AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har et spørsmål til dere som er etablert med ny partner og har barn fra før, og hvor partner har barn fra før. Altså hvert sitt kull/stebarn. Og hvor barn og stebarn har fått barn igjen, altså dere har fått barnebarn. Gjør dere forskjell på stebarnebarn og biologiske barnebarn? Har dere felles økonomi? Bruker dere like mye penger og tid på de? Dere som er voksne selv med steforeldre, er det forskjellsbehandling? Mannens foreldre er skilt, etablert med ny partner. Hans stemor og far prioriterer alltid «hennes» barnebarn fremfor våre. Tror det er ganske vanlig med forskjellsbehandling dessverr Anonymkode: ec4d0...272
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Mitt eldste barn har vokst opp med flere ste-besteforeldre. Min nye svigermor har aldri gjort forskjell, på tross av at hun knapt ser barnet mitt (voksen nå). De bygget aldri en relasjon, så jeg hadde lett forstått en forskjellsbehandling. På farssiden var besteforeldrene skilt. Der var de veldig nøye på å gjøre likt med alle barnebarna. Jeg har ikke kontroll på hvor mye tid de brukte på stebestefars barnebarn, men det tenkte jeg aldri over. Husk at de gjør sine valg, og du gjør dine! Velger de bort barna dine, så kan du velge mindre kontakt med de. Ber de dere om hjelp, så kan dere velge å si nei. Jeg tenker at det er min makt å kunne være "lik" tilbake når noen behandler meg og mine dårlig. (I min familie blir mine barn nedprioritert. Vil de ikke passe barnebarn, så passer heller ikke vi hund og henter post, når de skal realisere bobilturene sine! osv.) Anonymkode: 673f9...e09
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Mine foreldre gjør ingen forskjell på ungene til mannen og gutten min. Samme med hans foreldre. De tar med gutten min på like mye ting som de andre barnebarna. Får forholdsvis likt med gaver 😊 På begge sider så passer de barna likt 😊 Anonymkode: 83992...d9a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 Min far har etablert seg på ny tre ganger, med tre kull. Det er klart det blir forskjellsbehandling. Han har blitt en bedre og bedre far med årene. Hvor jeg fikk desidert mest økonomisk støtte som eldst, får de yngste mer kjærlighet, omtanke og tilstedeværelse. Anonymkode: 88600...815
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har en ste-bestefar og kaller han bestefar. Alltid blitt behandlet som det, han kunne passe meg og søsken som liten når alle andre var på jobb osv. Tenkte aldri over det at han ikke var biologiske faren til min foreldrer. (Hadde god kontakt med han også) Anonymkode: 33272...b8e
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Vi har barnebarn av ulike slag barns stebarn ,stebarns barn og barns barn.😄 vårt ultimatum mål er å behandle alle likt, så langt det lar seg gjøre. Noen bor langt borte, ser dem 2-3 ganger i året. Andre bor nærme og et bor i huset med oss. Like glade i alle vi har til nå og mange flere kommer nok etter hvert. Anonymkode: eafd4...7fa
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Jeg tenker at det er urealistisk at man skal behandle alle likt alltid, når man ikke er i biologisk slekt med alle. Kommer jo helt an på relasjonen og hva som faller seg naturlig. Min samboers foreldre er definitivt nærmere knyttet til hans barn enn mitt barn. Altså, de behandler min datter kjempefint når vi ses og hun får en julegave, men de er ikke "besta og besten" slik de er for sine biologiske barnebarn. Hun kommer neppe til å arve dem, eller å få hjelp til førerkort o.l. Relasjonen er annerledes. Det er tross alt ikke så rart når min datter ble kjent med dem som 9-åring, og har egne besteforeldre om hun er nært knyttet til og som stiller opp på alle måter. Som mor ser jeg ikke noe poeng i å pushe min datter til å ha en supertett forhold til ste-besteforeldre når det ikke er noe stort behov i hennes liv. Så lenge alle har det trivelig sammen i sosiale lag er jeg fornøyd. Jeg er også litt realistisk på at forhold kan ta slutt, ste-relasjoner kan oppløses, og at det er min datters biologiske slekt som vil følge henne gjennom livet. Og det er min manns foreldre som vil følge hans barn - så klart skal de få lov til å prioritere sine egne. Anonymkode: feb0e...34d 1
Brunello Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Jo høyere sosial kapital, jo mindre forskjellsbehandling.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at det er urealistisk at man skal behandle alle likt alltid, når man ikke er i biologisk slekt med alle. Kommer jo helt an på relasjonen og hva som faller seg naturlig. Min samboers foreldre er definitivt nærmere knyttet til hans barn enn mitt barn. Altså, de behandler min datter kjempefint når vi ses og hun får en julegave, men de er ikke "besta og besten" slik de er for sine biologiske barnebarn. Hun kommer neppe til å arve dem, eller å få hjelp til førerkort o.l. Relasjonen er annerledes. Det er tross alt ikke så rart når min datter ble kjent med dem som 9-åring, og har egne besteforeldre om hun er nært knyttet til og som stiller opp på alle måter. Som mor ser jeg ikke noe poeng i å pushe min datter til å ha en supertett forhold til ste-besteforeldre når det ikke er noe stort behov i hennes liv. Så lenge alle har det trivelig sammen i sosiale lag er jeg fornøyd. Jeg er også litt realistisk på at forhold kan ta slutt, ste-relasjoner kan oppløses, og at det er min datters biologiske slekt som vil følge henne gjennom livet. Og det er min manns foreldre som vil følge hans barn - så klart skal de få lov til å prioritere sine egne. Anonymkode: feb0e...34d Det forstår jeg. Jeg er ikke så god til å formulere. Tenkte mer på at f.eks en mann har to biologiske barn og er gift på nytt med en dame med to biologiske barn. Da har de hvert sitt kull med barnebarn, som er den andres stebarnebarn. Om de har felles økonomi og hus, kan man forvente at de to kullene får like mye gaver og tid med dette «besteforeldre paret» Anonymkode: ec4d0...272
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 De har ikke gjort særlig forskjell på oss. Vært fullverdige besteforeldre fra vi alle var født som har prøvd å aktivt delta i alles liv. Nå fikk barnebarn som bodde i samme område som dem kanskje et annerledes forhold til dem og mennesker trenger jo ulik oppfølging i livet, men det har vært viktig for dem å verken skille på barn, ste-barn, barnebarn i det totale. Har vel hørt 1 gang at det blir klar forskjellsbehandling, og det har vært grunnet viktig ekstra hjelp fra en del av familien som har blitt verdsatt. Anonymkode: 504c4...e8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå