AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Hvordan lever dere? Altså hvordan fungerer hverdagen deres rundt mat? Datteren min har mange allergier. Hvete, soya, nøtter(mange slag), eple, sitrus/ananas. Ja det jeg kom på i farten. Spiser dere med nøtteallergi ting som innholder eller kan innholde spor av nøtter? Dere med hveteallergi, spiser dere kun glutenfritt? Anonymkode: 98642...7f1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #2 Skrevet 9. desember 2020 Jeg tenker at dey kommer an på hvor allergisk barnet er. Her i huset er både jeg og mannen allergisk mot belgfrukter, epler/pærer og steinfrukter. Vi er litt allergiske, og andre rundt oss kan fint spise nøtter uten at jeg plages. Vi serverer frukt vi ikke kan spise,æ og lager ikke mat med belgfrukter, men håper å gjøre det i framtida (altså to middager/gryterretter, der vi putter f.eks. bønner i den ene helt på slutten) Om barnet ditt blir dødssyk av å få i seg spor av egg eller nøttestøv, ville jeg vært ytterst forsiktig. Om det går, ville jeg f.eks. kokt egg til tomatsuppa, men at barnet ikke får det. Jeg ville ikke spist glutenfritt selv dersom det ene barnet mitt hadde cøliaki. Da hadde vi andre spist vanlig brødmat mens den med cøliaki åt glutenfritt. Anonymkode: 3f5f6...0a8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #3 Skrevet 9. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 6.12.2020 den 21.47): Hvordan lever dere? Altså hvordan fungerer hverdagen deres rundt mat? Datteren min har mange allergier. Hvete, soya, nøtter(mange slag), eple, sitrus/ananas. Ja det jeg kom på i farten. Spiser dere med nøtteallergi ting som innholder eller kan innholde spor av nøtter? Dere med hveteallergi, spiser dere kun glutenfritt? Anonymkode: 98642...7f1 Ungen er allergisk mot melk, soya, belgfrukter (inkl peanøtter) og diverse fisk. Må ha egen stekepanne feks pga spor. Hjemme har vi funnet gode rutiner på mat, føler ikke det er så stor hindring, blir nok verre når hun blir større (er 2 år nå). Skal vi på kafé/spise ute har hun med egen mat som enten kan spises kaldt eller hun får det varmet i mikro, det har heldigvis ikke vært noe problem når jeg forklarer hvorfor. Til middag har vi av og til rømme til maten selv feks, hun har tilbud om melkefri "rømme" om hun vil ha. Av og til lager vi enkel middag og så lager jeg og mannen noe med melk/ost til kvelden etter leggetid, feks pizza. På besøk hos folk tar vi alltid med noe kaffimat enten kun til henne eller noe til felles. Blir ikke invitert så ofte på middag æ, men feks i jula skal vi spise borte og da hjelper jeg til med middagen slik at det blir mat hun tåler mtp spor. Har laget egen kålrotstappe til henne og fryst ned. Anonymkode: 14f1d...0c8 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #4 Skrevet 9. desember 2020 For meg betydde det å lage nesten all mat fra bunnen av, og gjerne ta med mat til besøk. Få venner gadd å prøve seg på glutenfritt, som var litt sårende, men noe jeg lærte å leve med. Det betydde å ALLTID ha med matpakke eller noe kjappe snacks som nøtter/banan i veska, for jeg kunne aldri forvente å finne mat i en kantine, en kiosk, eller et bakeri. Det betydde også bedre planlegging i hverdagen rundt mat rett og slett, og at jeg totalt sett endte opp med å spise sunnere. Færre snacks å spise = mindre snacks, i alle fall for meg. Anonymkode: f5362...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2020 #5 Skrevet 9. desember 2020 Det kommer an på graden av allergi. Er man hyperallergisk, spiser man gjerne ikke ting det står "kan inneholde spor av" på. Mens om man bare klør litt/får utslett/kanskje blir litt dårlig i magen, så tar man sjansen. Det er forskjell på å få eksem på albuen, og å måtte hentes med luftambulanse, liksom. Jeg har noen i slekten som er så allergisk at luftambulansen faktisk har reddet livet deres. Mens andre er sånn at de får litt eksem. Så det må du nesten se på selv, hvor farlig det er for akkurat dine. Anonymkode: 9a72d...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2020 #6 Skrevet 11. desember 2020 Legen min har sagt at jeg må holde meg unna "spor av" fordi de kan trigge og forverre allergien. Jeg tåler ikke nøtter, gluten og hvete, laktose, egg og noen frukter. Visste jo om noe av dette fra jeg bittliten. Men gluten og laktose først som 20-åring. Var litt jobb i starten å endre tankegang og begynne å planlegge matpakker. Og den gangen var det ingen naturlige glutenfrie meltyper i butikkene i Norge, men nå er det jo massevis å velge mellom. Nå anser jeg kostholdet mitt for helt normalt, for jeg har levd med det så lenge at jeg glemmer at andre har det annerledes. De eneste gangene jeg blir stressa er hvis jeg må spise mat andre har laget eller må på restaurant, for det liker jeg ikke i det hele tatt. Anonymkode: 0b088...38a
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2020 #7 Skrevet 12. desember 2020 Jeg har ikke så mange allergier, men mer intoleranser og jeg har IBS, så jeg har hatt mye trøbbel med magen. Jeg har rett og slett kuttet ut alle planter. Jeg spiser nå carnivore, som betyr at jeg spiser bare animalske råvarer. Jeg tåler godt rene meieriprodukter, så jeg har beholdt det. Vanligvis spiser jeg bare kjøtt/kjøttdeig som jeg steker i meierismør, salter litt av og til, men ikke alltid. En gang i blant spiser jeg lever. Fisk og sjømat er jeg ikke noe glad i, så det spiser jeg ikke. Jeg tåler godt egg, så jeg spiser mye egg. Og jeg ser at mange av dem som ikke tåler egg, så er det eggehviten de ikke tåler. Eggeplomma tåler de fleste. Og de fleste som ikke tåler melkeprotein, tåler upasteurisert melk. Pasteuriseringen gjør noe med proteinet. Anonymkode: 7df71...c94 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå