Knirke Skrevet 11. desember 2020 #61 Skrevet 11. desember 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: For du sittet jo vanvittig godt i det. Da er du ikke fattig. I det hele tatt! Anonymkode: 4f254...05a Jo, personen du siterer er fattig, men foreldrene har penger. Det er forskjell. Man kan ikke ta for gitt at foreldre er en utømmelig pengemaskin, de kan når som helst si stopp eller på andre måter falle bort. Enhver person over 18 skal i prinsippet klare å forsørge seg selv. Mange vil heller sulte og fryse enn å be sine foreldre om hjelp, fordi de føler det som nedverdigende og flaut. Andre ber om penger fra foreldre selv om de er over 30 og har fast jobb (ja, jeg kjenner noen av dem selv) 3
Jytte Skrevet 11. desember 2020 #62 Skrevet 11. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 23.19): Hvorfor spise kake på et hemmelig sted...? Anonymkode: 8e1c5...61d Så enkelt at om jeg hadde nevnt navnet på stedet ville det blitt for privat. Men dette blir en avsporing. Endret 11. desember 2020 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #63 Skrevet 11. desember 2020 Jytte skrev (2 minutter siden): Så enkelt at om jeg hadde nevnt navnet på stedet ville det blitt for privat. Men dette blir en avsporing. Ok. Kan jeg i det minste få vite hvilken kake det var? Anonymkode: 8e1c5...61d
Jytte Skrevet 11. desember 2020 #64 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Kan jeg i det minste få vite hvilken kake det var? Anonymkode: 8e1c5...61d Vi var to steder. Kremkake på det første stedet og nydelig sjokoladekake på det andre. Ikke samme dag. Men lurer på hva dette har med fattigdom å gjøre. Jeg hadde god økonomi og spanderte turen, middager og selvsagt kaffe og kaker, softis også. Turen var fin, det var det viktigste. Tror det er en annen tråd her om misunnelse. Neste gang jeg får opp økonomien skal jeg ikke si ett ord om det til noen. På den ferien jeg nevnte var det ikke skråblikk, men har opplevd det også. En jeg kjenner fikk tilbake over hundre tusen på skatten. Han skyldte meg en tusenlapp. Den så jeg aldri noe til. Liker ikke å bli tatt for gitt så kontakta har flatet ut. Spurte ikke etter tusenlappen, men tok det som en selvfølge at han betalte tilbake. Det er en som har lavere utgifter og høyere inntekt enn jeg har. Det jeg har tjent på å jobbe ekstra er faktisk ikke hans penger. Men jeg velger å ikke gi han energi. Penger er ofte roten til mye rart. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #65 Skrevet 11. desember 2020 Å være fattig reduserer livs kvaliteten når man ikke har råd til å leie en vanlig leilighet til 9-10 000 kr, men bare har råd til en trist grå kjeller hybel med lite dagslys og ikke kan kjøpe sunn mat som er kjempe dyrt eller nye klær. Da er livet tøft og trist. Penger er i overflod er ikke lykke men å ha penger til en , leilighet og sunn mat eller kunne dra på cafe i blant er kjempeviktig for å ha et godt liv !!!! Anonymkode: 1c1f4...d47 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #66 Skrevet 11. desember 2020 PS : Jeg er uføretrygdet pga en kronisk hodepine, angst og en hjerneskade med lærevansker og dyseleksi som har gitt meg mye frykt for fremtiden. Anonymkode: 1c1f4...d47
NewStart87 Skrevet 11. desember 2020 #67 Skrevet 11. desember 2020 Jeg har vært fattig i flere år og har lært meg å ikke ha store forventninger til livet. Jeg kan ikke spise ute ofte, kan ikke kjøpe merkeklær, dra til utlandet osv, men dette er jo strengt tatt ikke ting man MÅ uansett. Vil jeg ha noe spesielt må jeg være ekstra økonomisk. Jeg er flink til å sette pris på de små tingene i livet. 