AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Er straks 5 mnd på vei. Har en 50% stilling og i det siste har jeg måttet bytte dager å jobbe på/være hjemme fordi formen bare absolutt ikke strekker til... Forrige svangerskap i fjor, måtte vi avslutte i uke 20 (orker ikke gå igjennom historien), og jeg kjenner at jeg vil IKKE pushe meg hvis formen ikke er der. Har nok å tenke på for å si det sånn. Nå mener sjefen at jeg må vurdere hva jeg skal gjøre, snakke med lege, for dette er ikke bra for dem, og de trenger å planlegge ukene. Men faktisk så er det ikke mitt problem! Og jeg kan ikke bestemme når jeg blir dårlig. (var en mnd sykemeldt når jeg var 3 mnd på vei pga ekstrem kvalme) Hva skal jeg gjøre!!! Er helt desperat nå, har noen noen råd eller erfaringer selv?? 😭 Anonymkode: 0adbe...ca9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Hva slags type jobb har du? Du kan jo dra til legen og be om sykmelding. Du har mange flere uker å ta av... Anonymkode: 6ffd0...1d0 4
Gidavmeg Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Om ikke jobben kan tilrettelegge må du søke svangerskapspenger 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Lager jobb. Men man kan jo ikke bare ta ut sykemeld vel, må vel være en god grunn? Og går det ut over permisjonen og hva jeg skal ha utbetalt? Anonymkode: 0adbe...ca9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Har du lager jobb som innebærer mye løfting, ville eg tatt kontakt med jordmor/lege for å få hjelp til tilpasning på jobb. Evnt søke om svangerskapspenger. Anonymkode: f1076...777 2
babycodex Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Sykepenger, svangerskapspenger mv. regnes som inntektsgivende arbeid i de siste 6 månedene før fødsel, så ikke bekymre deg for det. Dersom du er for syk til å jobbe pga svangerskapet har du en grunn til sykemelding. 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lager jobb. Men man kan jo ikke bare ta ut sykemeld vel, må vel være en god grunn? Og går det ut over permisjonen og hva jeg skal ha utbetalt? Anonymkode: 0adbe...ca9 Hvis du er i dårlig form kan du diskutere sykmelding med legen din. Det har ingen påvirkning på permisjonen din. Dersom jobben din kan være til skade for fosteret kan du søke om svangerskapspenger. Anonymkode: 6ffd0...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Ta en tur til legen så bestemmer legen det som er best for deg og barnet. Du kan så absolutt bli sykemeldt. Det går ikke utover permisjonen. Hvis jobben ikke kan tilrettelegge tror jeg du skal ha svangerskapspenger. Anonymkode: c5cc8...74d 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 Men hva mener dere med tilrettelegge? Jeg bærer ikke tungt uansett på jobb, så det er ikke noe farlig sånn. Anonymkode: 0adbe...ca9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hva mener dere med tilrettelegge? Jeg bærer ikke tungt uansett på jobb, så det er ikke noe farlig sånn. Anonymkode: 0adbe...ca9 Tilrettelegging må du diskutere med sjefen din. Kanskje du kan spre 50%-stillingen din over flere dager, andre typer oppgaver, kanskje må du ha en annen stol eller pult... Jeg aner ingen ting om jobbsituasjonen din, så dette var bare ting jeg kaster ut. Anonymkode: 6ffd0...1d0 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Og kan jeg ringe/ta kontakt med legen i dag liksom, og hvis jeg får sykemeld så regnes det med fra og med i dag? Anonymkode: 0adbe...ca9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Det er opp til legen, men ja det er mulig. Han er den sakkyndige og må vurdere om det er grunnlag for sykemelding pga utfordringene du har i svangerskapet. Lov å spørre om hva du egentlig sliter med som gjør det tungt å gå på jobb? Anonymkode: 39a52...a4d 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og kan jeg ringe/ta kontakt med legen i dag liksom, og hvis jeg får sykemeld så regnes det med fra og med i dag? Anonymkode: 0adbe...ca9 I prinsippet, ja. Men så lenge du ikke har en sykmelding som arbeidsgiveren din får (den sendes digitalt gjennom nav) bør du ta ut egenmelding. Sykmelding kan tilbakedateres til dagen du har tatt kontakt. Anonymkode: 6ffd0...1d0
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Er generelt tungt å dra på jobb... Sover dårlig, vondt i bekken og magen, ingen energi... Ja, sånn som gjør at du ikke trives, og jeg vil prøve å nyte dette svangerskapet litt ihvertfall.... Syns det er så ille å være en byrde for de på jobb😭 Anonymkode: 0adbe...ca9
Kenelz Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 Søke sykemelding. Svangerskapspenger er ment for de som har en jobb som kan medføre risiko for barnet i magen.
Kenelz Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Og kan jeg ringe/ta kontakt med legen i dag liksom, og hvis jeg får sykemeld så regnes det med fra og med i dag? Anonymkode: 0adbe...ca9 Ja, det gjorde jeg.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 Kenelz skrev (1 time siden): Søke sykemelding. Svangerskapspenger er ment for de som har en jobb som kan medføre risiko for barnet i magen. Også arbeidsplasser som ikke kan tilrettelegge Anonymkode: 9e05b...def
Kenelz Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Også arbeidsplasser som ikke kan tilrettelegge Anonymkode: 9e05b...def Jobben kunne ikke tilrettelegge meg, men fikk ikke svangerskapspenger. Gjelder bare om arbeidsplassen som er risikofylt ikke kan tilrettelegge for deg, da kan man søke svangerskapspenger. Er det en vanlig jobb (eks. kontor/butikk) som ikke kan tilrettelegge så er det sykepenger.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har hatt kolleger som har hatt mye fravær, og det var umulig å vite når det neste fraværet kom. Ingen graviditet inne i bildet, men vi var ikke flere ansatte enn hva som trengtes. Og belastningen gikk utover oss som måtte ta ekstrajobben siden fraværet ofte ble akutt. Det jeg tror din arbeidsgiver viser til er at det er vanskelig å få oppdrag unnagjort når kapasiteten på arbeidsstokken er så varierende . Det er enklere for de å planlegge hvis du var 100% sykmeldt. Da kunne de ta inn en vikar, og fikk mere forutsigende dagsproduksjoner. Sjøl om du har retten på din side så kan det være greit å være samarbeidsvillig når det er behov for det . Det lønner seg ofte, men unntak finnes alltid Anonymkode: d2250...669 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 Både du, babyen, arbeidsgiver og kolleger er bedre tjent med at du er sykemeldt enn at du prøver å pushe deg og må avlyse i siste liten fordi det ikke går. Du får sykemelding om formen er så dårlig at du enkelte dager ikke kommer deg på jobb. Da får du slappet av og tatt vare på deg selv og den lille i magen, og så kan arbeidsgiver finne vikar eller andre løsninger. Dette blir enklere når du er sykemeldt istedenfor at sjefen må lete etter noen andre til å gjøre jobben i siste liten. Absolutt ingen er tjent med at du fortsetter slik det er nå. Anonymkode: da423...187
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå