Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har sett på barnehagelærer lenge og vet egentlig om de negative og positive sider ved det. Har grublet på det i 2 år snart så har hørt og lest mye om det. Nå skal jeg studere til høsten etter foreldrepermisjon, men har sett litt på grunnskolelærer 1-7. Er det noen som jobber innenfor disse yrkene? Hva er positivt og negativt? Selv om jeg har gjort mine vurderinger angående barnehagelærer så vil jeg gjerne høre flere erfaringer. Men gjerne også om grunnskolelærere. Usikker på hva jeg skal velge 😊

Anonymkode: 7743f...1fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har jobbet som vikar i barnehage og jobber nå som lærer på en barneskole (har utdanning GLU 1-7). Jeg er veldig glad for at jeg valgte å bli barneskolelærer. Å være vikar i barnehage var kjekt, men jeg syntes det ble for mye rutiner - måltid, hjelpe med å ta på klær, hjelpe barna med å gå på do, bleieskift osv. Forstå meg riktig, jeg synes det var utrolig koselig. Spesielt mtp. de gangene vi gikk på tur, var ute og utforsket osv. Men dagene gikk saktere enn de dagene jeg har nå som lærer. Som lærer er dagene mer variert, og jeg synes det er fint å ha kontortid hvor jeg planlegger undervisning osv. Forstår det slik at det ikke er så mye tid til planlegging for barnehagelærere/pedagogiske ledere. Arbeidsukene mine er ganske hektiske og komprimerte (jobber hvert fall 42-43 timer i uken, ofte helger) ettersom det er en del avspasering i ferietidene, men jeg synes det er verdt det. Men man må selvfølgelig vurdere selv hva man passer til. Lykke til med valget! 

Anonymkode: c2a80...3bf

• Liker 3
Skrevet

Grunnskolelærer og evt 1 tilleggsår i barnehage ped så kan du jobbe som pedleder. Bhglærer er veldig snevert 

Anonymkode: 77d66...ac4

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt barnehagelærer, det gir så utrolig få muligheter.

Anonymkode: b80ec...533

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Grunnskolelærer og evt 1 tilleggsår i barnehage ped så kan du jobbe som pedleder. Bhglærer er veldig snevert 

Anonymkode: 77d66...ac4

Det gir liksom ingen mening i 6 års utdannelse for å jobbe som pedleder. Da er det bedre med 3 år på barnehagelærer. Tenk den forskjellen i studielån, samt 3 års «forsinkelse» i inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er førskolelærer (som et het da jeg tok utdannelsen) og trives egentlig med det. Men det er snevert og veldig rettet kun mot barnehage. Det er jo et mål for å beholde barnehagelærerne i barnehagen, mange tusen har jo gått over til andre jobber. 

Hadde heller valgt å bli lærer i dag, eller helst noe helt annet. For mange krav og for lite lønn å jobbe i barnehage og skole i dag. 

Anonymkode: e33b1...d94

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.12.2020 den 1.09):

Jeg hadde aldri tatt barnehagelærer, det gir så utrolig få muligheter.

Anonymkode: b80ec...533

Tar du master i spesped så får du veldig mange muligheter i arbeidsmarkedet

Anonymkode: 8f4d1...2d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...