gjøre!

• Liker 1
Skrevet

15 studiepoeng på to er er «ingenting», jeg ville definitivt ansett det som hull i cv’en om det var alt du gjorde i to år. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...