AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Min familie legger egne planer julaften.. sier ifra om hvor de skal være eller ber om å få komme dersom de ikke har noen steder å være/noen å være med. Enkelt og greit. Aldri sure miner der. I samboers familie er det alltid så mye drama i forkant… Vi har ikke ønsker om å være andre steder enn hjemme/hytta julaften og har sagt ifra at de som ønsker det er velkommen hos oss, der hvor vi er. I år skal vi på hytta, vell vitende om at svigers hater å reise bort. Dvs. at de blir alene hjemme hos seg selv på julaften. Men det tar vi ikke hensyn til. Da kan vi jo aldri feire jul på hytta. Svigers sutrer så klart om dette og sier det blir kjedelig med bare de to i julen. Men de vil ikke komme til oss. Så har du barnebarna (mine stebarn som skal være hos sin mor i år) som syns dette er horribelt.. staaaakkars bestemor og bestefar. Og så blir det dårlig stemning i år, som alle andre år… I går tok jeg stedatter på dette og ba hun fint om å feire jul hos besteforeldrene selv om hun syntes det var så trist at de måtte sitte alene, de to, sammen! Og så ba jeg hun drite i å sitte å diktere oss om hvor/hvem vi skal feire jul med når hun selv skal til sin mor… Hun var frekk i tonen og snakket direkte stygt om oss og mente at vi burde ta hensyn til de to som ikke er interessert i å reise noen steder. Så jeg sa ifra. Det er jo ikke hennes feil at hun føler det slik da, det er jo besteforeldrene som syter og bærer seg over dette som gjør at hun kjenner på det, men jeg finn nok. Jeg skjønner ikke hvorfor det må være sånn? Hvordan snur jeg dette??.. jeg er dritt lei av dårlig stemning hver bidige desember blir sånn til styr… Anonymkode: 90089...1fa 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 7. desember 2020 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenkte det var greit å kjefte på stedatteren din pga. dette. Hun har jo ikke gjort noe galt, kun uttrykt sympati og medfølelse med besteforeldrene (i henhold til hva de har fortalt henne) Hadde det ikke vært mye bedre å forklare henne at besteforeldrene er hjertelig velkomne til å feire jul på hytta sammen med dere, dersom de ikke ønsker å feire alene, men at de har takket nei og følgelig selv har valgt å feire alene ? 🤔 Anonymkode: 153ff...9f5 66
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Jeg synes dere er litt sære da, dere *skal* feire hjemme eller på hytta men synes svigers er sære som også bare vil være hos seg. Dere er jo like sær som dem. Hva med å dra til dem hvert 2. år iallfall så kan dere være på hytta hvert 2. år? Anonymkode: 3d0e7...919 41
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Hvis svigers er gamle så er det jo mer stress for dem å dra noe sted enn det det er for dere også. Anonymkode: 3d0e7...919 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tenkte det var greit å kjefte på stedatteren din pga. dette. Hun har jo ikke gjort noe galt, kun uttrykt sympati og medfølelse med besteforeldrene (i henhold til hva de har fortalt henne) Hadde det ikke vært mye bedre å forklare henne at besteforeldrene er hjertelig velkomne til å feire jul på hytta sammen med dere, dersom de ikke ønsker å feire alene, men at de har takket nei og følgelig selv har valgt å feire alene ? 🤔 Anonymkode: 153ff...9f5 jo..hun var direkte frekk mot meg/oss og sa vi var forferdelige personer for n\te gang... og jeg har såklart møtt med forståelse og forklart flere ganger. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis svigers er gamle så er det jo mer stress for dem å dra noe sted enn det det er for dere også. Anonymkode: 3d0e7...919 de er 60 år... og mye enklere for de å dra med seg tre gaver til oss enn vi med barn og 50 gaver til de.. Anonymkode: 90089...1fa 23
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: jo..hun var direkte frekk mot meg/oss og sa vi var forferdelige personer for n\te gang... og jeg har såklart møtt med forståelse og forklart flere ganger. de er 60 år... og mye enklere for de å dra med seg tre gaver til oss enn vi med barn og 50 gaver til de.. Anonymkode: 90089...1fa Okai da er de jo ikke gamle og skrøplige nei Hva synes mannen din da, ønsker han å feire med foreldrene sine? Kan ikke han pushe litt på dem så de kan komme til hytten, eller i det minste få litt mer forklaring på hvorfor de ikke vil dra noe sted, kanskje er det en grunn som kan løses (feks skyss/overnatting) Anonymkode: 3d0e7...919 2
SoWhat? Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Herregud du høres rimelig ego ut. "De er velkommen hos oss *der vi er* Du styrer hele showet, eller høytiden rettere sagt? Og så klager du på at svigers hater å reise bort? Dere vil jo selv kun være hjemme eller på hytta? Dere kunne vel feire ett år hos dem, og det neste hvor dere vil? Så var det veldig dumt av deg å skjelle ut stedatteren din. Du sier hun var frekk, men du var ikke bedre. 30
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Just now, SoWhat? said: Herregud du høres rimelig ego ut. "De er velkommen hos oss *der vi er* Du styrer hele showet, eller høytiden rettere sagt? Og så klager du på at svigers hater å reise bort? Dere vil jo selv kun være hjemme eller på hytta? Dere kunne vel feire ett år hos dem, og det neste hvor dere vil? Så var det veldig dumt av deg å skjelle ut stedatteren din. Du sier hun var frekk, men du var ikke bedre. Forskjellen er at TS synes det er helt greit at hun og mannen feirer alene på hytta. Mens svigers sitter og klager over at de ikke får besøk. Dersom de ønsker å feire med TS må jo de tilpasse seg litt til deres ønsker, ikke kreve at de endrer alle planer? Anonymkode: 08bcf...962 33
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 Jeg mener at når dere har invitert dem, og de har takket nei, så burde alt være i orden. Da velger de selv å være alene. Anonymkode: 02f78...f90 43
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Du ba stedatteren din "drite i" å diktere dere... jaja, lurer på hvem som var frekk i munnen. Anonymkode: d22cb...e2f 21
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min familie legger egne planer julaften.. sier ifra om hvor de skal være eller ber om å få komme dersom de ikke har noen steder å være/noen å være med. Enkelt og greit. Aldri sure miner der. I samboers familie er det alltid så mye drama i forkant… Vi har ikke ønsker om å være andre steder enn hjemme/hytta julaften og har sagt ifra at de som ønsker det er velkommen hos oss, der hvor vi er. I år skal vi på hytta, vell vitende om at svigers hater å reise bort. Dvs. at de blir alene hjemme hos seg selv på julaften. Men det tar vi ikke hensyn til. Da kan vi jo aldri feire jul på hytta. Svigers sutrer så klart om dette og sier det blir kjedelig med bare de to i julen. Men de vil ikke komme til oss. Så har du barnebarna (mine stebarn som skal være hos sin mor i år) som syns dette er horribelt.. staaaakkars bestemor og bestefar. Og så blir det dårlig stemning i år, som alle andre år… I går tok jeg stedatter på dette og ba hun fint om å feire jul hos besteforeldrene selv om hun syntes det var så trist at de måtte sitte alene, de to, sammen! Og så ba jeg hun drite i å sitte å diktere oss om hvor/hvem vi skal feire jul med når hun selv skal til sin mor… Hun var frekk i tonen og snakket direkte stygt om oss og mente at vi burde ta hensyn til de to som ikke er interessert i å reise noen steder. Så jeg sa ifra. Det er jo ikke hennes feil at hun føler det slik da, det er jo besteforeldrene som syter og bærer seg over dette som gjør at hun kjenner på det, men jeg finn nok. Jeg skjønner ikke hvorfor det må være sånn? Hvordan snur jeg dette??.. jeg er dritt lei av dårlig stemning hver bidige desember blir sånn til styr… Anonymkode: 90089...1fa Her er det du som er sær og lager drama. Ingen andre 😏 Anonymkode: a51fa...3af 12
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Jeg er lei av slik felles jul opplegg. Så løste det greit, vi feirer for oss selv hjemme. Meg, mann og våre barn. Ferdig snakka. Anonymkode: 22f16...442 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Mtp hvordan du selv sier du snakker til din stedatter (vet ikke hvor gammel hun er, men antar hun er et barn under 18...eller et menneske sånn helt generelt), så kan man mistenke at du bidrar godt inn i å forsure det hele selv? Ta en titt i speilet og begynn med deg selv. Man snakker ikke slik til barn, uansett om de er tenåringer osv. Man snakker vel ikke slik til naboen, eller folk på gata heller forsåvidt. Syns også det er svært bastant at DU alltid skal bestemme hvordan alle skal feire jul, muligens der noe av problemet starter? Vanligvis tar man vel en hyggelig dialog rundt det og diskuterer ulike varianter så alle i det minste føler seg hørt. Det blir så mye mindre klaging bare folk blir hørt på sine ønsker - selv om de tilslutt ikke får sitt ønske -i år. Men kanskje en avtale at da kommer dere dit neste år. Her tror jeg du kan fikse opp endel i stemningen som fremkommer med å gå litt i deg selv og legge opp bedre strategier, samt innse at innimellom må kanskje du feire en jul som ikke passer deg 100%. Slik er det å ha familie på hver sint kant etc. Det hører med om man er gift/partner med noen - å gi litt i andre enden selv. Det er nok forventet. Vanlig å kjøre "annenhvert år", så blir det rettferdig. Evt hvert 3. år om man ønsker en jul alene innimellom. Om det legges opp litt slik så blir det færre brutte forventninger og ting blir gjerne hyggeligere Anonymkode: 9224e...fc7 10
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Jeg er helt enig med TS. Ville nok formulert meg litt annerledes overfor stedattera. Men når vi fikk barn og "tusenvis" av presanger som følger med, bestemte min mann og jeg at vi feirer jul hjemme. Vanvittig tungvint å reise rundt med barn og presanger. Fint for barna å få legge seg i egen seng når de er trøtte. Besteforeldre, søsken osv er hjertelig velkommen, vi har god overnattingsplass. Det er mye jobb og jeg ser allerede frem til mine barn/svigerbarn begynner å invitere oss. Anonymkode: a9a8e...130 12
Kenelz Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Stedatter eller biologisk datter, det du sa er «greit».. Hadde min datter eller stedatter kalt meg for et dårlig menneske i samme situasjon (etter jeg har forklart at de er velkommne å besøke oss) hadde jeg lett sagt at hun heller kan feire hos dem. Folk må tåle at man ikke kan sy puter under armene på barna og akseptere dårlig holdning. Endret 7. desember 2020 av Kenelz 28
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Okai da er de jo ikke gamle og skrøplige nei Hva synes mannen din da, ønsker han å feire med foreldrene sine? Kan ikke han pushe litt på dem så de kan komme til hytten, eller i det minste få litt mer forklaring på hvorfor de ikke vil dra noe sted, kanskje er det en grunn som kan løses (feks skyss/overnatting) Anonymkode: 3d0e7...919 nei de er ikke det... samboer er helt enig med meg.. det kommer en tid hvor en av de er alene og da må vi tilpasse oss.. svigermor er veldig hjemkjær og har generelt aldri lyst å dra noen steder.. vi har overnattingsplass og skyssmuligheter... SoWhat? skrev (23 minutter siden): Herregud du høres rimelig ego ut. "De er velkommen hos oss *der vi er* Du styrer hele showet, eller høytiden rettere sagt? Og så klager du på at svigers hater å reise bort? Dere vil jo selv kun være hjemme eller på hytta? Dere kunne vel feire ett år hos dem, og det neste hvor dere vil? Så var det veldig dumt av deg å skjelle ut stedatteren din. Du sier hun var frekk, men du var ikke bedre. ja.. jeg er ego.. jeg ønsker å være hjemme... de som ønsker å feire jul sammen med oss er velkommen.. er det så innmari feil av oss? problemet er jo at folk blir sure fordi at vi ikke gjør som de sier Anonymkode: 90089...1fa 15
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 Kenelz skrev (Akkurat nå): Stedatter eller biologisk datter, det du sa er «gret».. Hadde min datter eller stedatter kalt meg for et dårlig menneske i samme situasjon (etter jeg har forklart at de er velkommne å besøke oss) hadde jeg lett sagt at hun heller kan feire hos dem. Folk må tåle at man ikke kan sy puter under armene på barna og akseptere dårlig holdning. takk.. jeg er veldig glad i stedatter, men noen ganger får til og jeg nok Anonymkode: 90089...1fa
Carrot Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 forventninger og ønsker går begge veier, TS på sin side forventer at hun og hennes kjærnefamilie alltid skal feire jul hjemme eller på hytta, mens hans storfamilie gjerne vil at noen feirer hos dem - ingen av dem har mer krav på å få diktere andre osv, så indirekte det TS gjør er jo å si at det er "take it or leave it" enten gjør dere som jeg vil eller så kan dere la det være - og det er ikke egentlig et valg. Det er å legge føringer for andre. Forsåvidt helt greit, men da må TS også ta med at det hvert eneste år kommer reaksjoner på disse føringene tenker jeg og slutte sutre over dem. 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 Carrot skrev (2 minutter siden): forventninger og ønsker går begge veier, TS på sin side forventer at hun og hennes kjærnefamilie alltid skal feire jul hjemme eller på hytta, mens hans storfamilie gjerne vil at noen feirer hos dem - ingen av dem har mer krav på å få diktere andre osv, så indirekte det TS gjør er jo å si at det er "take it or leave it" enten gjør dere som jeg vil eller så kan dere la det være - og det er ikke egentlig et valg. Det er å legge føringer for andre. Forsåvidt helt greit, men da må TS også ta med at det hvert eneste år kommer reaksjoner på disse føringene tenker jeg og slutte sutre over dem. men vi er da fornøyd med at de feirer jul hos seg selv vi... har ingen problemer med det... de MÅ ikke på død og liv feire jul sammen med oss det er jo alle andre som har problemer med det Anonymkode: 90089...1fa 7
Kenelz Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: takk.. jeg er veldig glad i stedatter, men noen ganger får til og jeg nok Anonymkode: 90089...1fa Altså jeg har en stedatter som jeg elsker like høyt som mine andre barn, og hadde hun begynt med å si sårende ting til meg hadde jeg settet foten RASKT ned. Regner med hun er i hvert fall over 8 år gammel og ingen tar skade av «Drit i! Om du synes så synd i dem kan du heller feire jul hos besteforeldrene». Hadde vært noe annet om du begynte å navnkalle hun sårende ting tilbake. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå