AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Det skrives mye om fattigdom som en eneste hengemyr av fortvilelse. Her i Norge har vi stort sett det som defineres som relativ fattigdom, og i en spørreundersøkelse (som jeg ikke finner igjen) svarte overraskende mange som lever under fattigdomsgrensen at de ikke følte seg fattige. (Fattigdomsgrensen som brukes i Norge er seksti prosent av medianinntekten.) Jeg er en av disse fattige selv, og har sjelden følt noen skam forbundet med dette. Tvert i mot så har jeg utviklet god økonomisk sans og ikke minst en uendelig takknemlighet for at jeg er født i Norge. Jeg spiser lite, men godt. Går turer i vår nydelige natur. Går på biblioteket hvor jeg kan låne alt fra film og musikk til all slags lesestoff. Betaler lite hos legen. Kjøper masse fine gratis/billige møbler og klær på Finn. Slipper å stresse med at garderoben og interiøret må oppdateres (den er forever utdatert, haha). Hva er du takknemlig for som fattig, og hva gjør at du ikke føler deg fattig? Anonymkode: 76899...267 38
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Jeg føler meg ikke fattig fordi jeg disponerer pengene mine bra. Jeg har ikke alltid vært fattig, men da jeg ble det gjorde jeg følgende: Jeg solgte det dyre huset mitt i det fancy nabolaget. Kjøpte nytt i nærheten rett over dalen. Nærmere skolen, så passet greit. Gikk ned i str og opp i alder på huset, men vi trives, barna og jeg. Jeg kjøper færre ting og klær og det meste er brukt. Jeg planlegger middag etter hva som er på tilbud / I datodisken. Jeg trener ikke lenger på treningssenter men i skog og mark + ved å se på YouTubevideoer. Jeg kjøper gaver på tilbud, og følger veldig med hvis det er noe vi ønsker eller trenger oss. Jeg har fått barna med på sparingen, de synes det er gøy å regne ut hvor mye vi har spart i måneden 😁 Jeg lar barna mine gå på aktiviteter, det er viktig. Og jeg bruker tilbudene som finnes, en sjelden gang. Altså, matpose/ferietilbud. Jeg er ikke flau, jeg er STOLT. Anonymkode: 70072...989 28
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Føler meg ikke fattig, elsker biblioteket, å sykle(holder meg i form samtidi), arve ting, elsker å ha det kjølig hjemme så jeg kan bruke teppe, lage egen te, baker eget brød, har stearinlys istedenfor taklys når stemningen tillater det, er miljøvennlig ved sortering, droppe bil tar kollektivt som tog om jeg skal langt og spiser god sunn mat hver dag som er hjemmelaget mer eller mindre fra bunn. Hadde gjort disse tingene om jeg var millionær også, kanskje med unntak av å lage den hjemmelaga maten selv. Hadde hatt folk til å gjøre denslags 😁 Anonymkode: d9f09...3c1 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke flau, jeg er STOLT. Anonymkode: 70072...989 Akkurat dette føler jeg også - stolthet over å klare å disponere mine få kroner såpass bra. Og stolthet over at jeg klarer å motstå markedsføringens hjernevasking. Anonymkode: 76899...267 16
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 Jeg arvet midler til bolig og har derfor lave bokostnader. Det gjør meg i stand til å spare 1500 i måneden som skal gå til EK, konfirmasjon og lappen til mitt barn. Hadde jeg hatt lavinntekt og kun leiet bolig, så hadde vi hatt en utgift på rundt 12000 for en toroms, og da hadde jeg følt mye mer på at vi har svært lav inntekt. Å leid en kummerlig bolig i tillegg til å ha lite penger hadde vært veldig trist. Ellers bor vi fint til med mye natur og å kunne bruke den gjør at jeg føler meg rik. Anonymkode: 4e493...3ad 5
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har levd mange år på under det som i Norge kalles fattigdomsgrensen, men jeg er ikke fattig jeg da (jeg sparer bare veldig mye hver mnd). Jeg har tak over hodet, penger nok til klær, mat, transport og enda litt mer. Det hjelper sikkert at jeg aldri har vært opptatt av materielle ting, og at jeg er veldig i mot overforbruk. Jeg henter fremdeles "gis bort-ting" på Finn, handler på loppis og i bruktsjapper. Folk flest bruker så innmari mye penger på unødvendig tull! Anonymkode: 8c9fe...d5e 12
Leo Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg arvet midler til bolig og har derfor lave bokostnader. Det gjør meg i stand til å spare 1500 i måneden som skal gå til EK, konfirmasjon og lappen til mitt barn. Hadde jeg hatt lavinntekt og kun leiet bolig, så hadde vi hatt en utgift på rundt 12000 for en toroms, og da hadde jeg følt mye mer på at vi har svært lav inntekt. Å leid en kummerlig bolig i tillegg til å ha lite penger hadde vært veldig trist. Ellers bor vi fint til med mye natur og å kunne bruke den gjør at jeg føler meg rik. Anonymkode: 4e493...3ad Ja, det er veldig lett å være lykkelig som fattig når man har penger! 37
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Leo skrev (24 minutter siden): Ja, det er veldig lett å være lykkelig som fattig når man har penger! Det er nettopp det. Hadde tenkt å svare her, men innså at jeg ikke er fattig selv om jeg ikke er høytlønnet. Jobber litt ekstra av og til, og har råd til hobbyer, eier leilighet med lite boliglån og lave fellesutgifter, bruker ikke så mye på ting og tang. Men tenkte over det senest i går (det er jo snart jul), og må lage flere kontoer, en til jul, en til ferie, en annen til frisør og tannlege, optiker. Bruker par tusen på hobbyer hver måned, men det regner jeg som faste utgifter. Må tenke på hva jeg bruker penger på, men er ikke fattig. Anonymkode: a4a0e...782 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 Jeg er student, så har levd under fattigdomsgrensen i 4.5 år. Jeg har det bra, og har penger til det jeg ønsker/trenger når jeg prioriterer. Heldigvis har jeg god økonomisk sans. Men igjen så er jo de fleste studenter fattige, så det blir liksom ikke noe stigma rundt det. I tillegg har jeg jo ingen barn å ta vare på, noe jeg kan tenke meg at gjør det ekstra sårt å ha lite penger. Anonymkode: 787e7...267 6
Gjest Omy Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er nettopp det. Hadde tenkt å svare her, men innså at jeg ikke er fattig selv om jeg ikke er høytlønnet. Jobber litt ekstra av og til, og har råd til hobbyer, eier leilighet med lite boliglån og lave fellesutgifter, bruker ikke så mye på ting og tang. Men tenkte over det senest i går (det er jo snart jul), og må lage flere kontoer, en til jul, en til ferie, en annen til frisør og tannlege, optiker. Bruker par tusen på hobbyer hver måned, men det regner jeg som faste utgifter. Må tenke på hva jeg bruker penger på, men er ikke fattig. Anonymkode: a4a0e...782 Nå finnes det jo reelle tall å forholde seg til, fattigdomsgrensen vi opererer med i Norge er som sagt 60% av medianinntekt, som var litt over 42.000 per mnd i 2019 = 25.000 brutto/måned. Jeg har selv 18.000 brutto/mnd, og gjør som deg. Jeg har sparekontoer øremerket alle ekstrautgifter, men tar meg ikke råd til frisør eller optiker enda (det tvinger seg nok frem med tiden).
