AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #1 Del Skrevet 7. desember 2020 Så da ligger jeg våken igjen. Våknet kl 0200 presis.5 timer med søvn. La meg tidlig da jeg ikke har sovet mer enn 4-5 timer hver natt de siste ukene og er helt gåen. Har hatt dårlig nattesøvn i over 2 år. Kan ha noen gode netter innimellom. Men nå er jeg i en ganske dårlig periode igjen. Og som regel så holder jeg meg unna mobilen på nattestid men nå er jeg bare så drittlei..får jo ikke sove uansett. Gjør alle de kjente triksene. Drikker ikke kaffe,te,brus eller alkohol. Unngår skjerm på kveldene. Roer ned med en bok. Går tur på dagen. Står opp og leser om jeg ikke sovner. Gjør pusteøvelser. Står opp til ca samme tidspunkt i helgene som når jeg skal på jobb. Ikke en dritt som hjelper nå. Begynner bare å grine fordi det er så håpløst. Tålmodigheten er lik null. Dårlig samvittighet fordi jeg er en konstant sliten, sur og trøtt kone og mamma. Føles som om jeg holder på å bli gal. Skal på jobb om 3 timer. Bruker ingenting av sovemedisin nå. Fikk resept på noe for snart 2 år siden men brukte det sjeldent. Livredd for å bli avhengig. Forsøkt melatonin fra helsekost. Tok 30 dråper om kvelden. Funker ikke. Hva gjør dere andre som er ille plaget av søvnløshet? Sykmelder dere? Tar sovemedisin? Jeg ser ingen ende på dette Jeg har ingen problemer med å sovne på kvelden. Problemet er at jeg våkner etter 4-5 timer og sovner ikke igjen. Anonymkode: c4810...54a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 7. desember 2020 #2 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) . Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #3 Del Skrevet 7. desember 2020 ? Dette er ikke så lite søvn. Anonymkode: 21692...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #4 Del Skrevet 7. desember 2020 Uatskillelig skrev (2 minutter siden): Jeg er også søvnløs i natt. Jeg tar sovemedisiner fast, men det er ikke alltid det fungerer. Ville prøvd det om jeg var deg. Det gir noe virkning selv om det ikke tar bort alle søvnplagene. Hvor lenge har du vært plaget? Jeg blir gal av å tenke på at dette skal være normalen for meg for all evig fremtid. Har jo vært plaget med nattesøvn før jeg fikk barn også men nå er det helt ekstremt ille. Får lyst til å bare denge hodet i veggen. Håper jeg slipper legetime og at han bare kan skrive ut en ny resept på sovemedisin så jeg ikke må vente så lenge for dette orker jeg ikke mer. Anonymkode: c4810...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #5 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): ? Dette er ikke så lite søvn. Anonymkode: 21692...097 Du synes ikke 4 timer er lite søvn pr natt? Eller 5? Å ligge våken fra klokken 1, eller 2, eller 3 eller 4 (4 er dorsåvidt innenfor) hver eneste natt når man skal opp kl 0530? Når man jobber 100% hver eneste dag og samtidig skal ta seg av hus og barn? (Joda jeg har en mann men familien min skal jo også ha en velfungerende kone og mamma). Er det helt normalt mener du å ligge våken 3-4 timer før man skal stå opp tidlig hver natt? Gjør du også det og du fungerer opptimalt? Anonymkode: c4810...54a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rampeguri Skrevet 7. desember 2020 #6 Del Skrevet 7. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): ? Dette er ikke så lite søvn. Anonymkode: 21692...097 Noen trenger mer søvn enn andre. For meg hadde 4-5 timer søvn vært for lite om jeg aldri sov lengre. Jeg trenger i utgangspunktet rundt 7 timer. Om jeg sover 4 timer et par-tre netter på rad så sover jeg ofte 8 timer natta etter. Pleier ofte å sove 4-5 timer 2-3 netter i uka men siden jeg ikke jobber går det greit å hente seg inn. Jeg hadde blitt ødelagt om jeg aldri sov som mer enn 4-5 timer. Men blir jo ikke helt riktig å si at man er søvnløs - en er jo ikke helt søvnløs. Ts: det er ikke rart at melatonin ikke hjelper, hjelper ikke det på innsovning? Har dessverre ikke noe god løsning til deg. Noen ganger når jeg har sovet dårlig har jeg gått og lagt med på sofaen og satt på tv med lav lyd og ikke noe lys utenom i rommet. Noen ganger sovner jeg igjen,mens andre ganger klarer jeg bare å slappe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Del Skrevet 7. desember 2020 Kanskje separate soverom om dere har mulighet? Jeg sliter innimellom med at jeg våkner som deg. Begynte å bruke en sove-meditasjon på tlf, litt sånn mindfulnessøkt laget for at man skal sovne. Roet tankene mine. Den varte ca femten min, sovnet som regel før den var ferdig. Så har jeg min egen ‘tankesamler’ som er å tenke meg gjennom alfabetet med ulike tema, f eks fotballag, byer jeg har vært i, fugler e l. Ligger og tenker Amsterdam, Berlin, Cambridge, Dover, Edinburgh, Farsund.... Anonymkode: ca623...c41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #8 Del Skrevet 7. desember 2020 Melatonin selges nå reseptfritt på apoteket, det er et naturlig kosttilskudd. Melatonin er det som gjør det trøtt når kvelden kommer aka «søvnhormonet». Jeg bruker det hver kveld om ikke får jeg det sånn som deg, verdt et forsøk? Anonymkode: b16e8...81d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. desember 2020 #9 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Melatonin i tablettform over tid så du kan styre styrken bedre vil kanskje hjelpe. Ellers så er det jo tung sovemedisin du trenger, ikke innsovningspiller som imovane. Og de tunge som «holder deg under» krever mer undersøkelser/prat med legen, jeg har aldri fått noen sånne utskrevet selv om jeg kunne hatt godt av det i perioder. Edit: Jeg glemte visst en del av det du sa (er litt trøtt) og at du har fått utskrevet en type sovemedisin før og at du også er redd for å bli,avhengig. Man kan bli avhengig både av imovane/innsovingmedisin og de enda tyngre og det er jo selvsagt en av grunnene til at de er strenge med de. Men det finnes ikke alternativer medisinsk annet enn de tre, melatonin (circadin på resept), imovane eller sovemedisin. Endret 7. desember 2020 av Frøkensina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #10 Del Skrevet 7. desember 2020 Nå var det flere som har foreslått melatonin her, selv om du sier du har prøvd det uten særlig effekt. Hva med å forsøke en gang til, bare denne gangen circadin. Den er mer en depot variant av melatonin. Den flytende vil forsvinne raskt ut av kroppen og har ikke noe å si på søvn senere på natt. Anonymkode: a1ea1...1f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
semperflorens Skrevet 7. desember 2020 #11 Del Skrevet 7. desember 2020 (endret) Se på hva i livet ditt som kan gjøre at du sover dårlig. Jobber du for mye? Har du mange bekymringer? Er det for mye å gjøre med barn, familie? Strekker ikke tiden til? Finn roten til problemet og legg om måten du lever livet ditt på. (Enklere sagt enn gjort, selvfølgelig.) Endret 7. desember 2020 av semperflorens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #12 Del Skrevet 7. desember 2020 Takk for respons. Nei helt søvnløs er jeg nok ikke..er bare den desperate personen i meg som ordlegger seg slik 😝 Vi har separate soverom ganske ofte for tiden. Iallefall når jeg har behov for det. Jeg sjekket på minhelse.no og fant ut at det var circadin jeg fikk for 2 år siden. Jeg sendte en melding til fastlegen om å få resepten fornyet og skal hente ut imorgen. Fastlegen kjenner meg godt og vet om søvnproblemet mitt så en legetime var ikke nødvendig. Føler at hjernen min jobber på høygir når jeg våkner. Føler meg nesten høy på ett eller annet. Masse bilder og tanker bare svosj svosj svosj i hjernen min ved oppvåkning. Det er mye som foregår i livet mitt. Jeg er ikke noe sterk person men føler jeg må takle alt som kommer min vei på riktigst mulig måte og stresser mye med det. Vi har alvorlig sykdom i nær familie som har preget livet mitt i snart 2 år. Uhelbredelig kreft. Det er så mange oppturer og nå for det meste nedturer. Det er psykisk tortur rett og slett og jeg kjenner jeg er sliten. Uansett; forsøker circadin igjen fra imorgen av og krysser alt jeg har for at det fungerer! Nå logger jeg av her. Har lovt meg selv å kutte ned på mobilbruken på kveldstid. Tenkte også å legge meg mye senere enn vanlig slik at jeg forhåpentligvis kan forskyve perioden med søvn slik at jeg slipper å våkne så veldig tidlig.. Takk igjen for innspill og ønsker alle en god natt! Anonymkode: c4810...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elisabeth88 Skrevet 1. november 2021 #13 Del Skrevet 1. november 2021 Hei ts, jeg håper du leser dette! Jeg har selv hatt ekstreme søvnproblemer, helt fra barndommen! Allerede på ungdomsskolen opplevde jeg flere ganger å være våken 4 hele dager i strekk, uten ett minutts søvn! Problemet ble bagatellisert av både familie og fastlegen, "du trenger vel ikke så mye søvn da.." fikk jeg høre. Jeg måtte på skolen hver dag, så døgnrytmen var alltid på plass, men det hjalp ikke! Etter over 20 år som søvnløs, fant jeg ut at det antakeligvis skyldes intoleranse for peptider i mel og melk! Dette kan gi en opioid effekt, som virker svært stimulerende på hjernen. Prøv derfor å fjerne mel og melkeprodukter (fast gulost og smør går bra) fra dietten i noen uker, jeg har i hvertfall blitt kvitt tankekjør og uro, samt sovet godt hver eneste natt siden! Og da snakker vi nesten 15 år! Hvis du ikke kommer helt i mål, kan du gå hardere til verks å prøve ketogen diett. Fallende blodsukker gjør at det skilles ut adrenalin, og bidrar derfor til søvnløshet. https://matintoleranse-allergi.no/matallergi/opioide-peptider-test/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå