Gå til innhold

Får hat av tjukke venner fordi jeg er slank

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker jeg får mye hat av venner når de ser at jeg f.eks drikker vann til maten, spiser et eple eller velger å spise havregryn til frokost. Jeg trives med en sunn livsstil fordi det gjør meg glad og mer rustet til å takle livets utfordringer, og jeg spiser usunt jevnlig. Men dette er de blind for. Hvorfor har de slik behov for å rakke ned på livsvalgene mine? Jeg skader jo ingen?

Anonymkode: 4b70e...2c2

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bryt vennskapet, de er ingen venner og samle på 

• Liker 10
Skrevet

Hat? Kommenterer hun det at du spiser epler på en slem måte? 

Anonymkode: 6a7f4...335

• Liker 7
Skrevet

Du får si til dem at det er en sammenheng imellom hva du spiser og hvor mye du veier.

Anonymkode: ba78f...2e9

• Liker 8
Skrevet

Hvis noen hater deg fordi du spiser et eple så vil jeg ikke si de er venner å ta vare på akkurat :ler:

• Liker 16
Skrevet

De irriterer seg nok av at du spiser sunt fordi det minner de på at de egentlig burde spise sunnere selv og de får dårlig samvittighet over de dårlige valgene de selv gjør. Det blir som de som drikker for mye alkohol som vil at andre skal drikke like mye som de gjør og blir sur hvis man ikke vil ha. 

Anonymkode: 240bf...e18

• Liker 16
Skrevet

Ville sagt klart fra at de må slutte å gneldre på hva du velger. Du kommenterer ikke hva de spiser, så da kan de pent slutte å kommentere hva du spiser :)  Hvis ikke de slutter etter det hadde jeg brutt vennskapet.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hat? Kommenterer hun det at du spiser epler på en slem måte? 

Anonymkode: 6a7f4...335

Ja, de sier at jeg er helsefanatiker og treningsnarkoman på en irritert måte. Jeg spiser normalt sunt og trener 3-4 ganger i uken...

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Merker jeg får mye hat av venner når de ser at jeg f.eks drikker vann til maten, spiser et eple eller velger å spise havregryn til frokost. Jeg trives med en sunn livsstil fordi det gjør meg glad og mer rustet til å takle livets utfordringer, og jeg spiser usunt jevnlig. Men dette er de blind for. Hvorfor har de slik behov for å rakke ned på livsvalgene mine? Jeg skader jo ingen?

Spør dem.

Anonymkode: 906d7...876

• Liker 2
Skrevet

Hadde svart at det ikke er fanatisk å ha et helt normalt sunt forhold til mat og aktivitet og at det er sånn du holder den vekten du trives med og som gir deg overskudd i hverdagen.

Skrevet

Du skriver ingenting om situasjonene, bare at du er slank og sunn, de er feite.

Om du f.eks. var hjemme hos meg, og jeg serverte pizza, chips og godtesnop, og du spurte om ett glass vann og et eple - ja, da hadde jeg himlet med øynene. Da gjør du et poeng ut av at du er så sunn - på bekostning av de andre, som tydeligvis ikke tar like gode valg som deg.

Anonymkode: 224ba...5b7

• Liker 24
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du f.eks. var hjemme hos meg, og jeg serverte pizza, chips og godtesnop, og du spurte om ett glass vann og et eple - ja, da hadde jeg himlet med øynene. Da gjør du et poeng ut av at du er så sunn - på bekostning av de andre, som tydeligvis ikke tar like gode valg som deg.

Avsporing, er du venninna til Ronja?

Anonymkode: 78a0e...7b1

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Avsporing, er du venninna til Ronja?

Anonymkode: 78a0e...7b1

:) :) :) Da hadde jeg neppe servert godtesnop, jeg hadde gjemt det til gjestene var gått :) 

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

På bekostning av andre? Hvor får du det fra? 

Svigerinnen min drikker kun vann og spiser frukt. Når vi skal ha filmkveld eller noe annet festlig så spør hun etter vann og litt frukt mens jeg fråtser i brus og sjokolade. Er det på bekostning av meg mener du? 

Jeg skulle ønske jeg var som svigerinnen min. Men det er jeg ikke. Men jeg tenker ikke negativt om henne, tvert om! 💪

Anonymkode: 696a8...d50

• Liker 13
Skrevet

Nå har du ikke fortalt noe særlig kontekst. Jeg er overvektig selv, og det kunne ikke falt meg inn å være ekkel med venninner fordi de er tynne.

Men jeg kjenner noen (tynne og sunne) som poengterer hvor mye kalorier det er i maten jeg har lyst på, hvor «oppblåst» de kan bli av maten jeg spiser eller hvor ekle og feite de føler seg hvis de har gått opp en halvkilo - underforstått at jeg er feit og ekkel. Og da er det innimellom litt vanskelig å være bare blid og hyggelig tilbake.

Anonymkode: 49fd1...7ae

• Liker 22
Skrevet

Hei. 
jeg er en mann i 20-årene som har lav fettprosent, er litt trent (atletisk) men fortsatt smal.  
Kan bekrefte det du også føler på.
Får veldig ofte kommentarer fra overvektige. 

jeg mener at om folk skal kommentere andre, så må de tåle å høre det selv. 
7 av 10 nordmenn er nå overvektige. 
Jeg kommer alltid med et lite stikk tilbake når folk kommenterer meg 😏. Folk er ikke vant til det, så det får de kanskje til å tenke seg om neste gang. Liker å få folk til å begynne å tenke uten å si for mye 😌 

• Liker 6
Skrevet

De hater deg? Hvordan dere være venner da?

Virker uansett rimelig spesielt å hate eplespisere.

Anonymkode: 3d01b...534

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Virkelig? Da er du akkurat som de ekle vennene til ts. For nei, å velge å ikke trykke i meg usunn mat er ikke å gjøre et poeng ut av at jeg er sunn, og det går da virkelig ikke på bekostning av andre. Tyder på at du har dårlig samvittighet når du blir så trigget av at andre tar andre valg enn deg.

Glad jeg ikke har venner som deg - noen av vennene mine er overvektige og spiser mye mer usunt enn meg, men ingen av dem har noe behov for å tvangsfore meg for at de selv skal få bedre samvittighet.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har du ikke fortalt noe særlig kontekst. Jeg er overvektig selv, og det kunne ikke falt meg inn å være ekkel med venninner fordi de er tynne.

Men jeg kjenner noen (tynne og sunne) som poengterer hvor mye kalorier det er i maten jeg har lyst på, hvor «oppblåst» de kan bli av maten jeg spiser eller hvor ekle og feite de føler seg hvis de har gått opp en halvkilo - underforstått at jeg er feit og ekkel. Og da er det innimellom litt vanskelig å være bare blid og hyggelig tilbake.

Anonymkode: 49fd1...7ae

Der er det jo motsatt, at den slanke/sunne er frekk og kommenterer. Synes man generelt kan la være å kommentere hva andre velger å spuse eller ikke spise.

Anonymkode: d71d4...ff1

• Liker 3
Skrevet

Altså, hvis de alltid rakker ned og er negativ på hva du spiser, er ikke det mye til venner.

når det er sagt, vet du at de spiser veldig usunt? 

min erfaring er at de som kommenterer på kosthold ofte har noen utfordringer på en eller annen måte, gjerne preg av spiseforstyrrelser av ulikt slag. Og da heller ikke kun «tykke» som kommenterer «tynne» men det går begge veier.

jeg spiser havregryn til frokost. Grove produkter, mye salat og har generelt et balansert kosthold, og er overvektig. Noen av mine venner lever på junkfood og er radmagre. Dette blir litt avsporing fra tema sånn sett, men det er ikke alltid matinntak reflekterer utseendet. Alle har ulik forbrenning og kan også ha medisinske årsaker som fører til overvekt, og ikke nødvendigvis alt er knyttet til kosthold. 

jeg ville nok kanskje også reagert om jeg hadde invitert noen på kosekveld, som heller ønsket spise eple og drikke vann, enn å kose seg med resten, men jeg ville IKKE begynt rakke ned på utseendet/vekt, heller vært bekymret for at de hadde et anstrengt forhold til mat. 

• Liker 7
Skrevet

Noen ganger så er det lov å be folk holde kjeft og ikke blande seg. Skjønner virkelig ikke vitsen med å kommentere hva folk spiser.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...