Gå til innhold

Ønsker alle å få oppleve å bli gamle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker virkelig alle å ende opp gamle og kanskje syke og demente på et sykehjem? Hvis du kunne velge, ville du ha dødd som 70-åring eller nesten 90-åring? 

Anonymkode: c25f9...106

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner 40-åringer som er kronisk syke og trenger pleie, og 90-åringer som er friske og klarer seg utmerket selv. Alder er ikke eneste faktor. Vi skal alle dø en dag, men alle andre dager skal vi det ikke😊

Anonymkode: f227b...b16

• Liker 4
Skrevet

Syns det er et vanskelig spørsmål.
Ingen vil egentlig bli gamle og syke, men ingen ønsker heller å dø....

Den gang jeg var ung, var de over 35 veldig gamle og jeg hadde en idé og hvordan dette vil føles.
I dag er jeg 45 og den gang jeg var ung tok jeg totalt feil, selv om jeg har begynt å få rynker og ser eldre ut så føler jeg meg ikke spesielt mye mer annerledes enn den gang jeg var ung. Er liksom den samme i en litt annen innpakning.
Hvordan jeg vil føle meg når jeg er 70 eller 90 vet jeg ikke.
Jeg kan ikke svare på det nå siden jeg vet ikke hva jeg vil ønske da.

Anonymkode: b6242...c1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ønsker virkelig alle å ende opp gamle og kanskje syke og demente på et sykehjem? Hvis du kunne velge, ville du ha dødd som 70-åring eller nesten 90-åring? 

Ikke alle blir syke eller demente.Sørger man for å holde seg i form å være aktiv, + avstå for mye alkohol og røyk er mye gjort. 

Skrevet

Jeg har ikke lyst til å bli gammel. 

Anonymkode: 10844...227

• Liker 1
Skrevet

Nå er jeg 45 år, kronisk syk og ufør. Men jeg klarer å ta vare på meg selv, holde leiligheten i orden. Og på de gode dagene kan jeg gå en tur, eller holde på med min hobby. Så føler jo livet er verdt å leve nå.

Men vi har flere demente i familien, og blir jeg det. Så kommer jeg til å ta livet av meg. Jeg ønsker heller ikke å bo på sykehjem, og ikke klare å ta vare på meg selv. 

Men jeg kan og bli 90 år, og ikke få noen flere sykdommer enn de jeg har. Og med tiden så tror jeg det vil komme mye mer effektive medisiner for den ene sykdommen min. Så jeg kan bli bedre på sikt og. Jeg spiser sunt, prøver å gå tur, yoga og mediterer. Leser en del bøker, hobbyen min er kreativ. Så prøver så godt jeg kan, og ta vare på meg selv. Så jeg ikke skal forfalle helt.

Anonymkode: 904ac...bc3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei til det første, men det andre er ikke så svart hvitt. Mormor er 93 og bor hjemme, klarer seg selv fortsatt. Går turer i fjellet, baker 7 slag til jul, vasker hele huset hver uke, inkludert å stryke alle duker og gardiner etc. Hvis jeg blir sånn kan jeg godt bli 93 (men siden jeg så langt på 40 år aldri har bakt annet enn pepperkaker til jul og aldri strøket annet enn til nød bunadsskjorta er det vel lite sannsynlig...)

Blir jeg pleietrengende og/eller dement håper jeg å få dø fort, og håper jeg evt er i stand til å ta livet av meg selv. Jeg skal aldri inn på et sykehjem, har jobbet så lenge i helsevesenet at jeg vet hvor jævlig det er.

Et annet aspekt er økonomi. Jeg blir minstepensjonist, så sånn sett håper jeg kanskje å dø når jeg går av med pensjon. Min mormor har enkepensjon, så hun klarer seg, men noe sånt vil jo ikke jeg få. Men der må jeg se litt an belastningen. Hadde jeg vært barnløs hadde jeg bare skutt meg når jeg ble pensjonert og ikke penger fikk nok penger til å leve et semi-verdig liv, men siden jeg har et barn må jeg kanskje bare fryse og sulte noen år. Kanskje jeg finner en utdpekulert metode som ser ut som en ulykke 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: b2515...c3f

Skrevet

Jeg vil ikke bli gammel uten tenner, pleietrengende, dement og alt det der - men jeg vil ikke dø heller liksom, mest hypp på å fryse tiden akkurat nå 😅

Anonymkode: cb839...5cd

Skrevet

Min manns bestefar fyller 80 neste år. Han sykler rundt over alt, er sosial og har en stor omgangskrets. Bor for seg selv og trenger ingen hjelp i hverdagen. 

Min oldemor ble 92 før hun måtte over på sykehjem. 

Moren til min manns onkel ble 103. Glad og livlig dame. Trengte hjelp og bodde på sykehjem sine to siste år, men hode og humøret var det ingen ting å si på. 

Hvor gammel jeg ønsker å bli, kommer an på så vanvittig mye. Blir jeg pleietrengende som 40, kommer nok ønsket til å være noe annet enn om jeg lever fint alene frem til jeg blir 100.

Skrevet

Så lenge jeg kan nippe vin på balkongen i leiligheten i Frankrike sammen med mannen min, lever jeg gjerne lenge.

Men venter sykdom og demens, eller enketilværelsen, ønsker jeg meg gjerne et hjerneslag som gjør raskt og effektivt slutt på ting. 

Anonymkode: 8d2f8...fda

Skrevet

Kommer jo en på hvordan helsa er når man blir gammel. Det er nok lite å trakte etter å ligge på et sykehjem uten å være i stand til å ta vare på seg selv i det hele tatt, men hvis helsa er ålreit kan jeg gjerne bli gammel ja. 

Samme innstillingen har mine besteforeldre hatt, og de ble alle over 80 hvertfall. Da helsa skrantet veldig forsvant også livsviljen og det tok på godt og vondt ikke så lang tid før de falt fra. Trøsten var at det var det de hele tiden ønsket selv; leve så lenge de hadde ok funksjon i hverdagen, men liten lyst til å ligge å være avhengig av hjelp fra andre hele tiden. Vi har en gjenlevende som nå er 90+, og h*n er ennå sprek for alderen og klarer seg for det meste selv, og hun vil også leve så lenge hun stort sett greier seg selv. 

Anonymkode: 50d22...7a5

Skrevet

I min familie er det ingen arvelige sykdommer og alle lever til de er mellom 85-100 og sovner inn. Bestemoren min pusset opp badet selv da hun var 92.

Vet det ikke er en garanti, men jeg frykter ikke sykdom, så blir gjerne 90. Har masse planer. 

Anonymkode: d0d59...39b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...