Gå til innhold

Føler at jeg ikke får puste med munnbind.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg har på munnbind feks i butikken på tidspunkt hvor det er mange, så føler jeg at jeg ikke får puste! Jeg må ta det ned eller løfte det når jeg ikke er i nærheten av andre og ta noen skikkelige åndedrag. Vet ikke om det er angst relatert, men får litt sånn følelse at jeg ikke får puste skikkelig.

Andre som opplever dette?

Anonymkode: c4578...2b3

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever det slikt jeg og.

Anonymkode: 97903...91f

• Liker 3
Skrevet

Jeg og (så bruker ikke munnbind, men må ta på hos frisøren jeg går til bla.)

Anonymkode: 084eb...f51

• Liker 3
Skrevet

Akkurat samme følelse hos meg også. Veldig klaustrofobisk følelse.

Skrevet

Samme her, men jeg har klaustrofobi. Ikke slik at jeg føler meg kvalt i heisen feks, men trange steder gir meg angst, og det samme gjør munnbind.. 

Anonymkode: aad0b...705

• Liker 1
Skrevet

Ja, føler slik jeg også. Jeg er helt andpusten når jeg tar av minnbindet og må bruke flere minutter på å hige etter luft.

Anonymkode: 1b127...843

• Liker 2
Skrevet

«fint» å lese det er flere. Har tenkt lenge på dette og følt meg veldig ensom om dette... Har aldri hørt noen snakke om akkurat dette. Så føler nesten det er tabu å bare nevne det.. Ts

• Liker 7
Skrevet

Er nok definitivt kun psykisk dette. Å subbe rundt med handlevogn er da ikke særlig tungt, og da er heller ikke oksygenbehovet spesielt høyt. Folk i industri og håndverksyrker må i noen tilfeller gå med maske hele dagen, og da er det ikke snakk om et enkelt, lett munnbind. Kirurger osv kan stå intenst konsentrert i timevis under en operasjon, med munnbind på. Osv.

Dere bør rett og slett bare skjerpe dere. Evt gå til psykolog.

• Liker 26
Skrevet

Det er nok psykisk. Har astma og kronisk tett nese, og allikevel puster jeg helt fint med maske/kirurgisk munnbind. 

Sykehusansatte bruker masker i timevis, uten problemer med å puste. 

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, Resignert said:

Er nok definitivt kun psykisk dette. Å subbe rundt med handlevogn er da ikke særlig tungt, og da er heller ikke oksygenbehovet spesielt høyt. Folk i industri og håndverksyrker må i noen tilfeller gå med maske hele dagen, og da er det ikke snakk om et enkelt, lett munnbind. Kirurger osv kan stå intenst konsentrert i timevis under en operasjon, med munnbind på. Osv.

Men så kan det vær at det er relatert til helsen.

Vet om en som slipper å bruke maske når han tar for eks. fly da legen har gitt fra seg et skriftlig brev om at mannen ikke kan bruke maske pga helsen. 

Sier ikke at alle som sliter med bruk av maske har relaterte årsaker til helsen, men man skal uansett være litt forsiktig med å dømme andre mennesker. 

• Liker 3
Skrevet

Sliter med det samme, men har PTSD og generelt ikke spesielt begeistra for å ha noe i fjeset, samt diverse lunge-relaterte ting som gjør at jeg har over middels dårlig kondisjon og får hodepine av aktivitet der jeg ikke får pustet ordentlig. Går helt fint i relativt stillestående aktiviteter, men å gå opp bakker eller trapper med munnbind er direkte ubehagelig. 

Bruker selvsagt munnbind likevel på matbutikk, kollektivtransport og generelt hvis det er mye folk rundt omkring, og andre steder man bør bruke munnbind. Det bare er ganske ubehagelig.

Anonymkode: 74c84...cf0

Skrevet

Det er jo slik at første del av åndedraget vil være luften man nettopp pustet ut. Heldigvis har vi gjerne kun tatt opp 50% av oksygenet ved første åndedrag (derfor munn til munn-metoden faktisk fungerer) så det i seg selv er ikke farlig. Så er det bare å trekke pusten bittelitt lengre enn normalt, og man vil kjenne fersk frisk luft.

Har selv slitt med panikkangst med ekstrem kvelningsfølelse, hyperventilering og tendens til å besvime, men maske er null stress.

• Liker 6
Skrevet
Resignert skrev (10 minutter siden):

Dette var da et spydig svar. De fleste jeg har pratet med har også samme følelse, og det er jo helt normalt å kjenne at det er både tett, klamt og litt klaustrofobisk.

Anonymkode: 98386...427

• Liker 12
Skrevet

Tror det har med vane å gjøre. De første gangene jeg brukte munnbind følte jeg at jeg holdt på å bli kvalt. Etter å ha brukt dem veldig ofte i det siste, har jeg ingen problem utenom den psykiske påvirkningen at jeg klør voldsomt i nesen fordi jeg ikke kan ta hånden opp og klør meg.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

«fint» å lese det er flere. Har tenkt lenge på dette og følt meg veldig ensom om dette... Har aldri hørt noen snakke om akkurat dette. Så føler nesten det er tabu å bare nevne det.. Ts

Ja, men synes det hjelper å puste med nesen og unngå tøymaske.

Anonymkode: 37a70...c51

Skrevet

Jeg også, hater munnbind, men bruker det likevel.  Skjønner ikke at leger osv orker gå enda mer tildekket i mange timer hver dag. De er noen helter. 

Anonymkode: 8c5fa...d21

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke tvang med munnbind. "får man ikke puste" enten det er fysisk eller psykisk, tenker jeg det er greit å la være. Det er anbefalt at de med pustevansker eller annet lar være. Er det så ille, så dropper dere. De fleste bruker jo, så det burde være trygt 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan kjenne på det om jeg i tillegg er varm, så for meg hjelper det å åpne jakka og ta av skjerfet når jeg har det på. Det kan også være lurt å puste godt og kontrollert med dype åndedrag. Maske er ikke særlig behagelig, men heldigvis ikke farlig siden helsepersonell kan bruke det hele arbeidsdager. 

Anonymkode: 2207a...38d

Skrevet

Jeg har astma og synes munnbind er helt forferdelig å ha på, spesielt de i tøy! Tøymasker har jeg gitt opp, de får jeg ikke til å ha på i 5 minutter en gang. Medisinske er litt bedre, men fortsatt ubehagelig. Jeg har munnbind på bussen da det er påbudt i rushen, men aldri ellers. Hadde det på jobb en dag, men da måtte jeg gå på lageret med jevne mellomrom og ta munnbindet ned for å få puste skikkelig, og da har jo ikke munnbindet lenger noen effekt. 

Sliter ofte med pusten til vanlig, UTEN munnbind, får f.eks ikke til å puste ordentlig gjennom nesen, og får ofte ikke til å trekke pusten skikkelig. 

Anonymkode: da469...f87

• Liker 1
  • Opprett ny...