AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 I mitt tilfelle gjelder dette et halvsøsken som har en forelder fra et annet land. I voksen alder har søskenet valgt å bli muslim. Ber flere ganger i døgnet og spiser da kun halal. Nå er det ikke sånn at vi søsknene treffes så ofte, men jeg føler jo på det spesielt i julen da dette søskenet ikke kan delta lenger. En slags sorgfølelse over en splittet familie. Det blir ikke det samme å treffes lenger da jeg selv er veldig usikker på religion og ikke engang kan kalle meg kristen. Noen med liknende erfaring, må nesten si jeg ikke håper vi er så mange flere om dette. Anonymkode: 774cb...c8b 3
knulleGuden666 Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Hadde ikke reagert i det heletatt, hver og en får bli hva man vil uten at jeg skulle brydd meg 👍 4
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I mitt tilfelle gjelder dette et halvsøsken som har en forelder fra et annet land. I voksen alder har søskenet valgt å bli muslim. Ber flere ganger i døgnet og spiser da kun halal. Nå er det ikke sånn at vi søsknene treffes så ofte, men jeg føler jo på det spesielt i julen da dette søskenet ikke kan delta lenger. En slags sorgfølelse over en splittet familie. Det blir ikke det samme å treffes lenger da jeg selv er veldig usikker på religion og ikke engang kan kalle meg kristen. Noen med liknende erfaring, må nesten si jeg ikke håper vi er så mange flere om dette. Anonymkode: 774cb...c8b Hvorfor kan ikke søskenet delta i julefeiringen lenger? 3
knulleGuden666 Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde blitt forbanna og svært skuffet om min lillebror hadde blitt hjernevasket av islam. Anonymkode: 0b45b...95b Hvorfor det? Kristendom er da hvertfall ikke noe bedre... solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden): Jeg hadde blitt redd. Hvorfor det? Hvorfor bli redd for muslimer?? De er da ikke IS... 2
solmåneogstjerner Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 (endret) Galdhøpiggen skrev (6 minutter siden): Hvorfor det? Kristendom er da hvertfall ikke noe bedre... Hvorfor det? Hvorfor bli redd for muslimer?? De er da ikke IS... Ekstrem kristendom er ikke bedre, jeg hadde blitt redd da også. Jeg er ikke generelt redd for muslimer, men jeg kjenner mine søsken, og om de hadde blitt enten ekstreme kristne eller muslimer så hadde jeg visst at det var noe alvorlig bekymringsverdig som foregikk. (Hjernevask, press fra partner, alvorlig psykisk sykdom f eks) Endret 7. desember 2020 av solmåneogstjerner 11
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har en bror som er muslim, han har vært det i flere år. Han og hans familie, og svigerfamilien også, feirer jul. De spiser pinnekjøtt julaften. De er ikke så nøye med at det er slaktet halal. Det eneste er at de ikke spiser svinekjøtt eller drikker alkohol. Det kommer an på hvor konservative de er, på lik linje med andre religioner hvor mange også er konservative. Pleier aldri å diskutere religion, men det har vi aldri gjort heller. Anonymkode: 00eba...0df 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Jeg er fordomsfull, enda jeg prøver å ikke være det. Vokste opp i et hjem med skikkelig fordommer mot alle slags utlendinger, mørkhudede (negere, som mine foreldre sa med avsky i stemmen) og islam. Forferdelige holdninger. Jeg har ikke fordommer mot folk generelt, slik mine foreldre hadde, og mener mangfold er positivt. Men fordommer mot religion sitter dypt, islam især, men alle andre også. Synet på islam blir preget av nyhetsbildet, og det tror jeg gjelder for veldig mange. Det er fort at fordommer bunner i frykt for det ukjente. Så nettopp Brennpunkt - Guds utvalde, og det er skremmende med religion altså. Jeg frykter disse sektene mer enn islam. Jeg hadde tenkt at mitt søsken var blitt hjernevasket. Jeg vet ikke om jeg hadde syntes synd på søskenet, mistet litt respekt eller begge deler. Følt at mitt søsken var litt dum, kanskje. Anonymkode: e398d...6aa 5
knulleGuden666 Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden): Ekstrem kristendom er ikke bedre, jeg hadde blitt redd da også. Jeg er ikke generelt redd for muslimer, men jeg kjenner mine søsken, og om de hadde blitt enten ekstreme kristne eller muslimer så hadde jeg visst at det var noe alvorlig bekymringsverdig som foregikk. (Hjernvask, press fra partner, alvorlig psykisk sykdom f eks) Hvordan kan du vite at det hadde vært hjernevasking, press eller psykisk sykdom som lå bak? Er nok mange som blir religiøse ut av det blå kun av eget ønske, svært svært få av det overnevnte skjer i Norge hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 Jeg har allerede ei søster som har blitt hyperkristen, så religion takler jeg. Søstera mi er fortsatt en del av familien, selv om hun er ekstrem. Anonymkode: ec84b...3cc 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 Med overbærende forakt. Som jeg føler overfor alle som blir religiøse uansett hva de kaller guden sin. Anonymkode: b730c...91d 6
Jolene Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 Dersom mitt søsken hadde blitt muslim, hadde jeg hatt et søsken mindre. 14
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 Galdhøpiggen skrev (3 minutter siden): Hvordan kan du vite at det hadde vært hjernevasking, press eller psykisk sykdom som lå bak? Er nok mange som blir religiøse ut av det blå kun av eget ønske, svært svært få av det overnevnte skjer i Norge hvertfall. Nei, de færreste blir religiøse ut av det blå i Norge. Det er stort sett som følge av et forsøk på å fylle et oppstått tomrom i livet. 4
Gjest Lama_Drama Skrevet 7. desember 2020 #15 Skrevet 7. desember 2020 Jeg tror ikke på religion, så jeg ville hatt problemer med å forholde meg til noen som tror og lever etter eventyr.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #16 Skrevet 7. desember 2020 Det er enten et tegn på psykisk sykdom eller så har hun blitt sammen med en muslimsk mann. Anonymkode: af1a4...d35 10
knulleGuden666 Skrevet 7. desember 2020 #17 Skrevet 7. desember 2020 SamusAran skrev (2 minutter siden): Nei, de færreste blir religiøse ut av det blå i Norge. Det er stort sett som følge av et forsøk på å fylle et oppstått tomrom i livet. Så er forsøk på å fylle et tomrom i livet er ikke ut av det blå?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #18 Skrevet 7. desember 2020 Jeg hadde blitt svært bekymret. Anonymkode: 9f7c6...3f0 7
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #19 Skrevet 7. desember 2020 Galdhøpiggen skrev (Akkurat nå): Så er forsøk på å fylle et tomrom i livet er ikke ut av det blå? Nei? Det er som reaksjon på noe som har skjedd, altså ikke ut av det blå. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #20 Skrevet 7. desember 2020 Hadde først ledd og trodd det var en spøk, så evt blitt alvorlig bekymret, snakket med kona hans og diskutert om vi måtte måtte ham utreder for hjernesvulst eller lignende, evt tung psykiatri han har klart å skjule så langt. I siste instans om det viste seg at han faktisk valgte dette hadde jeg mistet all respekt og kuttet kontakten ned til et minimum. Det samme gjelder selvsagt om han hadde blitt typ jehovas vitne eller 7-dags evangelist. Både jeg og broren min har hele livet gjort narr av all religion og religiøse mennesker, så det hadde vært helt søkt og hadde betydd at han totalt måtte forandret personlighet. Kusinen mitt er faktisk muslim. Norskfødt, men konvertert og nå gift med en muslimsk mann. Mannen hennes synes at hun er ekstrem, han er veldig sekulær, og strengt tatt kun muslimsk av kultur, ikke faktisk troende. Spiser svinekjøtt, drikker moderate mengder alkohol (tar gjerne et glass ril maten men ikke fyll). Hun spiser ikke svin (men har ikke oppheng i halal, så ellers spiser hun normalt), rører ikke alkohol, og brukte hijab før hun møtte mannen sin, men har droppet det siden han sa at det var uaktuelt for ham å date en med hijab. Han er ganske innvandringskritisk og mener de som hyler om krenkelser i hytt og pine og som insisterer på masse spesialbehandling og ekstra hensyn på grunn av religion og kulturell bakgrunn, ødelegger for de som kommer hit og er interessert i å integrere seg og bli en del av det norske samfunnet. Kusinen min derimot er en sånn dråpen i havet og flytt hele Morias befolkning til Norge kind of person. Vi har et vennskapelig men ikke særlig nært forhold, og det har aldri vært aktuelt å feire jul sammen eller henge noe særlig sammen, ikke før hun ble muslim heller. Hun var alltid av typen som kunne finne på noe sånt, dermed blir det ingen skuffelse, i motsetning til om min bror hadde gjort noe sånt. Anonymkode: e2e93...3ff 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå