Gå til innhold

Samboer vil jeg skal betale felleskostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet
O.G. skrev (2 minutter siden):

Du har messet om det samme i ti sider nå, og vi forblir uenige. 

Jeg har skrevet et par  innlegg om dette. Det er mange andre som også forstår økonomi og mener det samme. Du har tydelig vis ikke lest innlegget mitt, eventuelt så forstår du ikke hva jeg skriver.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Brunello skrev (41 minutter siden):

Jeg har skrevet et par  innlegg om dette. Det er mange andre som også forstår økonomi og mener det samme. Du har tydelig vis ikke lest innlegget mitt, eventuelt så forstår du ikke hva jeg skriver.

Nei, vi andre forstår oss naturligvis ikke på økonomi, fordelingsnøkkel, kontrakter, samboerskap contra leieboerforhold og sånt....

Endret av O.G.
Skrevet
O.G. skrev (9 minutter siden):

Nei, vi andre forstår oss naturligvis ikke på økonomi, fordelingsnøkkel, kontrakter, samboerskap contra leieboerforhold og sånt....

Åpenbart ikke, siden dere mener det er rett og rimelig at eieren av leiligheten skal sponse samboeren.

Skrevet
SamusAran skrev (1 time siden):

Herre min hatt. Er da ingen som ber samboer betale direkte inn på visse fakturaer. Nå er du jo bare et petimeter. Folk snakker jo om nettopp en leie for å dekke de faktiske boutgiftene.

Men det er jo ingen som har sagt det ikke skal hete husleie! Problemet i denne tråden er at TS tror hun skal bli sponset av samboeren sin, og at mange folk mener at dette er det rette også.

Første avsnitt: Jo, om låneavdrag er en post i fellesregnskapet er det de facto det du gjør. Når jeg petimetrer så er det fordi det er en forskjell hva du kaller det og hvordan du setter det opp.

Avsnitt 2: Der ser du hvor viktig det er hva du kaller det. Når du skriver avdrag/lån, er det ikke åpenbart at du mener husleie. Ingen mener at TS skal bli sponset, men mange skriver at det er viktig at TS betaler HUSLEIE og ikke AVDRAG fordi det er en FORSKJELL.

Anonymkode: 8e1c7...803

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Avsnitt 2: Der ser du hvor viktig det er hva du kaller det. Når du skriver avdrag/lån, er det ikke åpenbart at du mener husleie. Ingen mener at TS skal bli sponset, men mange skriver at det er viktig at TS betaler HUSLEIE og ikke AVDRAG fordi det er en FORSKJELL.

Nei, det er ingen de facto forskjell. 

Skrevet
SamusAran skrev (15 minutter siden):

Nei, det er ingen de facto forskjell. 

Du må gjerne oppleve det sånn, det endrer ikke faktum.

Anonymkode: 8e1c7...803

Skrevet

For å oppsummere det de fleste skriver i disse mange sidene:

Alt handler om å hjelpe hverandre. Han hjelper deg økonomisk ved å la deg bo der nærmest gratis, slik at du kan spare penger, kjøpe litt bedre mat og bruke penger på noe du ønsker. Du hjelper han økonomisk ved å betale litt for å bo der, hjelpe med regninger, slik at han står igjen med litt mer penger hver mnd, som han kan bruke til å spare opp en buffer som han kan bruke når oppvaskmaskinen ryker og han må kjøpe ny, eller et rør sprekker og han trenger en dyr rørleger til å fikse. Han sitter kanskje også med litt penger som han kan bruke på litt bedre mat, en ferie med deg, eller det han selv ønsker. En skikkelig vinn-vinn situasjon 😊

Anonymkode: 2c0f9...139

• Liker 4
Skrevet
O.G. skrev (2 timer siden):

Dersom du hadde lest det jeg skriver, så hadde du sett at jeg mener det er helt greit at en betaler mindre enn den andre. Den som betaler minst må imidlertid forstå et det er en gave fra den som betaler mest.

Men mange forstår åpenbart ikke hva det koster å bo et sted. Avdrag på lån er ingen kostnad, og er heller ikke med i mine oppsummeringer av hva det koster å bo. Avdrag er sparing, og skal åpenbart bare betales av den som eier.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...