Gå til innhold

Har jeg sjans til å komme inn på dette studie? Paramedic.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i østfold og har tenkt på å søke på den nye linjen de har fått her, paramedic. Men før jeg får for store forhåpninger så vil jeg vite om jeg i det heletatt har sjans. 

Jeg er helsefagarbeider. Jobbet i 5 år etter endt utdanning (7 med lærlingtiden). Er snart 27 år og har studiekompetanse som jeg akkurat bestod på hengende håret siden jeg var syk så å si hele påbyggs året... 😒 og jeg har hatt lappen i snart 9 år. 

Kommer jeg inn med dette? 

Arbeidserfaring på flere avdelinger på sykehjem, sykehus, bolig for pu og funksjonshemminger og bpa for utagerende og pu bruker. Om de i det heletatt skjekker opp dette da. 

Anonymkode: 229f2...bb7

Skrevet

Det er karakterene som teller. Og tror snittet er ganske høyt.

Anonymkode: c1e78...dee

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bor i østfold og har tenkt på å søke på den nye linjen de har fått her, paramedic. Men før jeg får for store forhåpninger så vil jeg vite om jeg i det heletatt har sjans. 

Jeg er helsefagarbeider. Jobbet i 5 år etter endt utdanning (7 med lærlingtiden). Er snart 27 år og har studiekompetanse som jeg akkurat bestod på hengende håret siden jeg var syk så å si hele påbyggs året... 😒 og jeg har hatt lappen i snart 9 år. 

Kommer jeg inn med dette? 

Arbeidserfaring på flere avdelinger på sykehjem, sykehus, bolig for pu og funksjonshemminger og bpa for utagerende og pu bruker. Om de i det heletatt skjekker opp dette da. 

Nei, du kommer ikke inn med dette, men siden det er opptak til sommeren kan du hive deg rundt og ta opp fag, siden du er over 23 kan du søke med 23/5.

Skrevet

Hvis du bestod på hengende håret kommer du ikke inn. Det er svært høyt snitt for å komme inn. Har du begynt å trene til de fysiske opptakskravene?

Skrevet

Poenggrensen i år var 58,4 poeng. Du kan ikke realkompetansevurderes når du har generell studiekompetanse, så selv om du har relevant erfaring har det ikke noe å si. Det er poengene og bestått opptaksprøve som gjelder. Utfra det du beskriver om studiekompetansen din kommer du ikke inn. 

• Liker 4
Skrevet
altflyter skrev (2 timer siden):

Hvis du bestod på hengende håret kommer du ikke inn. Det er svært høyt snitt for å komme inn. Har du begynt å trene til de fysiske opptakskravene?

Jeg trener mange ganger i uka så akkurat det blir ikke noe problem, men hjelper ikke da når jeg ikke har karakterer nok. 

Skrevet
Ullvott skrev (1 time siden):

Poenggrensen i år var 58,4 poeng. Du kan ikke realkompetansevurderes når du har generell studiekompetanse, så selv om du har relevant erfaring har det ikke noe å si. Det er poengene og bestått opptaksprøve som gjelder. Utfra det du beskriver om studiekompetansen din kommer du ikke inn. 

Det stemmer at ts ikke kan realkompetansevurderes, men Ts kan søke etter 23/5 regelen selv om hen har studiekompetanse fra før. Det kan hjelpe en del, for da er det færre fag hen må ha god karakter i 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

• Liker 1
Skrevet

Det er nok 23/5 som er din eneste sjanse her. Paramedic er et veldig populært studium, så det vil nok bli høye opptakskrav på det nye studiestedet også.

Anonymkode: 1e99c...1a3

Skrevet
Kastanjefrø skrev (10 timer siden):

Nei, du kommer ikke inn med dette, men siden det er opptak til sommeren kan du hive deg rundt og ta opp fag, siden du er over 23 kan du søke med 23/5.

Jeg rekker jo ikke ta opp så mange fag før sommern... må ta opp alt. Er 2 i alle fag bortsettfra sosiologi (valgfag) som jeg gikk 3 i... jeg var nesten ikke på skolen og hedde verken motivasjon eller krefter. Hadde så klart blitt en helt annen score den dag idag, men det tar jo tid å ta opp alle fag 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg rekker jo ikke ta opp så mange fag før sommern... må ta opp alt. Er 2 i alle fag bortsettfra sosiologi (valgfag) som jeg gikk 3 i... jeg var nesten ikke på skolen og hedde verken motivasjon eller krefter. Hadde så klart blitt en helt annen score den dag idag, men det tar jo tid å ta opp alle fag 🤷‍♀️

Da må du ta opp fagene over to eller flere år i stedet. De ser kun på karakterer, at du har fagbrev eller annen arbeidserfaring teller ikke, så lenge du har de fem årene som kreves for 23/5 (det kan også være mye annet enn arbeid, HVA du har jobbet med er irrelevant), eller du ikke kan søke på realkompetanse (noe du ikke kan, og som uansett hadde vært svært usikkert). Her er det ingen snarveier, rett og slett. 🤷🏻‍♀️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da må du ta opp fagene over to eller flere år i stedet. De ser kun på karakterer, at du har fagbrev eller annen arbeidserfaring teller ikke, så lenge du har de fem årene som kreves for 23/5 (det kan også være mye annet enn arbeid, HVA du har jobbet med er irrelevant), eller du ikke kan søke på realkompetanse (noe du ikke kan, og som uansett hadde vært svært usikkert). Her er det ingen snarveier, rett og slett. 🤷🏻‍♀️ 

Skjønte ikke helt hva du mente her. De ser bare på karakterer og det teller ikke med arbeidserfaring så lenge jeg har de 5 årene som kreves? 🤨🤔... skjønte lite V det andre du skrev het også. Kan du utdype? Ble veldig rotete

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønte ikke helt hva du mente her. De ser bare på karakterer og det teller ikke med arbeidserfaring så lenge jeg har de 5 årene som kreves? 🤨🤔... skjønte lite V det andre du skrev het også. Kan du utdype? Ble veldig rotete

Det var ikke meg du siterte, men 23/5-regelen betyr at så lenge man er over 23 år og har minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning så kan man vurderes på grunnlag av de seks studiekompetansefagene. Det spiller ingen rolle hva slags utdanning man har eller hva man har arbeidet som i de fem årene, for det er karakterene som teller. 

Anonymkode: e6916...c8c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var ikke meg du siterte, men 23/5-regelen betyr at så lenge man er over 23 år og har minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning så kan man vurderes på grunnlag av de seks studiekompetansefagene. Det spiller ingen rolle hva slags utdanning man har eller hva man har arbeidet som i de fem årene, for det er karakterene som teller. 

Anonymkode: e6916...c8c

Men... vurderes man ikke på grunn av karakterene uten 23/5 regelen også da? Skjønner ikke noe jeg. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men... vurderes man ikke på grunn av karakterene uten 23/5 regelen også da? Skjønner ikke noe jeg. 

Jo det gjør man, om det er så intenst vanskelig å forstå tror jeg ikke paramedic er noe for deg.

Poenget med 23/5 er at du slipper å ha andre karakterer enn de seks du må ha på vitnemålet.

Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Jo det gjør man, om det er så intenst vanskelig å forstå tror jeg ikke paramedic er noe for deg.

Poenget med 23/5 er at du slipper å ha andre karakterer enn de seks du må ha på vitnemålet.

Oj, wow 👏 håper du får en bedre dag imorgen. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du må sette deg inn i de ulike mulighetene for å komme inn på høyere utdanning. Alt ligger enkelt tilgjengelig på nett. Kort fortalt:

Generell studiekompetanse: Alle karakterene dine teller. Du må ta opp samtlige fag i ditt tilfelle = veldig mange. 
23/5: Du blir vurdert kun etter karakterene i seks sentrale fag = du må ta opp langt færre fag. Du må dokumentere fem år med arbeid/utdanning/etc, ikke noe problem for deg, men det gir deg ingen pluss at du har relevant arbeid/fagbrev. Heller ingen pluss at du har mer enn fem år. 
Realkompetanse: Her hadde relevant jobb vært et pluss, men det er ikke noe alternativ siden du har studiekompetanse. Uansett er det en vanskelig og usikker vei, få tas opp på dette grunnlaget. 

Det er ingen snarveier her. Du må ta opp fag, og du må ha gode karakterer i de fagene. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...