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Jeg føler meg ikke fattig alene, men jeg føler meg svært fattig når jeg blir valgt bort av både venner og potensielle kjærester på grunn av økonomien. At jeg ikke har råd til biff og avokado hver dag, leilighet i Oslo, og helgetur til London hver måned, det kan jeg leve med. Ensomheten er verre. Anonymkode: 527ea...47e 8
Gjest O.G. Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 For meg så holder det ikke med å ikke føle meg fattig når jeg vet jeg er det. Og takknemlig for å gjøre min plikt med å få pengene til å strekke til gidder jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Omy skrev (28 minutter siden): Nå finnes det jo reelle tall å forholde seg til, fattigdomsgrensen vi opererer med i Norge er som sagt 60% av medianinntekt, som var litt over 42.000 per mnd i 2019 = 25.000 brutto/måned. Jeg har selv 18.000 brutto/mnd, og gjør som deg. Jeg har sparekontoer øremerket alle ekstrautgifter, men tar meg ikke råd til frisør eller optiker enda (det tvinger seg nok frem med tiden). Har under 25 000. O.G. skrev (24 minutter siden): For meg så holder det ikke med å ikke føle meg fattig når jeg vet jeg er det. Og takknemlig for å gjøre min plikt med å få pengene til å strekke til gidder jeg ikke. Matvareprisene er for høye. Anonymkode: a4a0e...782 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har ung ufør med brutto 22 300-og noe( husker ikke nøyaktig hvor mye ) og jeg føler meg ikke fattig. Sosialt liv har jeg ikke så det trenger jeg ikke å bruke penger på. Siden jeg sjeldent forlater hjemmet mitt så trenger jeg ikke all verden med klær og sko. Bil kan jeg uansett ikke kjøre men kjører kollektiv når jeg trenger det. Jeg har noen hobbyer som ikke koster all verden (gaming,tegning og lesing ) og har alltid penger til overs når måneden er slutt. Anonymkode: 101d6...bfd 6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 1 hour ago, O.G. said: For meg så holder det ikke med å ikke føle meg fattig når jeg vet jeg er det. Og takknemlig for å gjøre min plikt med å få pengene til å strekke til gidder jeg ikke. Misnøye kan være en god drivkraft hvis man ikke er fastlåst i en situasjon som gir lav inntekt. Men mange fattige er låste til eksempelvis lav uføretrygd, og da mener jeg at nøkkelen til lykke er å godta situasjonen dersom man ikke kan endre den. For min del så kommer ikke inntekten til å endre seg på veldig lenge (om noensinne), så da har jeg det bedre ved å være takknemlig for sånt som vi i Norge tar for gitt; tak over hodet, mat i magen, og et sosialsystem som stort sett fungerer. Selve følelsen av fattigdom har du jo nailet. Anonymkode: 76899...267 6
Knirke Skrevet 8. desember 2020 #16 Skrevet 8. desember 2020 Det er tydeligvis stort sprik i hva folk definerer som fattig, også i Norge. Da jeg var student (uten rett på støtte fra lånekassen), og fikk inn 124.000 kr brutto i året fikk jeg stadig vekk vite at jeg ikke var fattig, fordi det var midlertidig. For det meste følte jeg meg ikke fattig, selv om jeg enkelte ganger måtte levere tilbake ting i matbutikken fordi jeg ikke hadde dekning på kortet. Men det er klart, noen dager er verre enn andre, og man trenger kanskje å klage sin nød til f.eks KG. Neste dag kunne jeg føle meg rik. Det jeg blir litt irritert av er alle artiklene som florerer nå spesielt rundt jul, der journalister prøver å overgå hverandre i å finne fattige anonyme alenemødre som de kan skrive om. Jeg gidder faktisk ikke synse synd på friske folk i full jobb med både bil og bolig som synes det er flaut at de ikke har råd til PlayStation 5. 15
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #17 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg føler meg ikke fattig fordi jeg disponerer pengene mine bra. Jeg har ikke alltid vært fattig, men da jeg ble det gjorde jeg følgende: Jeg solgte det dyre huset mitt i det fancy nabolaget. Kjøpte nytt i nærheten rett over dalen. Nærmere skolen, så passet greit. Gikk ned i str og opp i alder på huset, men vi trives, barna og jeg. Jeg kjøper færre ting og klær og det meste er brukt. Jeg planlegger middag etter hva som er på tilbud / I datodisken. Jeg trener ikke lenger på treningssenter men i skog og mark + ved å se på YouTubevideoer. Jeg kjøper gaver på tilbud, og følger veldig med hvis det er noe vi ønsker eller trenger oss. Jeg har fått barna med på sparingen, de synes det er gøy å regne ut hvor mye vi har spart i måneden 😁 Jeg lar barna mine gå på aktiviteter, det er viktig. Og jeg bruker tilbudene som finnes, en sjelden gang. Altså, matpose/ferietilbud. Jeg er ikke flau, jeg er STOLT. Anonymkode: 70072...989 Stolt har du all grunn til å være, men du er strengt tatt ikke fattig dersom du har råd til å eie hus. Anonymkode: a48d2...070 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #18 Skrevet 8. desember 2020 Det fleste forstår ikke det å være fattig, hva det kan være. Vi lever i en fantasiverden dessverre. Hva er fattigdom for nordmenn? Som syter i media? Jo: De kan ikke kjøpe nyeste iphone, dra på ferie dit de vil, leve som konger, kjøpe den dyreste maten, nye klær til barna alle årene, ny bil, egen bolig, nye ski, gi 50k i konfirmasjongave, bruke 20k på julegaver. Så ille er det faktisk, eneste man gjør er å sammenligne seg med hva andre har. Har du råd til tak over hodet og litt mat så du ikke sulter ihjel klarer du deg faktisk fint, jeg har bodd på gata/utendørs. Uten bolig pga NAV ikke gadd å gi meg nødbolig, Bodde ute fra mai-oktober. levde på tigging/mat fra søppel og butikker som ga meg noe. Frelsesarmen ga meg litt mat. Anonymkode: 06db5...438 10
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #19 Skrevet 8. desember 2020 De som er ok med å være fattig har nok enten gode forhold, eller de glemmer hvor fantastisk det er å ha penger der du enkelt kan bruke 500kr på noe du trenger uten at det gnager i magen. Jeg gikk fra fattig til rik ved en lang rekke tilfeldigheter. Det er herlig. Jeg kan nå bruke 2000kr på gøy uten å tenke dagen etter at jeg skulle latt være. Trenger jeg en lampe for bedre lys? En bedre genser fordi jeg fryser? Så en koselig julepynt som jeg vil ha? Jeg kan kjøpe alt uten å tenke. Poenget mitt er at de to verdene er helt forskjellig og folk aner ikke hvor det sliter å ikke ha råd til helt enkle ting. Selv en genser som er varm Penger er lykke, enkelt og greit. Selv om man kan ha det fint som fattig, så har man det fantastisk når man har penger. Anonymkode: 958fd...d5d 17
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #20 Skrevet 8. desember 2020 Det mange ikke tar høyde for når de snakker om at å være relativt fattig er vanskelig er at et så endeløst rikt samfunn som Norge forkaster endeløst med helt utrolig gode varer. Er du noenlunde om deg kan du innrede en leilighet eller et hus helt gratis, og kle på deg selv og ungene dine i de peneste klær for hundrelapper. Du får skiutstyr, sportsutstyr, båter, leker, sykler etc gratis på finn.no. Det å ikke ha penger er kun til hinder når det kommer til opplevelser, og selv der kan du flere ganger årlig skaffe deg gratis adgang. Å være fattig i et rikt samfunn betyr at du kan "snylte" på fiffen. Å være fattig blant andre fattige betyr at alle sulter samtidig. Å foretrekke det siste innebærer endeløs naivitet. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De som er ok med å være fattig har nok enten gode forhold, eller de glemmer hvor fantastisk det er å ha penger der du enkelt kan bruke 500kr på noe du trenger uten at det gnager i magen. Jeg gikk fra fattig til rik ved en lang rekke tilfeldigheter. Det er herlig. Jeg kan nå bruke 2000kr på gøy uten å tenke dagen etter at jeg skulle latt være. Trenger jeg en lampe for bedre lys? En bedre genser fordi jeg fryser? Så en koselig julepynt som jeg vil ha? Jeg kan kjøpe alt uten å tenke. Poenget mitt er at de to verdene er helt forskjellig og folk aner ikke hvor det sliter å ikke ha råd til helt enkle ting. Selv en genser som er varm Penger er lykke, enkelt og greit. Selv om man kan ha det fint som fattig, så har man det fantastisk når man har penger. Anonymkode: 958fd...d5d Men intet av dette gjør deg lykkelig. Man har forsket på lykke, og ting er ikke lykke. Joda, mulig den genseren kjøper deg 15 minutter med tilfredshet. Maks. Men den kjøper deg ikke mer. Mulig å bruke 2000 på en bytur er moro, men ikke mer moro enn å kjøpe en billig flaske vin du faktisk har spart opp til, og dele den med en venn mens dere ler og ser nrk nett-tv helt gratis. (gensere som er varme fåes på finn.no til en 50-lapp) Anonymkode: 2bee7...003 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå