Gå til innhold

Er dere sparsomme på å la barna tape i spill, quiz og lignende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor det i såfall? Hva er fordelen med å la barna vinne som oftest? Og ulempen med å tape for mye?

Anonymkode: 6ca1d...dcc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tenkt over dette men jeg bruker å tape. Jeg tror barna jukser :) også er gjør jeg så mye mens vi spiller så jeg følger kanskje ikke så godt med. Vi spiller mye brettspill på hytta,så de har perfeksjonert sine triks. Tror det er bra for barna både å vinne og å tape, de kan jo ikke forvente spesiell behandling hos venner (mine blir veldig sure når de tar hverandre i å jukse). Vi elsker brettspill, men noen er mer opphetet enn andre... Monopol f.eks.

Anonymkode: 24841...978

Gjest theTitanic
Skrevet

Det har jeg tenkt over. Lar de vinne ca halvparten av gangene. De skal jo bli realistiske, og andre barn vil jo ikke være noe hensynsfulle om de spiller sammen. men barn er veldig dårlige tapere, mister lett motivasjonen og trenger selvtillit. 

Skrevet
theTitanic skrev (7 minutter siden):

barn er veldig dårlige tapere, mister lett motivasjonen og trenger selvtillit. 

Hva tenker du gir de selvtillit? Å vinne på urealistiske hensikter?

Skrevet

Lærer de å tape og vinne med samme sinn, så nei - jeg lar de ikke vinne hver gang vi spiller. En gang i blant, kanskje, men som regel spiller vi som jeg ville spilt med venner. 

Anonymkode: cdf95...d34

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig, er derfor 6-åringen min ikke fikk starte på barneskolen. Jeg meldte han på voksenopplæring slik at han konkurrerer på like vilkår som voksne. Samme gjelder idrett, meldte han på voksenidrett slik at han ikke får falsk selvtillit ved å spille mot småbarn. 

Anonymkode: 3411f...120

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å vinne iblant gir selvtillit. Å tape iblant gir god lærdom. 

Det er ikke gøy å alltid tape. Noe de vil om de spiller mot voksne. Kun tap ødelegger spillelisten. Selv voksne styrer unna spill de alltid taper i. 

Skrevet

Jeg er god på de fleste spill som krever logikk, planlegging etc. Så jeg lar både barn og voksne vinne. Det er ikke gøy hvis en alltid vinner

Anonymkode: 8f1c9...95a

• Liker 1
Skrevet

Lar ikke barn alltid vinne, men om det er spill der en voksen (pga erfaring/smarthet) har stor fordel så gjør jeg ikke mitt beste akkurat, for det blir jo veldig urettferdig for barnet. Spill som mest går på flaks er greit sånn sett, da spiller jeg bare som vanlig. 

Anonymkode: abee4...96e

• Liker 2
Skrevet

Vi spiller på den måten at alle er likestilte. Er det vanskelige spill der det er naturlig at en voksne lett vinner, spiller vi ofte på lag. Da lar vi barnet gjøre det meste og lar barnet tenke seg til best mulig trekk slev også forklarer vi evt etterpå om det kunne vært løst på en bedre måte til barnet lærer spillet skikkelig. Så spiller vi som likestilte når det sitter inne. 

Anonymkode: 9d851...db4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en lei tendens til å bli for ivrig, så jeg gjør mitt beste under brettspill. Spiller en del med datter på 11, men selv om hun taper mest, så synes hun det er gøy å være med heldigvis. Det er noen ganger jeg tenker nå skal jeg spille dårlig, men jeg klarer bare ikke, dårlig egenskap fra min side😂

Anonymkode: 54c07...cd1

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar de nok ikke vinne, men noen ganger gjør jeg det slik at jeg ikke vinner alt for overlegent. De er 4 og 6, og seksåringen er bedre på å tape enn på å vinne. Da blir han veldig ovenpå, så det jobber vi med 😊

Anonymkode: 8198c...40c

Skrevet

Jeg lot de vinne 20% av gangene, men de skjønte at jeg lot de vinne og ble sure for det. De bryr seg ikke om de taper så nå spiller jeg for å vinne. Heldigvis trenger ikke jeg alltid å bli med :P 

Anonymkode: ecc73...efb

• Liker 1
Skrevet

Lar de vinne? Nei, skal de lære å tenke strategisk i et spill så må de tape mer enn de vinner i starten. Vi spiller med andre ord for å vinne - enten det er barn eller voksen. 

Anonymkode: d2571...44f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...