AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Jeg er 36+3 og fikk i dag vite at barnet ligger med setet ned/delvis på tvers. Min første fødsel var ganske traumatisk med igangsetting 12 dager på overtid, og 3 dager komplisert fødsel som endte med tang og deretter nyfødtintensiven noen dager pga infeksjon hos barnet (barnet er helt frisk i dag). Jeg har ikke hatt særlig angst for fødsel nr 2, siden jordmor hele tiden har beroliget meg med at fødsel nr 2 alltid går mye lettere. Men når det nå både viser seg at barnet er ganske stort, og at det ligger i seteleie så kjenner jeg at det knyter seg i hele meg. De skal prøve på vending neste uke, og hvis ikke det går så skal jeg settes i gang ganske fort etterpå. Det eneste jeg tenker på er at jeg vil ha keisersnitt. Det var like før det endte med hastekeisersnitt under fødsel nr 1, siden både jeg og ungen var helt utslitt mot slutten og han satt fast. Kan de virkelig tvinge meg til å settes i gang enda en gang, i kombinasjonen stort barn og setefødsel? Jeg ser ikke på keisersnitt som noen enkel utvei, men jeg er så livredd for nok en traumatisk fødsel og større komplikasjoner for barnet. Det er ikke akkurat lystig lesning hvis man googler setefødsel😣 Noen som har vært i samme situasjon? Og gjerne på Ahus.. Anonymkode: fc109...7f9
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Jeg skal på ul torsdag, min baby sitter også i seteleie. Så blir spennende å se om han har snudd seg eller ei. Men, er ganske sikker på at du kan bestemme ks om det blir setefødsel. Leste i helgen at sykehusene ikke tvinger kvinner å føde barn i seteleie. Vær klar og tydelig på at du ønsker ks, det skal jeg hvis det blir slik, ettersom at det er mange barn i seteleie som blir tatt med tang eller hastekeisersnitt (som er mer alvorlig enn planlagt). Leste at ca 45% av setefødsler ender i hastekeisersnitt. Kjenner nå fire som har hatt setefødsler, tre måtte få hjelp med tang da setefødsler tar laaang tid, bortsett fra den siste som valgte planlagt ks. Blir enkelt valg her. Uansett hva som skjer, lykke til ❤️ Anonymkode: 2e9ea...1ee
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Min ligger også i seteleie, jeg skal forsøke vending senere denne uken. Håper det funker, for verken setefødsel eller keisersnitt høres forlokkende ut for meg. Om ikke vending fungerer vil jeg be om keisersnitt. Setefødsel med stor risiko for hastesnitt er ikke noe jeg vil utsette meg selg for. Jeg fikk inntrykk av at jeg kunne velge KS da jeg var på leiekontroll, jeg trengte ikke en gang å forsøke vending. Anonymkode: 69184...8c0
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Altså.. Du har ikke angst, du gruer deg. Anonymkode: b3344...848
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Altså.. Du har ikke angst, du gruer deg. Anonymkode: b3344...848 Hva vet du om hun har angst eller ikke? Idiotiske kommentarer.... Anonymkode: dc33c...3f6 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Skjønner godt du er bekymret. På Ahus er det ingen som blir tvunget til setefødsel. Får du avslag på det ønske ville jeg benyttet meg av et sykehus som kan ivareta deg bedre. Masse lykke til med vending og fødsel! Anonymkode: e599a...181
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 I dim situasjon hadde jeg gått for KS. Usikker på om jeg hadde forsøkt vending, SÅ viktig er ikke vaginal fødsel for meg. (Ja, jeg har bare født vaginalt). Anonymkode: d8eac...aba 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner godt du er bekymret. På Ahus er det ingen som blir tvunget til setefødsel. Får du avslag på det ønske ville jeg benyttet meg av et sykehus som kan ivareta deg bedre. Masse lykke til med vending og fødsel! Anonymkode: e599a...181 Ingen blir tvunget til setefødsel uansett sykehus. Heldigvis. Både vendingsforsøk og eventuel setefødsel skjer i samtykke med kvinnen. Ønsker man keisersnitt, får man det. Noen steder blir man forsøkt overtalt til vaginal forløsning, men det kan man avslå. Anonymkode: 53c7c...b67 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 Jeg tror ikke du blir tvunget til vaginal fødsel. Babyen min lå i sete og jeg var veldig tydelig på at jeg da ville ha keisersnitt. Var livredd for at ting skulle gå galt inder fødselen med babyen etter et trøblete svangerskap. De anbefalte vaginal fødsel og i det minste vendingsforsøk. Jeg ble med på forsøket. Det skal jeg aldri gjøre igjen. Ettersom det ikke funket ble det KS på meg. Anonymkode: aa394...ce3 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Ville også slenge meg på og si at ved setefødsel har man alltid tilbudet om planlagt keisersnitt -- og om baby er estimert til å bli stor kan det godt hende at sykehuset anbefaler keisersnitt først som sist også. I forkant av min setefødsel fikk jeg i alle fall både vekstestimering og røngten av bekken, og de var også veldig tydelige på at det var mitt valg om jeg ville forsøke vaginal fødsel. De har også lav terskel for å bryte til keisersnitt om det ikke er tilstrekkelig framgang, så en reprise av første fødsel kommer det uansett ikke til å bli. Jeg hadde en fin setefødsel, men med din historikk mtp første fødsel kan jeg godt forstå at forutsigbarheten ved et planlagt keisersnitt er bedre. Og om baby er stor så er det ikke sikkert du kommer til å ha noe valg, heller. Lykke til, i alle fall -- kanskje luringen snur seg 😊 Anonymkode: 044c7...f48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå