AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Skrevet 7. desember 2020 Hei Jeg mistrives i jobben og kunne tenkt meg å bytte. Jeg har egentlig en avansert Master, men blir for det meste brukt som sekretær på jobben og blir lavt lønnet. Mye lavere enn utdannelsen min skulle tilsi men får beskjed om at jeg tross alt ikke gjør kompliserte oppgaver (jeg KAN, men de bruker meg heller som sekretær for det passer de bedre) så derfor er lønnen tilsvarende. Sjefen min har funnet ut at jeg er en han kan tråkke litt på og bruker dette for det det er veldt. Jeg vil gjerne begynne å se meg om etter arbeidsplass hvor jeg får brukt utdannelsen min og blir lønnet deretter. Men hvordan kan jeg løse dette mht intervjuer og referanser? Jeg er ganske ny i arbeidslivet så jeg har ikke så mange referanser enda. Og ser det ikke rart ut på en CV om jeg ikke har en eneste referanse fra nåværende jobb? Vil helst ikke bruke andre referanser der da det er mye sladder som går rundt så jeg ønsker ikke at noen andre skal vite at jeg ønsker meg bort. Og hva skal jeg si om jeg må på intervju? Takker for svar! Anonymkode: 6a31e...473 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #2 Skrevet 7. desember 2020 Hei! Har du jobbet der lenge? Har du prøvd å ta opp opp med sjefen at du ønsker å få flere utfordringer? Det strides om hvorvidt nåværende sjef bør være referanse når du søker jobber. Mitt svar er Ja, men jeg vet at mange her inne er uenige i det. Prøv ihvertfall å ha referanser fra relevante og nye arbeidsforhold, f.eks deltid eller sommerjobb dersom dette er din første faste jobb etter studier. Har du en veileder fra universitetet/høyskolen du kan bruke som referanse? Regner med at du søker nye jobber? Det er ihvertfall første steg på veien. Lykke til! Anonymkode: 6afc8...541
prt90 Skrevet 7. desember 2020 #3 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei! Har du jobbet der lenge? Har du prøvd å ta opp opp med sjefen at du ønsker å få flere utfordringer? Det strides om hvorvidt nåværende sjef bør være referanse når du søker jobber. Mitt svar er Ja, men jeg vet at mange her inne er uenige i det. Prøv ihvertfall å ha referanser fra relevante og nye arbeidsforhold, f.eks deltid eller sommerjobb dersom dette er din første faste jobb etter studier. Har du en veileder fra universitetet/høyskolen du kan bruke som referanse? Regner med at du søker nye jobber? Det er ihvertfall første steg på veien. Lykke til! Anonymkode: 6afc8...541 Man forteller ikke nåværende sjef at man søker ny jobb, og man oppgir da ikke nåværende sjef som referanse når man søker om jobb. 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Skrevet 7. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Har du jobbet der lenge? Har du prøvd å ta opp opp med sjefen at du ønsker å få flere utfordringer? Det strides om hvorvidt nåværende sjef bør være referanse når du søker jobber. Mitt svar er Ja, men jeg vet at mange her inne er uenige i det. Prøv ihvertfall å ha referanser fra relevante og nye arbeidsforhold, f.eks deltid eller sommerjobb dersom dette er din første faste jobb etter studier. Har du en veileder fra universitetet/høyskolen du kan bruke som referanse? Regner med at du søker nye jobber? Det er ihvertfall første steg på veien. Lykke til! Anonymkode: 6afc8...541 Takk for svar! Har jobbe der i 3 år nå og 3-4 ganger i året blir jeg lovet gull og grønne skoger og at "bare vi får ordnet *a så kan du starte og jobbe med *b" men det skjer ingen ting og jeg har insett at sjefen er strålende fornøyd med at jeg gjør drittarbeidet som ikke har noe med egen utdannelse å gjøre. Detter er dessverre en sjef som kommer til å bli i dårlig humør når jeg slutter (han er jo strålende fornøyd med å ha meg der nå med akkurat det jeg gjør) så jeg har egentlig ikke lyst til å ta den praten før jeg vet at jeg har noe nytt å gå til (selv om det fort kan ta 6-12 mnd å finne). Jeg kjenner ham såpass godt at jeg vet nøyaktig hvor kynisk han kan være for å få meg til å bli. Jeg hadde en jobb før denne hvor jeg ble godt likt og har gode referanser, den er bare dessverre ikke relevant for jobberfaring. Men jeg bruker den selvfølgelig uansett. Anonymkode: 6a31e...473
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Skrevet 7. desember 2020 9 minutter siden, prt90 said: Man forteller ikke nåværende sjef at man søker ny jobb, og man oppgir da ikke nåværende sjef som referanse når man søker om jobb. Nei det var egentlig det jeg regnet med.. men ser det ikke veldig dumt ut med kun en referent på CVen? Dette er min andre jobb og det er 7.5 år siden jeg var ferdig på Universitetet så jeg vet ikke om jeg kan bruke de lengre (de husker meg vel ikke der en gang 7.5 år senere). Tips til andre jeg kan bruke som referanse? Anonymkode: 6a31e...473
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #6 Skrevet 7. desember 2020 Når du er såpass fersk i arbeidslivet er det ikke rart at du ikke har mange referanser. hadde ikke tenk på det, men oppgitt den ene referansen du faktisk har. Jeg hadde i ditt tilfelle heller ikke fortalt noe til din nåværende sjef at du ser deg om etter ny stilling, da vil arbeidsdagene bare bli forsuret. På intervju - om du blir spurt om referanse fra din nåværende arbeidsplass - sier du bare at din nåværende arbeidsplass ikke vet at du ser deg om etter nye erfaringer og at du ikke ønsker å blande dem inn i prosessen. Går helt fint - jeg jobber et sted hvor arbeidsgiveren opprinnelig insisterte på å få snakke med min tidligere leder etter at jeg fikk tilbudet om jobb, men blånektet dem. Jobben ble uansett min og jeg har jobbet her 2,5 år Alfa og omega i intervjuer er å unngå å snakke negativt om din nåværende arbeidsplass. På spørsmål om hvorfor du søker deg vekk svarer du bare at du ikke føler at du ordentlig får brukt kompetansen din, så du ser deg om etter nye opplevelser selv om du trives veldig godt der du er En hvit løgn er bare greit i denne forbindelse. Lykke til! Anonymkode: 3920f...94a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Kan du bruke en av kollegaene dine som referanse? Evt. en kunde du har et godt forhold til om du har kundekontakt? Det er absolutt ikke nødvendig at det kun er sjefer som er referanser. Anonymkode: 63840...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Når du er såpass fersk i arbeidslivet er det ikke rart at du ikke har mange referanser. hadde ikke tenk på det, men oppgitt den ene referansen du faktisk har. Jeg hadde i ditt tilfelle heller ikke fortalt noe til din nåværende sjef at du ser deg om etter ny stilling, da vil arbeidsdagene bare bli forsuret. På intervju - om du blir spurt om referanse fra din nåværende arbeidsplass - sier du bare at din nåværende arbeidsplass ikke vet at du ser deg om etter nye erfaringer og at du ikke ønsker å blande dem inn i prosessen. Går helt fint - jeg jobber et sted hvor arbeidsgiveren opprinnelig insisterte på å få snakke med min tidligere leder etter at jeg fikk tilbudet om jobb, men blånektet dem. Jobben ble uansett min og jeg har jobbet her 2,5 år Alfa og omega i intervjuer er å unngå å snakke negativt om din nåværende arbeidsplass. På spørsmål om hvorfor du søker deg vekk svarer du bare at du ikke føler at du ordentlig får brukt kompetansen din, så du ser deg om etter nye opplevelser selv om du trives veldig godt der du er En hvit løgn er bare greit i denne forbindelse. Lykke til! Anonymkode: 3920f...94a Tusen takk for svar! Har et par andre gode grunner til å bytte jobb uansett (1,5 time pendling hver vei) som ikke nødvendigvis sier noe negativt om arbeidsplassen heller så tenker jeg skal klare å forklare på en god måte grunnen til at jeg ser meg om etter ny jobb uten å måtte gå inn på at jeg hater nåværnde jobb hehe Anonymkode: 6a31e...473 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #9 Skrevet 7. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du bruke en av kollegaene dine som referanse? Evt. en kunde du har et godt forhold til om du har kundekontakt? Det er absolutt ikke nødvendig at det kun er sjefer som er referanser. Anonymkode: 63840...1e2 Dessverre ikke.. veldig mye sladder og rør her på jobben (ekstremt hiarki hvor lederne snakker stygt om de under og alle andre og de under snakker stygt om de over og alle andre). Ingen kunder dessverre. Anonymkode: 6a31e...473
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Jeg mistrives i jobben og kunne tenkt meg å bytte. Jeg har egentlig en avansert Master, men blir for det meste brukt som sekretær på jobben og blir lavt lønnet. Mye lavere enn utdannelsen min skulle tilsi men får beskjed om at jeg tross alt ikke gjør kompliserte oppgaver (jeg KAN, men de bruker meg heller som sekretær for det passer de bedre) så derfor er lønnen tilsvarende. Sjefen min har funnet ut at jeg er en han kan tråkke litt på og bruker dette for det det er veldt. Jeg vil gjerne begynne å se meg om etter arbeidsplass hvor jeg får brukt utdannelsen min og blir lønnet deretter. Men hvordan kan jeg løse dette mht intervjuer og referanser? Jeg er ganske ny i arbeidslivet så jeg har ikke så mange referanser enda. Og ser det ikke rart ut på en CV om jeg ikke har en eneste referanse fra nåværende jobb? Vil helst ikke bruke andre referanser der da det er mye sladder som går rundt så jeg ønsker ikke at noen andre skal vite at jeg ønsker meg bort. Og hva skal jeg si om jeg må på intervju? Takker for svar! Anonymkode: 6a31e...473 Skriv referansen du har fra tidligere arbeidsgiver. Jobben du søker på bør ha en viss forståelse for at folk søker nye jobber uten at nåværende arbeidsgiver vet om det. Det som er dumt er at du ikke har attest fra nåværende arbeidsgiver, men det får bare gå det også. Klarer du å få ut en attest fra nåværende arbeidsgiver, så hadde det vært bra. Men ingen must. Søk og søk. Ikke tenk så mye på det. Når intervjuet kommer tar du en feriedag eller bruker avspasering. Eventuelt spør leder om du kan få en time fri fordi du har viktige private æren. Det er jo snakk om en times tid for intervju. Vær kreativ i unnskyldningen. Hvis ingenting av dette lar seg gjøre, så ville jeg sørget for å få intervjuet sent på dagen (dette kan du høre med intervjuer om), og så sagt at jeg følte meg uvell og dårlig og måtte dra hjem rett før intervjuet. Kanskje ikke helt innenfor, men når du blir nektet alt annet, så må du gjøre det du kan for å aldri la deg bli stoppet fra å møte opp på intervju hos en bedre arbeidsgiver. At du er uvell og dårlig er jo ikke en blank løgn heller, fordi du mistrives jo såpass at du faktisk er det selv om du ikke kjenner det så godt selv Noen intervjuere er faktisk så raus at dem strekker seg til å gjennomføre intervjuer etter arbeidstid, hvis det ikke lar seg gjøre i arbeidstiden hos nåværende arbeidsgiver. Ha en dialog med intervjuer om dette. Ellers så bør du legge mye innsats i å komme deg bort fra der du er. Du skriver om mistrivsel, og mistrivsel over lang tid tærer på helsen. Så ta grep, nå. Lag en "perfekt" CV og bruk sjelen din når du skriver søknader. Du må skille deg ut, vet du. Lykke til Anonymkode: e1700...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #11 Skrevet 7. desember 2020 Enig i de som sier søk andre jobber! Og ikke tenk på referanser og attest. Det er ikke vanlig i min bransje å få det fra siste arbeidsgiver. Kom deg vekk! (Og slutt å la deg bli tråkka på!!!!!!!!!!!!) Anonymkode: f8684...7a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå