Gå til innhold

Kan 5 uker gammel baby overnatte hjemmefra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 5 uker. Han har kolikk og er stakkars veldig plaget. Vi var på første kiropraktortime forrige onsdag og har ikke umiddelbart sett noe bedring. Mannen min jobber borte på båt 5 uker borte og 5 uker hjemme. Han har vært borte siden babyen var en uke gammel og kommer hjem i neste uke. Jeg har derfor vært alene med babyen hele døgnet disse ukene og så og si ikke fått noe søvn. Har ikke turt å kjøre på butikken for å handle siden jeg er så trøtt og helt utkjørt, så har måtte bestilt hjemlevering fra butikken. 
Moren min bor to hus lenger bort og var syk en uke når babyen var to uker så hun har vært i karantene i sitt hus den uka hun var syk og nå en uke etter hun ble frisk, for å Være sikker. Holder på å møte veggen nå og har hatt sterk hodepine hver dag siste uka og måtte ta imigran i går. Har også kastet opp flere dager pga. utmattelse. Har avtalt med min mor at i dag mandag skal jeg komme med babyen i 22-23 tiden på kvelden så skal hun ha han over natten slik at jeg får sovet, så skal jeg hente han i 08-09 Tiden tirsdags morgen. 
Har pumpet melk og skal pumpe mer slik at han har nok morsmelk for alle måltidene på natten. 
Er dette ok å la Babyen sove hos min mor en natt slik at jeg får sove? Hun bor bare to hus lenger bort hvis det skulle Være noe, så jeg er i nærheten hele natten. Begynte å bli usikker selv siden han bare er 5 uker. 

Anonymkode: 4c378...2ce

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er for tidelig. Men du trenger avlastning.

Kanskje du kan sove hos din mor du også? Evt at din mor sitter barnevakt for babyen i ditt hus mens du sover? 

Anonymkode: 748dd...f2e

• Liker 39
Skrevet

Er du testet at barnet tar flaske da? Og at det tar flaske når moren din prøver å gi? Noen barn nekter jo flaske og noen nekter også flaske fra andre enn hovedomsorgsgiver. Ville selv vært skeptisk til ar baby sover i ett annet hus, ville heller invitert bestemoren hjem til meg sånn at jeg hadde vært lett tilgjengelig hvis det skulle være noe

Anonymkode: 52311...8de

• Liker 12
Skrevet

Få din mor til å sove over/ta babyen hjemme hos deg. Du trenger avlastning kjære deg! 
Men baby må få lov å være hjemme i trygge omgivelser han kjenner. 

• Liker 45
Skrevet

Det er helt greit at baby sover borte. Du trenger det 

Anonymkode: e1ad4...e0e

• Liker 36
Skrevet

Gjør som resten sier, få din mor til å overnatte hos deg slik at hun kan ta det verste nattevåket og du noen timer søvn.. Høres fryktelig slitsomt ut, føler med deg! 

Anonymkode: 44a48...a66

• Liker 21
Skrevet

Forferdelig slitsomt - ingen tvil om det. Men det er for tidlig å være totalt atskilt fra baby. Du er sliten men tenk da på hvordan babyen har det. Han har mye vondt og trenger moren sin. De senser og føler på mye disse små, og jeg tror hvis du er i et annet hus vil det bli verre enn verst. 

Jeg syns du skal sove i samme hus men at moren din tar gjerne hele natten hvis deg går, men dersom det blir veldig krise så kan hun komme inn til deg med ham. velg det huset som har best plass, slik at du kan legge deg lengst mulig unna. Legg deg tidlig og når han ikke gråter, bruk ørepropper og stol på at moren din tar vurderingen på når hun skal komme inn med ham evt. i beste fall sove hele natten , men i alle tilfeller får du da sove noen timer sammenhengende.

Anonymkode: 93b3b...b32

• Liker 14
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Forferdelig slitsomt - ingen tvil om det. Men det er for tidlig å være totalt atskilt fra baby. Du er sliten men tenk da på hvordan babyen har det. Han har mye vondt og trenger moren sin. De senser og føler på mye disse små, og jeg tror hvis du er i et annet hus vil det bli verre enn verst. 

Jeg syns du skal sove i samme hus men at moren din tar gjerne hele natten hvis deg går, men dersom det blir veldig krise så kan hun komme inn til deg med ham. velg det huset som har best plass, slik at du kan legge deg lengst mulig unna. Legg deg tidlig og når han ikke gråter, bruk ørepropper og stol på at moren din tar vurderingen på når hun skal komme inn med ham evt. i beste fall sove hele natten , men i alle tilfeller får du da sove noen timer sammenhengende.

Jeg tror ikke de bør sove i samme hus. Basert på egen erfaring må barnet lenger vekke enn samme hus for å slappe av 

• Liker 16
Skrevet
Frøyamor skrev (4 timer siden):

Få din mor til å sove over/ta babyen hjemme hos deg. Du trenger avlastning kjære deg! 
Men baby må få lov å være hjemme i trygge omgivelser han kjenner. 

Enig med de som sier at baby ikke bør tas ut av sitt habitat. Få moren din til å komme til deg. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke de bør sove i samme hus. Basert på egen erfaring må barnet lenger vekke enn samme hus for å slappe av 

Babyen eller moren slappe av?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal ikke si hva som er rett og galt, men ville ikke lent meg på kolikk som eneste årsak til at han gråter og ikke sover. Sjekket låsninger i kroppen, refluks, ører osv? Det høres ikke bra ut for noen av dere å ha det sånn 😭

Anonymkode: 5663a...af7

• Liker 2
Skrevet

Dere kan ta en test på noen timer på dagtid først før overnattingen på at det går bra. Så får du noen timer søvn og dere kan være sikre på at baby tar flaske og om det skulle være noe så kan dere fikse det.. Dine behov er også viktige, så bedre at du får hentet deg inn litt og baby klarer seg fint hos bestemor. Sørg for å sende med et pledd som lukter som deg så blir det lettere for moren din. 

Anonymkode: ef16e...f6d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Babyen min er 5 uker. Han har kolikk og er stakkars veldig plaget. Vi var på første kiropraktortime forrige onsdag og har ikke umiddelbart sett noe bedring. Mannen min jobber borte på båt 5 uker borte og 5 uker hjemme. Han har vært borte siden babyen var en uke gammel og kommer hjem i neste uke. Jeg har derfor vært alene med babyen hele døgnet disse ukene og så og si ikke fått noe søvn. Har ikke turt å kjøre på butikken for å handle siden jeg er så trøtt og helt utkjørt, så har måtte bestilt hjemlevering fra butikken. 
Moren min bor to hus lenger bort og var syk en uke når babyen var to uker så hun har vært i karantene i sitt hus den uka hun var syk og nå en uke etter hun ble frisk, for å Være sikker. Holder på å møte veggen nå og har hatt sterk hodepine hver dag siste uka og måtte ta imigran i går. Har også kastet opp flere dager pga. utmattelse. Har avtalt med min mor at i dag mandag skal jeg komme med babyen i 22-23 tiden på kvelden så skal hun ha han over natten slik at jeg får sovet, så skal jeg hente han i 08-09 Tiden tirsdags morgen. 
Har pumpet melk og skal pumpe mer slik at han har nok morsmelk for alle måltidene på natten. 
Er dette ok å la Babyen sove hos min mor en natt slik at jeg får sove? Hun bor bare to hus lenger bort hvis det skulle Være noe, så jeg er i nærheten hele natten. Begynte å bli usikker selv siden han bare er 5 uker. 

Anonymkode: 4c378...2ce

Hei kjære deg som har det så vondt akkurat nå. Jeg føler veldig emd deg og mener at det ikke bør være et problem at han på 5 uker skal greie seg en natt uten sin mamma. Du bor bare to hus unna så det er absolutt ikke noe  galt med det. Du kan få kjøpt combiotik som er morsmelkerstatning dette kan mor gi til baby hvis hun skulle gå tom for å gi han melk. Du må huske og tenke på deg selv også. Du er bare et menneske. Ingen kan si noe på det. Det er kun en mor som går gjennom dette som vet hvor tøft det faktisk er. Jeg syntes du skal gjøre det fordi Un bor så nærme deg. Da er det ingenting og bekymre seg for. Du må sove. Du trenger overskudd og energi for og takle han han er bare litt over en mnd gammel. Mener at det skal gå så bra. Ikke hør på alle som stiller seg negativt heller det er ingen som vet hvordan dette er. Du kjenner etter selv.  Masse masse masse lykke til med det det går så bra så :) ❤️ han vokser opp. Husk på det. Han vil ikke være sånn hele tiden. Da hadde nok ikke noen av oss ville hatt barn 🙊 

Anonymkode: 53cc6...3ca

• Liker 20
Skrevet

At du får hentet deg inn nå synes jeg er det aller viktigste. Som sagt er det kort vei til babyen hvis det skulle være noe. Du har holdt ut utrolig lenge!

Anonymkode: f2214...050

• Liker 16
Skrevet

Uff! Sender deg en digitalt klem! 

De som sier at babyen er for liten har vel ikke gått i dine fotspor. 

Om din mor heller kan komme over er bare bra, men om ikke så skader det ikke babyen å overnatte hos mormor! Det skader langt mer om du fortsetter sånn! 

Ta med ren men brukt sengeklær for babyen. 

Ellers må du ta kontakt (om du ikke har gjort det) med helsesøster eller noen andre. Det er hverken bra for deg eller babyen å gå gjennom dette. 

• Liker 12
Skrevet

I utgangspunktet er overnatting ved 5 uker aaalt for tidlig, men i din situasjon er det 100% innafor. Babyen får det heller ikle bra dersom mor er så utslitt at hun blir syk pga. søvnmangel. 

Som andre her skriver bør bestemoren komme hjem til dere, slik at babyen er i sitt vante miljø og overgangen ikke blir for stor. Du kan forsøke å være i huset selv, men dersom det ikke er mulig å få hvile pga. gråt så går du til din mors hus og legger deg der for å få sove. 

Anonymkode: aa572...2e3

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor har ikke mannen din tatt ut de tre ukene han har krav på etter fødsel? Barnet er altfor lite til å sove borte, få moren din til å komme til deg så kan du sove sammenhengende fra feks 24-05, bare det hjelper mye. 

Anonymkode: 18eb2...f81

• Liker 6
Gjest Fnuggolina
Skrevet

I dette tilfellet tenker jeg det er best både for deg og barnet at du kan få noe hvile.

Ta en innsovningstablett, og legg deg med god samvittighet.

I utgangspunktet på overskriften tenkte jeg nei, men i ditt tilfelle tenker jeg dere må og bør gjøre det med jevne mellomrom. 

Du kaster opp av utmattelse nå, så strengt tatt bør pappaen ta over din permisjon og du få sykemelding en periode. 

Skrevet

Helt innafor i deres tilfelle. Og gjør det som funker best for dere! Om det beste er at du er alene hjemme, og moren din slapper bedre av i eget hus, så gjør slik dere tenker. 

I utgangspunktet er 5 uker for tidlig etter min mening, men å ta vare på mor er VIKTIG, og det er veldig viktig at du får avlastning og søvn slik at du ikke møter veggen. Da er du i bedre stand til å trøste baby etterpå. 

Du er jo rett i nærheten hvis det ikke skulle gå så bra. 

Ingen tvil hos meg, få deg den natta med søvn! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...