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #68 Skrevet 11. desember 2020 Har 16 000 utbetalt og legger av 5 tusen til sparing i måneden. Betaler 5500 kr i fellesutgifter til boligen jeg bor i . Er bare renter foreløpig, så derfor jeg sparer for harde livet det jeg kan nå. Jeg forsørger en sønn også. Har internett til 500 kr mnd. Innboforsikring til 179 kr mnd ca. Strøm ca 800 kr mnd Tlf 250-350 kr mnd Så da har jeg ca 3600 kr i mnd å leve for. Handler hver uke for 7 dager i slengen, forsøker å finne billigere produkter og mat så vi klarer oss Ferie tar vi i telt på stranden. Anonymkode: 04a33...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #69 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 10.12.2020 den 20.11): Du har misforstått hva fattigdom er. Jeg har vokst opp i fattigdom her i Norge, og din beskrivelse høres ut som min drømmesituasjon i barndommen. Så nei, dere er ikke i nærheten av fattige. Ikke relativt en gang. Anonymkode: 4f254...05a Hus på landet, to biler og nok klær og mat ville vært en drøm for meg i oppveksten min også.... Men når barna ikke får det samme som de andre ungene så er det vondt! Anonymkode: de483...7eb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #70 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har 16 000 utbetalt og legger av 5 tusen til sparing i måneden. Betaler 5500 kr i fellesutgifter til boligen jeg bor i . Er bare renter foreløpig, så derfor jeg sparer for harde livet det jeg kan nå. Jeg forsørger en sønn også. Har internett til 500 kr mnd. Innboforsikring til 179 kr mnd ca. Strøm ca 800 kr mnd Tlf 250-350 kr mnd Så da har jeg ca 3600 kr i mnd å leve for. Handler hver uke for 7 dager i slengen, forsøker å finne billigere produkter og mat så vi klarer oss Ferie tar vi i telt på stranden. Anonymkode: 04a33...ab5 Klarer du å betale når avdragene begynner å forfalle? Søk lån i husbanken hvis det ikke går med det nåværende lånet. Anonymkode: 63de0...2d7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #71 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 9.12.2020 den 23.00): Det er ikke jeg som eier det, deter banken. Anonymkode: 70072...989 Javel, du har likevel fått et lån av en bank, det er det en del som bare kan glemme. Anonymkode: a48d2...070
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #72 Skrevet 11. desember 2020 Jeg kunne vært det hvis det ikke var så dyrt å spise sunt. Forbanna matpriser i dette landet. Anonymkode: 54544...6f6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #73 Skrevet 11. desember 2020 Hmmm, i følge 60% av medianinntekten er jeg per definisjon fattig. Jeg eier bolig, kjøpte en liten leilighet før prisene eksploderte. Har aldri tenkt på meg selv som fattig. Men hadde jeg skullet forsørge barn på inntekten min ville det nok blitt trangt økonomisk. Anonymkode: 8120c...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #74 Skrevet 11. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klarer du å betale når avdragene begynner å forfalle? Søk lån i husbanken hvis det ikke går med det nåværende lånet. Anonymkode: 63de0...2d7 Ja men da kan jeg ikke spare Anonymkode: 04a33...ab5
Nalini Skrevet 12. desember 2020 #75 Skrevet 12. desember 2020 (endret) Lykkelig som fattig er for meg et begrep samfunnet har funnet på. Det for å gi seg selv samvittighet til å ikke hjelpe mennesker til å ha et hjem, mat på bordet, klær osv. Samt å forsvare forskjellene i samfunnet og at de er økende. En setter renhold ut på anbud, og øker lønninger til direktørene. Nei, en kan ikke være lykkelig dersom en ikke har en trygg økonomi der en vet at en har penger til bolig, strøm, mat og klær. Endret 12. desember 2020 av frysja 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #76 Skrevet 12. desember 2020 Det er klart at mange under fattigdomsgrensen i Norge kan leve bra, for det er jo ikke spesielt ille. Hvis vi bruker denne målestokken på 60% av medianinntekt, så vil det si at over 700,000 nordmenn lever i fattigdom. Det er jo vanvittig mye for et land med 5,3 millioner mennesker, så man har selskap i ganske mange. Mange av de som tjener godt bor jo nettopp i Oslo eller Bergen, der boligprisene er høyere. Konkurrerer du ikke om bolig på det markedet, klarer du deg jo langt bedre andre steder i landet. Anonymkode: de9f3...af4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #77 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hmmm, i følge 60% av medianinntekten er jeg per definisjon fattig. Jeg eier bolig, kjøpte en liten leilighet før prisene eksploderte. Har aldri tenkt på meg selv som fattig. Men hadde jeg skullet forsørge barn på inntekten min ville det nok blitt trangt økonomisk. Anonymkode: 8120c...bfd Nei, sålenge man styrer sin egen økonomi går d bra! Skal man omgås rikere mennesker sliter man! Anonymkode: de483...7eb
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #78 Skrevet 12. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Javel, du har likevel fått et lån av en bank, det er det en del som bare kan glemme. Anonymkode: a48d2...070 Det betyr likevel ikke at jeg ikke er å regne som fattig i dag, selv om jeg ikke alltid har vært det. Men nok om det, det er lov å føle misunnelse på de som har det bedre enn seg (selv om det er marginalt bedre), bare ikke vis ditt sanne jeg foran når du bruker ditt ekte navn, så går det bra. Anonymkode: 70072...989 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #79 Skrevet 18. desember 2020 Likte tråden! Jeg var fattig i flere år. Stort studielån, dårlig betalt jobb og en lang periode som arbeidsløs var grunnen. Var forferdelig stresset, var en evig bekymring om ting ville gå rundt. Løste seg etter noen deprimerende år, fikk en bedre betalt jobb. Det positive jeg tok ut fra årene som fattig var stålkontroll på økonomien. Er veldig økonomisk i daglige valg. Jeg vet hvor lett man kan havne i en uheldig situasjon igjen. Materialisme er ikke viktig for meg og jeg føler meg mer takknemlig enn tidligere. Det er enn lettelse å ha det slik. Veldig glad jeg ikke er i et miljø der det er forventninger om stadige utskiftninger og der alle higer etter det nyeste av det nye. Må være slitsomt å leve slik. Opplevelser har mye større verdi enn en ny genser. Har innredet nesten hele huset med Finnmøbler. Bruker også naturen fremfor treningssenter. Det synes nok ikke at jeg lever så økonomisk som jeg gjør. Man skal leve også. Men prioriteringene og verdiene mine er annerledes enn da jeg var ung og mer materialistisk. Anonymkode: fe828...84f 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #80 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 17.31): Det er nettopp det. Hadde tenkt å svare her, men innså at jeg ikke er fattig selv om jeg ikke er høytlønnet. Jobber litt ekstra av og til, og har råd til hobbyer, eier leilighet med lite boliglån og lave fellesutgifter, bruker ikke så mye på ting og tang. Men tenkte over det senest i går (det er jo snart jul), og må lage flere kontoer, en til jul, en til ferie, en annen til frisør og tannlege, optiker. Bruker par tusen på hobbyer hver måned, men det regner jeg som faste utgifter. Må tenke på hva jeg bruker penger på, men er ikke fattig. Anonymkode: a4a0e...782 Når man har penger til å sette over til ferie og frisør så er man priviligert. Mange i denne tråden har ikke den muligheten. De årene jeg var fattig måtte jeg velge mellom kiropraktor (slet veldig med ryggen) og å spise middag hver dag. Ferie, glem det. Frisør, eh nei tannlege var viktigere. Nå som jeg har god råd som deg føles det helt utrolig å ha vite at jeg i det hele tatt har råd til ferie eller kan gå til frisøren om jeg trenger. Det føles som luksus. Og det er det jo. Det triste er at for mange nordmenn er det noe de tar for gitt. Først når man har vært runden innom fattigdom får man et annet perspektiv på det. Anonymkode: fe828...84f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå