Gå til innhold

Helt uerfaren med Syden

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Hvor bør jeg reise? Når bør jeg bestille? Hva bør jeg vite? Trenger stort sett tips om alt. Hvor lenge? En eller to uker, og når på året?

Vi skal til syden i løpet av det neste året, for nå er det vår tur! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har ikke jeg barn, men har vært en del å reist med mine foreldre da jeg var mindre... Mallorca og Kreta er fine barnevennlige steder. Jeg synes det er best å være borte i to uker, synes vi rekker så lite på en. Liker du å ha det veldig varmt? kanskje vanskelig å svare på hvis du ikke har vært så mange steder der det er varmt. Men juli og august er vel generelt de måndene det er varmest rubdt middelhavet. Hvis du ikke er veldig glad i varmen er mai og juni fin tid å reise på.

Når du skal bestille? Vil du vite hvor du skal bo er det lurt å bestille så fort som mulig. Charterselskapene legger vel ut sommer reiser i desember tror jeg. Hvis du ikke er så opptatt av standar/sted kan du jo ta en "hoppe på tur" Men siden du skal ha med barn er det sikkert lurt å bestille tidligere.

Hvis du vil reise på vinteren er vel kanariøyene det mest vanlige reisemålet.

Ellers så er det fint å reise om vår/øst da det ikke er så folksomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg ser for meg å reise litt utenom høysesongen, og evt. ta ut min datter fra skolen når vi skal reise. Har aldri gjort det før, og det blir garantert ikke noen vane, så sånn blir det.

Vil gjerne ha det varmt, men kanskje ikke alt for varmt.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

det lønner seg faktisk å ta med noen sydenkataloger hjem og blad litt i de, så får du ett innblikk av hvordan stedet er. og og det da er barnevennlig. mange av hotellene har også egne ting for barna, men det blir kanskje ikke aktuelt for dere siden dere bare er to. men der er det som oftes flere barn da, som hun kanskje kan bli litt kjent med.

jeg liker godt å dra på høsten eller våren jeg, da er et fin tempratur og heller ikke så veldig dyrt å dra som det er når skoleferien er. det er lurt og bestille en stund før, da er du sikker på at du kommer dit du vil.

kreta og kanariøyne er veldig fint synes jeg. masse og veldig i, men kanskje lurers å ikke bo inntil en stor by, der man kan være plaget av utelivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

At det er et eget opplegg for barna er kanskje spesielt aktuelt for meg siden det er bare oss to. Å aktivisere en niåring i fjorten dager helt alene uten at hun har jevnaldrende å leke med kan bli temmelig hektisk, så takk for tipset.

Kanariøyene ja. Har hørt mye bra om dem før, så kanskje jeg skulle sjekke mer ut om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste charterselskapene har egene hotell"sentere" med klubber for barna. Har selv vært med på disse da jeg var liten. Fant altid på masse gøy, dro på turer etc. Disse sentrene har også underholdning flere kvelder i uken hvis det er av interesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Regner meg som en ganske erfaren charter-turist med et 20-talls "syden"-turer både før og etter jeg fikk barn. Vil absolutt slutte meg til Armonias rås om å reise til et slikt senter som beskrevet, spesielt når du er uerfaren charterturist og reiser alene med barn. De fleste reiseselskapene har slike steder i ulike varianter, f.eks. har Star Tour Blue Village, og Ving Sunwing/Ving Resort:

http://www.startour.no/travel/Booking/hote...and=4&idCat=121

Personlig liker jeg best å reise i slutten av november. Da er været som tristest her hjemme, og det smaker ekstra godt med en tur til varmen. På den tiden av året vil jeg anbefale å reise til en av kanariøyene. Velg et hotell med fint bassenganlegg og kort vei til stranda.

Ellers går det jo an å sjekke grønne uker(eller hva de kaller det) i reisekatalogene. Hvis du ønsker ferie til gunstig pris er dette en ide. Vi reiser til Mallorca nå 16.august, og det er blant de billigste ukene i året, fordi skolen akurat har startet. Mai er vel også ganske rimelig. Vær bare oppmerksom på at hvis du reiser til Spania eller Hellas tidlig eller sent på sesongen (april/september) kan du være uheldig å få dårlig vær.

Hvis du ikke skal ta hoppe-på-tur, er det bare å bestille reisen med en gang sesongens katalog kommer ut. Da er du sikker på å få den turen du ønsker. Gå i et reisebyrå og ta med deg en haug med kataloger hjem, og bare kos deg med å finne ditt reisemål.

Skal jeg komme med et konkret tips ville jeg valgt noe slikt som dette (har ikke vært der), og reist nå i løpet av vinteren:

http://www.startour.no/travel/hotel/hotel_367_146.asp

http://www.ving.no/sunwing/hotel/hotel.asp...=PLA&HOTCD=SUFA

Når det gjelder en eller to uker er det kanskje greit med en uke i første omgang. Hvis dere får smaken på sydenlivet kan dere jo reise to uker neste gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Tusen takk for gode svar. Jeg gleder meg allerede, enda jeg ikke vet når vi skal reise en gang.

Det eneste jeg tenker på på sånne familiesteder er om det er litt vanskelig å komme i kontakt med andre fordi de reiser som familie? Det blir jo litt stusslig om jeg skal gå og sulle for meg selv i en eller to uker...

Men hvordan skjer betalingen av slike turer? Betaler man betale et depositum og så betale resten seinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Jeg gleder meg allerede, enda jeg ikke vet når vi skal reise en gang.

Det eneste jeg tenker på på sånne familiesteder er om det er litt vanskelig å komme i kontakt med andre fordi de reiser som familie? Det blir jo litt stusslig om jeg skal gå og sulle for meg selv i en eller to uker...

Men hvordan skjer betalingen av slike turer? Betaler man betale et depositum og så betale resten seinere?

Det er vanlig å betale en sum, kanskje 1/5 i dep., og retsten ca. 1 mnd før avreise. Tror ikke det er vanskelig å komme i kontakt med folk på de nevnte sentrene. Man blir jo gjerne kjent med foreldrene til de ungene leker med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...