AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Det er en bilfører uten lappen og som er mistenkt for ruspåvirket kjøring som har kjørt på en person i Fredrikstad. Hva kan denne bilføreren forvente av straff? Regner ikke med at forsikringen på bilen gjelder når en kjører uten sertifikat? Kopi fra saken: Kort tid etter kom det inn enda en meling om at en fotgjenger hadde blitt påkjørt. Denne gang i Fredrikstad. Der er en mann i 50-årene mistenkt for å ha kjørt på en mann i 50-årene. Bilfører var mulig ruspåvirket og kjørte uten gyldig førerkort, sier han. Den skadde har ifølge Paulsen pådratt seg en knusningsskade i beinet, og er kjørt til sykehus. Anonymkode: 45710...860
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Link https://www.tv2.no/nyheter/11822781/ Anonymkode: 45710...860
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 Et sentralt spørsmål er jo hvordan personen fikk tak i bilen. Eier av bilen har alltid et ansvar, uansett hvem som kjører. Så er den lånt bort, eller stjålet i en situasjon der eier var uaktsom, vil det bli kraftig avkorting i forsikringen. Anonymkode: bb8b7...d6a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 "Kjørte ned fotgjenger uten sertifikat" Kreves det sertifikat for å være fotgjenger? 😂😂😂 Anonymkode: 2c35d...6c0 13
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et sentralt spørsmål er jo hvordan personen fikk tak i bilen. Eier av bilen har alltid et ansvar, uansett hvem som kjører. Så er den lånt bort, eller stjålet i en situasjon der eier var uaktsom, vil det bli kraftig avkorting i forsikringen. Anonymkode: bb8b7...d6a TS Hva hvis det for eksempel var en bror til bileieren og bileieren visste at han har hatt lappen men at broren nettopp hadde mistet førerkortet som ikke bileier kunne vite, da hadde vel ikke forsikringen straffet bileieren men satt regress for det de betalte til broren? Men om bileier virkelig visste at han ikke hadde lappen, da hadde nok bilforsikringen unnlatt å betale? Hvis bilen for eksempel sto på tomgang utenfor en butikk som visstnok er veldig vanlig ifølge mange, hva hadde skjedd da? Anonymkode: 45710...860
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Kjørte ned fotgjenger uten sertifikat" Kreves det sertifikat for å være fotgjenger? 😂😂😂 Anonymkode: 2c35d...6c0 Litt amatørmessig skrevet kanskje, men tror du vet hva jeg mente 😉 Anonymkode: 45710...860 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): TS Hva hvis det for eksempel var en bror til bileieren og bileieren visste at han har hatt lappen men at broren nettopp hadde mistet førerkortet som ikke bileier kunne vite, da hadde vel ikke forsikringen straffet bileieren men satt regress for det de betalte til broren? Men om bileier virkelig visste at han ikke hadde lappen, da hadde nok bilforsikringen unnlatt å betale? Hvis bilen for eksempel sto på tomgang utenfor en butikk som visstnok er veldig vanlig ifølge mange, hva hadde skjedd da? Anonymkode: 45710...860 Regress og/eller avkorting fra forsikringsselskap, som du selv påpeker. Jeg kan ikke nok om dette til å si eksakt hva som vil skje. Har bare lest nok om temaet til at min policy er at jeg aldri låner ut bilen min, til noen. Anonymkode: bb8b7...d6a 2
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Regress og/eller avkorting fra forsikringsselskap, som du selv påpeker. Jeg kan ikke nok om dette til å si eksakt hva som vil skje. Har bare lest nok om temaet til at min policy er at jeg aldri låner ut bilen min, til noen. Anonymkode: bb8b7...d6a Får ikke regress eller avkortning om du ikke kunne vite at vedkommende har mistet førerkortet...
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 SamusAran skrev (7 minutter siden): Får ikke regress eller avkortning om du ikke kunne vite at vedkommende har mistet førerkortet... Forsikringsselskapet stiller regress mot personen som kjørte bilen, som innlegget jeg siterer viser til. Anonymkode: bb8b7...d6a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS Hvis bilen for eksempel sto på tomgang utenfor en butikk som visstnok er veldig vanlig ifølge mange, hva hadde skjedd da? Anonymkode: 45710...860 Bileier kan både bli bøtelagt og fengslet for dette. Anonymkode: 1a4db...5fd
SamusAran Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bileier kan både bli bøtelagt og fengslet for dette. Anonymkode: 1a4db...5fd Haha, nei.
Gjest Bamse20 Skrevet 7. desember 2020 #12 Skrevet 7. desember 2020 sikker på at det ikke er deg siden du ville vite det ? 😛
wahaj Skrevet 7. desember 2020 #13 Skrevet 7. desember 2020 På siden av spm, men jeg leste om en situasjon i England, der mors bil ikke hadde forsikring for den ble ikke brukt. Sønnen tok bilen, krasjet og døde. Mor må betale/ble gjeldslave, siden det var hennes ansvar å påse at bilen ikke ble brukt/hadde forsikring.
Gjest Føsleguri Skrevet 7. desember 2020 #14 Skrevet 7. desember 2020 wahaj skrev (2 minutter siden): På siden av spm, men jeg leste om en situasjon i England, der mors bil ikke hadde forsikring for den ble ikke brukt. Sønnen tok bilen, krasjet og døde. Mor må betale/ble gjeldslave, siden det var hennes ansvar å påse at bilen ikke ble brukt/hadde forsikring. Det kan skje i Norge også hvis man ikke har ansvarsforsikring. https://www.tff.no/ansvarsforsikring/
SamusAran Skrevet 8. desember 2020 #15 Skrevet 8. desember 2020 Føsleguri skrev (10 timer siden): Det kan skje i Norge også hvis man ikke har ansvarsforsikring. https://www.tff.no/ansvarsforsikring/ Nei, vet du hva. Man kan ikke holdes til ansvar for at noen stjeler bilen din. Det er brukstyveri.
Gjest Føsleguri Skrevet 8. desember 2020 #16 Skrevet 8. desember 2020 (endret) SamusAran skrev (18 minutter siden): Nei, vet du hva. Man kan ikke holdes til ansvar for at noen stjeler bilen din. Det er brukstyveri. https://www.dinside.no/okonomi/ulykke-uten-forsikring-kan-gi-deg-millionkrav/70234994 Bilansvarslova: § 13. (attsøkjingsrett når motorvogna skulle vore trygda, men ikkje er det). Dei trygdelaga som har reidd ut skadebot etter § 10 fyrste leden, kan søkja utlegget att, anten nokon er ansvarleg for skaden etter vanlege skadebotreglar eller ikkje, hjå den som forsømde å trygda motorvogna, eller hjå den som køyrde henne då skaden vart gjord, endå han visste eller måtte vita at vogna ikkje var lovleg trygda. Kjem det til å verka urimeleg i fall heile kravet lyt svarast, og åtferda er orsakande, kan retten minka kravet. Har nokon annan ansvaret for skade som ei motorvogn gjer, gjeld reglane i § 12 på tilsvarande måte. Endret 8. desember 2020 av Føsleguri
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2020 #17 Skrevet 8. desember 2020 SamusAran skrev (38 minutter siden): Nei, vet du hva. Man kan ikke holdes til ansvar for at noen stjeler bilen din. Det er brukstyveri. Som bileier har du ansvar for å etablere ansvarsforsikring. Om ikke er du fullt ut ansvar uansett hvordan andre har fått tak i bilen. Og selv med ansvarsforsikring vil det skje avkorting om du for eksempel har vært uansvarlig, og lånt ut bilen til en person som er påvirket av alkohol, eller ikke har lappen, eller latt bilen stå med nøkkelen i. Anonymkode: bb8b7...d6a
SamusAran Skrevet 8. desember 2020 #18 Skrevet 8. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Som bileier har du ansvar for å etablere ansvarsforsikring. Om ikke er du fullt ut ansvar uansett hvordan andre har fått tak i bilen. Selvfølgelig har jeg ikke det. Om jeg har låst inn bilen min og oppbevart nøkkelen min på annet sted kan jeg ikke holdes ansvarlig for at noen stjeler den. Det er selvmotsigende. 1
Gjest Føsleguri Skrevet 8. desember 2020 #19 Skrevet 8. desember 2020 SamusAran skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig har jeg ikke det. Om jeg har låst inn bilen min og oppbevart nøkkelen min på annet sted kan jeg ikke holdes ansvarlig for at noen stjeler den. Det er selvmotsigende. https://www.tv2.no/a/11614602/ Her er en lenke til. Trenger du flere? Hvis bil er forsikret blir saken en annen.
SamusAran Skrevet 8. desember 2020 #20 Skrevet 8. desember 2020 Føsleguri skrev (7 minutter siden): https://www.tv2.no/a/11614602/ Her er en lenke til. Trenger du flere? Hvis bil er forsikret blir saken en annen. Det er jo hvis bilen er registrert. Det går ikke an å ha registrert bil uten forsikring i dag, for du får dagmulkt. Om den ikke er registrert og blir stjålet, så får du selvfølgelig intet ansvar for skadene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå