AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Hei! Jeg flyttet inn hos kjæresten for 2 mnd siden (han hadde nettopp kjøpt leilighet). Vi er 22 og 26 år (jeg studerer og han jobber). Det har vært kjempefint og problemfritt å bo sammen til nå. Vi har avtalt at jeg betaler halvparten av strøm, vann og internett. Han har et tungt yrke og er veldig sliten når han kommer hjem, og gjør lite husarbeid i ukedagene. I helgene gjør han en del mer. Siden jeg studerer og er en del hjemme, så lager jeg veldig gode middager og bruker gjerne flere timer på dette (selv i ukedagene, men da lager jeg kanskje middag for 2 dager) Jeg bruker nok opp mot 3t på husarbeid og matlaging hver dag, og han gjør kanskje 5 min. Og det er helt fint for han blir jo sliten, og jeg har jo mulighet til det, og matlaging er uansett en stor hobby hos meg. Men når det kommer til husarbeid og matlaging er vi jo ikke så nøye på at det er nøyaktig 50/50... Og da blir jeg litt oppgitt over at han er litt nøye på at det skal være 50/50 økonomisk? For han sa i går at jeg burde betale halvparten av fellesutgiftene til leiligheten også! Halvparten er "bare" 750 kr, men er jo student så det er ikke "ingenting" for meg. Felleskostnadene er jo like store om jeg ikke hadde bodd her. Jeg tenker at det rettferdige er at jeg skal betale utgiftene som kommer med at jeg bor her, og han skal betale alle utgifter som han uansett hadde betalt om han bodde alene. F.eks internett betaler jeg halvparten av, men skulle jeg vært såå nøye på det, så er det vel en slags grunnpris og så betaler man utover det hvor mye man bruker nettet? Jeg får jo store fordeler av å bo her sammen med han, men han har jo også store fordeler av at jeg bor her med han! Veldig mye av interiøret (mange lamper, bord, gulvteppe, alt kjøkkenutstyr,bestikk og glasser) har vi fått av min familie. Han får god middag hver dag. Jeg spurte om han heller bare vil vi skal spise grandiosa og fiskepinner, men det ønsker han egentlig ikke. Hva synes dere? Anonymkode: 030c3...ab2 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Hvis du betaler halvparten, så vil han vel også skrive kontrakt på dette og så tjener du like mye som ham på å betjene huslånet. Hvis du bare betaler "husleie" hos ham; så bør dere ha en samboerkontrakt og du skal ikke betale ned hans lån, men ha mulighet til å spare opp til egen bolig i fremtiden. Anonymkode: 75e2f...c16 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 7. desember 2020 Jeg synes det er rimelig at du betaler halvparten av felleskostnadene! Hvorfor skal du bo gratis? Jeg regner med at du har studielån, men uansett så kommer du langt bedre ut av det enn de fleste studenter. De fleste betaler jo 5000-6000 i leie, så om du må betale 750 kr så er det fremdeles veldig lite... Anonymkode: de02c...a16 118
Populært innlegg Million Skrevet 7. desember 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 7. desember 2020 Du skal jo ikke bo GRATIS heller. Alle må betale for å bo et sted, for å ha et hjem. Og når du i tillegg sier det bare er 750 kr, er det jo latterlig å grine på nesen av det han ber om. 750 kroner er å bo nesten gratis. Selv studenter må betale for å bo et sted, om de da ikke får bo gratis hjemme hos mor og far. Så betal og pris deg lykkelig over at du bor svinebillig! 64
alli634 Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Hvordan er matinnkjøp fordelt? I og med at det er du som lager all mat, betaler du for alt også? Dette må være med i regnestykket om ham vil være så nøye på utgifter 22
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Det er ditt valg om hvor mye energi og tid og penger du vil bruke på måltider. Når en er to som bor sammen så er det ikke allverden med arbeid en må gjøre i hjemmet så sant at den ene parten ikke roter og griser til. Litt klesvask og en runde med støvsuger og vaskefilla en gang i uka. og noen maskiner med klesvask. Men maskina gjør jo jobben . Du hadde hatt husleie og matbudsjettet å betale på uansett om du bodde alene. Nå tjener du på å ha det mere romslig i hverdagen . Bli mere nøysom i matveien så har du råd til fellesutgiftene , og han ser konsekvensen av at du må ta pengene fra en plass, og det var matbudsjettet Anonymkode: b5b3e...4ee 12
