Gå til innhold

Føler at jeg ikke får puste med munnbind.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde det også sånn de første gangene, men man blir vant til det. Nå er det helt uproblematisk. Jeg bor i UK og har brukt munnbind overalt på offentlige steder siden juli. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er null stress, bare ubehagelig over tid på jobb hvis jeg i tillegg må gjøre noe fysisk tungt, og glemte å ta av meg lesebrillene og blir blind av dugg 🥴 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt selv. Har astma og synes luften blir våt, klam og vanskelig å puste inn. Varmen og fukten gjør at jrg hoster mer, slim som vil opp og ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skikkelig kvalm av å gå med munnbind. Er ikke få ganger jeg har måttet avslutte hva jeg holdt på med for å spy. I tillegg er det tungt og klamt å puste.

Anonymkode: 08ab3...1f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanesak, jeg har astma og her hvor jeg bor så er det påbudt med munnbind på alle offentlige steder og butikker.

For meg så var litt uvant til å begynne med og ukomfortabelt når det var oppimot 40 grader i skyggen, men det er som sagt en vanesak og nå legger jeg knapt merke til at munnbindet er der. 

Anonymkode: d0d22...2c2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjæl.. Jeg blir helt stressa og svimmel. Virker som mange elsker munnbind. 

Anonymkode: b3632...533

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sugerøret skrev (1 time siden):

Sliter litt selv. Har astma og synes luften blir våt, klam og vanskelig å puste inn. Varmen og fukten gjør at jrg hoster mer, slim som vil opp og ut

Noen i nær familie opplever det samme og blir dårlig i halsen. 

Anonymkode: b3632...533

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del går det greit, men så har jeg vært vant til å bruke munnbind hele dagen på jobb. Har også astma, og har heldigvis aldri opplevd at munnbind har vært utløsende årsak.

Anonymkode: f506f...ebb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes der er ubehagelig og får veldig behov for å puste litt uten, men regner med det er en vanesak. Jeg har ellers ingen plager som tilsier at det skal være noe problem, så det vil nok gå seg til. Holder uansett ut, det er viktig. 

Anonymkode: 273fe...1bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resignert skrev (På 7.12.2020 den 2.39):

Er nok definitivt kun psykisk dette. Å subbe rundt med handlevogn er da ikke særlig tungt, og da er heller ikke oksygenbehovet spesielt høyt. Folk i industri og håndverksyrker må i noen tilfeller gå med maske hele dagen, og da er det ikke snakk om et enkelt, lett munnbind. Kirurger osv kan stå intenst konsentrert i timevis under en operasjon, med munnbind på. Osv.

Dere bør rett og slett bare skjerpe dere. Evt gå til psykolog.

Håndverkere bruker maske med filter. Min bror er håndverker, og han sier at han kveles når han har på medisinsk munnbind på fly osv. Men han har ikke noe problem med å bruke støvmaske med filter på jobben. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har astma og synes munnbind er helt forferdelig å ha på, spesielt de i tøy! Tøymasker har jeg gitt opp, de får jeg ikke til å ha på i 5 minutter en gang. Medisinske er litt bedre, men fortsatt ubehagelig. Jeg har munnbind på bussen da det er påbudt i rushen, men aldri ellers. Hadde det på jobb en dag, men da måtte jeg gå på lageret med jevne mellomrom og ta munnbindet ned for å få puste skikkelig, og da har jo ikke munnbindet lenger noen effekt. 

Sliter ofte med pusten til vanlig, UTEN munnbind, får f.eks ikke til å puste ordentlig gjennom nesen, og får ofte ikke til å trekke pusten skikkelig. 

Anonymkode: da469...f87

Ikke noe rart tøymasker er kvelende. De skal jo helst være 3-4 lag med TETT stoff. Det blir nesten som å puste gjennom dyne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksygenmolekyler er såpass små at de passerer gjennom et medisinsk munnbind helt uten problemer (tøymunnbind er jeg mer usikker på, da det finnes så mange ulike produsenter). Det med å ikke få puste gjennom medisinske munnbind er psykisk, hvis ikke ville jo ikke kirurger, anestesisykepleiere, veterinærer og tannleger kunnet utføre arbeidsoppgavene sine med munnbind på store deler av arbeidsdagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har diagnosert angst og føler det på samme måte. Jobber i butikk, så må ha det på hele tiden, men tar noen pusterom på bakrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten oppfordring til dere som bruker munnbind i jobb der der har kunde/pasientkontakt; snakk litt høyere enn vanlig med munnbindet på. Stemmen blir nemlig litt dempet bak et munnbind. Jeg er ung og hører dårlig, bruker høreapparat og er egentlig helt avhengig av munnavlesning når jeg prater med andre. Nå som de fleste bruker munnbind utelukkes selvsagt dette. Med tanke på hvor mange hørselshemmede og eldre med nedsatt hørsel det finnes, så hadde det vært fint om alle bare kunne pratet bittelitt høyere bak maskene sine. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er psykisk. 

Jeg sliter tungt med angst og føler jeg får mindre puste uten munnbind om det er mange mennesker. 

Jeg har ingen problemer med å puste med munnbind, skulle ønske det satt tettere på, for da føler jeg meg tryggere. 

Jeg har lite ansikt så for meg er det vanskeligere å se, da det ofte stikker opp til øynene mine, de er for store for meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Warrior

Nei, men tror det er ganske vanlig å føle det sånn. Man er jo ikke vant til å gå med munnbind. Så er nok bare en følelse, kanskje på grunn av angst, for det går fint an å puste i munnbind. De hadde ikke laget munnbind som det ikke går an å puste i. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamusAran skrev (1 time siden):

Mye vondt i vilja og bortskjemthet i denne tråden...

Enig. Er det mulig, selvfølgelig er det uvant i starten, det blir jo annerledes å puste gjennom munnbind enn uten, men det går da helt fint å ha det på. Man blir vant til det. Folk må slutte å være så stakkarslige.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resignert skrev (På 7.12.2020 den 2.39):

Er nok definitivt kun psykisk dette. Å subbe rundt med handlevogn er da ikke særlig tungt, og da er heller ikke oksygenbehovet spesielt høyt. Folk i industri og håndverksyrker må i noen tilfeller gå med maske hele dagen, og da er det ikke snakk om et enkelt, lett munnbind. Kirurger osv kan stå intenst konsentrert i timevis under en operasjon, med munnbind på. Osv.

Dere bør rett og slett bare skjerpe dere. Evt gå til psykolog.

Eller øve hjemme. Puste rolig og bli vant til munnbind. 

Ha på når du ser tv. Prøv munnbind i stoff.

Noen trenger mer tilvenning enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deedee_ skrev (3 timer siden):

Enig. Er det mulig, selvfølgelig er det uvant i starten, det blir jo annerledes å puste gjennom munnbind enn uten, men det går da helt fint å ha det på. Man blir vant til det. Folk må slutte å være så stakkarslige.

Det er ikke stakkarslig å få fysiske reaksjoner på en krevende opplevelse. Det er menneskelig. Men det kan være lurt å øve på å holde puls nede og puste skikkelig, også med munnbind. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...