Gå til innhold

Julefrokost/lunsj. Hva er obligatorisk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rundstykker,  eggerøre med gressløk,  spekeskinke , juice og en kopp med god te.

Da koser jeg meg ihvertfall 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggerøre Spekeskinke kald ribbe(rester) majones appelsinjuice oster rundstykker

Anonymkode: 55ce1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi serverer alltid variert koldtbord til frokost og evt kvelds hele julen. Da har vi godt brød/rundstykker, 2-3 typer gode spekepølser, hjemmelaget sylte, spekeskinke, fenalår, juleskinke, hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rødbetesalat, hjemmelaget majones, røkelaks, eggerøre, forskjellige gode oster og julepostei. Storkoser oss like mye hver dag. :) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekeskinke, røkt laks, sursild, ost, hamburgerrygg, leverpostei med bacon, majones, eggerøre, bacon. Agurk, tomat, paprika, sylteagurk. Juice og melk. 

Anonymkode: 20434...6c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til kokt egg og røkelaks, ikke eggerøre.

Liker loff og lefser til julefrokost :) Også ribberull, sylte, sennep, rødbeter, sylteagurk, vellagret edamer

Anonymkode: d42c4...a85

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun Ankara lengre oppe, har virkelig fått med det meste :) Lager det ikke selv, men har også fått servert eggost eller gome, som er litt mer til den søte tann. 
Jeg er vant til sild i ulike marinade og selvfølgelig en akevitt

Anonymkode: 60ac8...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (8 timer siden):

Vi serverer alltid variert koldtbord til frokost og evt kvelds hele julen. Da har vi godt brød/rundstykker, 2-3 typer gode spekepølser, hjemmelaget sylte, spekeskinke, fenalår, juleskinke, hjemmelaget potetsalat, hjemmelaget rødbetesalat, hjemmelaget majones, røkelaks, eggerøre, forskjellige gode oster og julepostei. Storkoser oss like mye hver dag. :) 

Høres fantastisk godt ut😋

Vi har mye av det samme til frokost/lunsj i jula. Lager alltid eggesalat, har røkelaks, god ost, fenalår og spekeskinke, godt syltetøy, hjemmebakt julebrød og rundstykker. Og litt grønt og frukt. Ikke mye som slår de gode julefrokostene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er sild viktig. Skjønner ikke at de som nevner alt mulig ikke nevner sild.

Anonymkode: 77c74...3d3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekemat, gode oster, røket laks, eggerøre, kakao med kremdott, nystekte rundstykker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid tre typer sild, litt gode oster, sylte, lammerull, rester fra julemiddagen, syltetøy, grovt og fint julebrød. 

Vi har nedskalert på koldtbordet de siste årene har vi vært bare to eller tre stykker, tidligere hadde vi mer pålegg, nå har vi bare det vi vet blir spist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min faste liste;

2-3 typer brød og knekkebrød, samt julelefser

kalde ribbestykker, lammerull, sylte, juleposdeig

egengravet laks, julesild, rømmesild

majones, grov sennep, remulade

eggesalat, eggerøre

agurk, cherrytomater, paprika

sylteagurk, rødbeter

og så varierer vi ved å lage/serverer ting som rødløkskompott, klementinmarmelade, pastrami, fritatta, quiche, vaffelhjerter, gode oster

og selvfølgelig - god cider fra hardanger, og julekaffe. Har noen gjester ønske om en liten aquevitt til henter vi selvfølgelig flaska, men ikke noe vi velger selv. 

Anonymkode: 64503...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-Som regel ferskt brød på julaften til frokosten, og frosne rundstykker dagene butikken er stengt 

-Havrekjeks (hjemmelaget)

-Ordentlig meierismør

-Eggerøre 

-Rester fra julemiddagen, fenalår, rødkål, medisterkaker/vegisterkaker

-Sennep 

-Lite ostefat

-Druer og klementiner

-Sild og et godt syltetøy

-En god juice 

Anonymkode: dfab7...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det alltid rundstykker, gode oster, forskjellig kjøttpålegg fra slakteren, eggerøre og kokt egg, medisterkaker og ribbe fra julemiddagen og så lager mannen hvert år sin hjemmelagde skagenrøre og gravet laks ❤️ Av drikke har vi juicer, kakao og kaffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For meg er sild viktig. Skjønner ikke at de som nevner alt mulig ikke nevner sild.

Det er så enkelt som at ingen i huset og ingen vi har invitert til jul liker sild. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist uten sild!

Vårt fulle julebrunsjbord består av: 

- Nybakte rundstykker (lyse og grove), dansk rugbrød og julekake med rosiner, dadler og fiken. Meierismør.
- Ulike typer hjemmelaget sild. Jeg har pleid å lage rømmesild, karrysild med eple og bringebærsild.
- Røkelaks fra Svanøy
- Hjemmelaget rekesalat med egg og dill, laget av ferske reker kjøpt på lillejulaften eller julaften, og hjemmelaget majones. Må helst spises samme dag, holder maks til dagen etter.
- Kokelår, dvs røkt og kokt lammelår - det beste julepålegget etter mitt syn
- Lammerull, også helt obligatorisk julepålegg fra barndommen min. Kjøper nå ferdigkokt på Bondens marked, selv om den ikke er like god som mormors.
- Sylte.
- Eggerøre.
- Rødbeter, majones, grove senneper (fransk og svensk).
- Edamer, brunost og Stilton.
- Multesyltetøy eller et annet godt syltetøy.
- Kaffe og farris.
- Klementiner og Hardangerkling til den siste kaffekoppen.

Blir overmett bare av å skrive listen! :ler: 

Anonymkode: 08cc8...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I jula slår jeg sammen frokost og lunch. Tar kanskje et par klementiner og en pepperkake til morrakaffen, og spiser heller et stort måltid litt utpå dagen 😊  Grovt brød og lefse, ribbe, sylte, hardkokt egg eller eggerøre, spekeskinke eller fenalår, røkt ørret og sursild + småtomater, oppskåret agurk og paprika er alltid på bordet her i jula.

Anonymkode: 2eac0...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2020 den 9.14):

Ingen av oss som feirer sammen er glade i sild, så da velger vi heller kaldrøkt og varmrøkt laks i tillegg til peppermakrell og gjerne reker, kreps eller hummer, så fisk og skalldyr er til stede, bare ikke i form av sild. ;)
Ellers må vi ha
*sylte
*tunge
*lammerull
*bayonneskinke
*juleskinke
*leverpostei med bacon og sopp
*kokt bacon
*fenalår
*spekeskinke
*edamerost
*fløtemysost
*syltetøy
*diverse grønt og frukt
*meierismør
*nystekte rundstykker
*dansk rugbrød

Jeg gleder meg nesten mer til julelunsj enn jeg gjør til julemiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...