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Jeg flyttet inn hos kjæresten for 2 mnd siden (han hadde nettopp kjøpt leilighet). Vi er 22 og 26 år (jeg studerer og han jobber). Det har vært kjempefint og problemfritt å bo sammen til nå. Vi har avtalt at jeg betaler halvparten av strøm, vann og internett. Han har et tungt yrke og er veldig sliten når han kommer hjem, og gjør lite husarbeid i ukedagene. I helgene gjør han en del mer. Siden jeg studerer og er en del hjemme, så lager jeg veldig gode middager og bruker gjerne flere timer på dette (selv i ukedagene, men da lager jeg kanskje middag for 2 dager) Jeg bruker nok opp mot 3t på husarbeid og matlaging hver dag, og han gjør kanskje 5 min. Og det er helt fint for han blir jo sliten, og jeg har jo mulighet til det, og matlaging er uansett en stor hobby hos meg. Men når det kommer til husarbeid og matlaging er vi jo ikke så nøye på at det er nøyaktig 50/50... Og da blir jeg litt oppgitt over at han er litt nøye på at det skal være 50/50 økonomisk? For han sa i går at jeg burde betale halvparten av fellesutgiftene til leiligheten også! Halvparten er "bare" 750 kr, men er jo student så det er ikke "ingenting" for meg. Felleskostnadene er jo like store om jeg ikke hadde bodd her. Jeg tenker at det rettferdige er at jeg skal betale utgiftene som kommer med at jeg bor her, og han skal betale alle utgifter som han uansett hadde betalt om han bodde alene. F.eks internett betaler jeg halvparten av, men skulle jeg vært såå nøye på det, så er det vel en slags grunnpris og så betaler man utover det hvor mye man bruker nettet? Jeg får jo store fordeler av å bo her sammen med han, men han har jo også store fordeler av at jeg bor her med han! Veldig mye av interiøret (mange lamper, bord, gulvteppe, alt kjøkkenutstyr,bestikk og glasser) har vi fått av min familie. Han får god middag hver dag. Jeg spurte om han heller bare vil vi skal spise grandiosa og fiskepinner, men det ønsker han egentlig ikke. Hva synes dere? Anonymkode: 030c3...ab2 Leier dere? I såfall betale halvparten. eier han? I såfall fornuftig at du deler den deler felleskostander også, men ikke fellesgjeld dersom den er ikludert. Den må han betale selv. Det er også han som får skattefradrag for den delen. Så kun utgifter - ikke gjeld. Helt normalt å dele kostnader forbundet med bolig når man bor sammen, utenom å betale ned på andres bolig. Sånn er det å bo sammen med noen. Du ville jo hatt boutgift du også om du bodde alene?? Interiør og mat har null verdi. Ikke få i kvinnefella og tro at det er å bidra, det er rent forbruk. Syns ikke det høres helt ut som om det går strålende å bo sammen... Her er det MYE som må løses. Både økonomisk og praktisk. Tenk om dere blir gift og får barn, du får full jobb og ikke har TOD til 3t husarbedi og middag - og han ikke bidrar. Du kommer til å bli pisse-sur på han, jeg lover deg. Syns han skal bidra inn fra starten av, ikke bli vant med at du ordner for han, for da blir mannfolka veldig vant med det gitt, og tilslutt tror han du er mora hans. Og det er ikke dit man vil... Så, spar hans del av husarbeid til helga. Men fint at den som er hjemme lager mat da, praktisk. Han får lage i helgene. Men han kan ikke slippe unna å bidra bare fordi han har en jobb. Da er ikke fremtiden særlig lys.. og særlig siden jeg hører at det allerede irriterer deg - etter bare 2 mnd!! Anonymkode: 60f8c...239 17
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Synes det er helt rimelig at dere deler fellesutgifter. Men da bør dere også dele på matinnkjøp. Og synes du det blir urettferdig at du bruker mye tid på å lage mat, må du rett og slett bruke mindre tid på det. Anonymkode: 3aad5...58a 22
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 Populært innlegg #9 Skrevet 7. desember 2020 18 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker nok opp mot 3t på husarbeid og matlaging hver dag, Det er jo helt sykt! Dere er 2 voksne som bor i leilighet, hvordan er dette i det hele tatt mulig?? Jeg bor i et hus og har barn, bruker en brøkdel av det på husarbeid. Anonymkode: ea296...d10 77
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Selfølgelig skal du betale! Mener du at du skal bo gratis bare fordi du gjør husarbeid og lager mat til dere begge?? Han betaler jo for boligen du bor i! Bare det han betaler lånet bør være nok til at du gjør ekstra husarbeid. Forstår ikke den tanke gangen der, hører flere som ikke skjønner hvorfor man må betale når den andre har lånet. Det handler om å hjelpe han litt også, han lar jo deg bo der gratis, du betaler bare for det du bruker. Hadde du leid måtte du ha gått ut med sinsykt mye mer penger. Alle over 18 bør være med å betale for å bo et sted. Jeg eide lielighet, og min samboer betalte halvparten av utgiftene+halvparten av felleutgiftene. Jeg betalte lånet i tilegg til halvparten av alt det andre. Altså jeg betalte 10000 kr i mnd, han bare 1500 kr. Rentene på boliglån er mye penger du aldri ser igjen. Det vil si at i teorien betaler man f. Eks. 5000 kr ned på lånet, og 5000 kr i renter. Hadde du hatt full jobb hadde jeg insistert på at du skulle betale halvparten av rentene også. Anonymkode: 2c0f9...139 17
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Etter at jeg fikk samboer har husarbeidet krevet utrolig mye mer tid og krefter. Før var huset alltid rent, brukte max en halvtime hver dag på å holde det strøkent. Middag spsite jeg som oftest på jobb, eller lagde meg noe som tok 10 min av tiden min. Nå må det være middag hver dag, masse rydding hverdag, men huset ser fortsatt jævlig ut. Så hadde ikke du vært der, så hadde sikert leiligheten sett like bra ut som når du er der. Han klarte seg sikert fint før du kom, så selv om det er veldig hygglig at du gjør alt dette, så skal du ikke tro at det du gjør er så viktig at du slipper unna med betaling. Anonymkode: 2c0f9...139 2
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Jeg forstår ikke, halvparten av felleskostnadene? Hva med resten av utgiftene, betaler du ikke noe av det? 8
missg Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Om han eier, som det virker som, deler dere 50/50 på evt felleskostnader borettslag (dette inkluderer jo ofte både Internett/tv, noen ganger noe strøm/varmtvann, vasking fellesarealer, strøm fellesarealer, kommunale avgifter) så deler dere 50/50 på evt strøm, vann, mat i tillegg. alle avdrag på lån dekker han selv, men mindre du kjøper deg inn i hans bolig. vedr matlaging og husvask så velger du å lage middager som krever mye. Det er hyggelig, men sunne gode middager må ikke ta lang tid. Du velger å bruke mange timer på husvask. Slike ting skal ikke reflekteres i at du skal slippe betale leie tenker jeg. om du betaler 750kr mnd pluss 50/50 strøm, varmtvann, mat osv, så lever du svært rimelig! Selv om du er student. Få kollektiv til den prisen om du skulle bodd en annen plass. 13
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Du burde vel betalt halvparten av rentene også? Anonymkode: 74336...757 9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 Jeg tenker som de fleste andre her: Betal din halvpart av felleskostnadene. Hvis du trodde dette var urettferdig, så bare "suck it up", betal, og glem det, og vær like blid. Pass på å ha felles matbudsjett hvis du lager mest mat. Men ikke styr og ordne så mye i huset. Han ser sikkert ikke den store forskjellen om du ikke har støvsugd hver dag, eller om du bruker 3 timer eller 30 minutt på å lage middag. Anonymkode: de95a...580 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 Hvor mye hadde du måttet betale hvis du skulle leid et annet sted å bo? Virker som du betaler veldig lite for å bo nå. Anonymkode: 74947...9e4 17
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 Hvordan i alle dager klarer dere å rote så sinnssykt at du må rydde 3 timer om dagen? Anonymkode: 95b81...c19 41
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 Høres kjipt ut av ham. Ikke sånn man behandler en dame som er på tilbudssiden. Revurder forholdet er min mening. Anonymkode: 698d5...390 5
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 missg skrev (14 minutter siden): Om han eier, som det virker som, deler dere 50/50 på evt felleskostnader borettslag (dette inkluderer jo ofte både Internett/tv, noen ganger noe strøm/varmtvann, vasking fellesarealer, strøm fellesarealer, kommunale avgifter) så deler dere 50/50 på evt strøm, vann, mat i tillegg. alle avdrag på lån dekker han selv, men mindre du kjøper deg inn i hans bolig. vedr matlaging og husvask så velger du å lage middager som krever mye. Det er hyggelig, men sunne gode middager må ikke ta lang tid. Du velger å bruke mange timer på husvask. Slike ting skal ikke reflekteres i at du skal slippe betale leie tenker jeg. om du betaler 750kr mnd pluss 50/50 strøm, varmtvann, mat osv, så lever du svært rimelig! Selv om du er student. Få kollektiv til den prisen om du skulle bodd en annen plass. Hvorfor skal hun ikke betale halvparten av lånet? 1
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres kjipt ut av ham. Ikke sånn man behandler en dame som er på tilbudssiden. Revurder forholdet er min mening. Anonymkode: 698d5...390 Hun bor jo tilnærmet gratis. 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå