AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #1 Skrevet 6. desember 2020 Barnet mitt på 13 mnd startet i barnehagen forrige uke, og det var ikke helt enkelt. Dag 2 tok vi en «test» hvor jeg bare gikk ut i garderoben for å henge opp klærne hans, og han hylte. Hylte helt til jeg kom igjen. Dag 3 skulle jeg offisielt «gå», men barnehagen ringte etter 15 min for han var helt utrøstelig. Dag 4 var jeg der sammen med han hele dagen frem til lunsj. Heldigvis har jeg fri til torsdag, og faren har fri torsdag og fredag og kan ta de dagene evt. Men jeg kjenner jeg gruer meg! I morgen skal jeg «gå» igjen, og har helt vondt i magen.. Han har i tillegg vært helt ekstremt mammadalt som bare skal bæres hele helgen, det er nytt. Han er vanligvis et tillitsfullt barn og jeg har aldri hatt problemer med å overlate han til venner/familie før. Det er rolige dager i bhg hvor de minste (5 stk) er skjermet alene sammen med to koselige, voksne og erfarne personale, så det er ikke slik at jeg forlater han i komplett kaos liksom 🤷🏽♀️ Noen som har hatt en likens barnehagestart som kan fortelle litt om hvordan det gikk videre? Anonymkode: b4c1f...670
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #2 Skrevet 6. desember 2020 Ja, min var sånn i 4 mnd (!). Tradisjonen tro så leverte jeg alltid en utrøstelig unge i barnehagen 🙈 hun hata det og ville ikke være der😩 Men det gikk seg til, og etter 4 tunge måneder ble hun vant til barnehagen og elsker nå å være der. Noen barn trenger litt lenger tilvenning enn andre ❤️ Anonymkode: 7abdd...139 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #3 Skrevet 6. desember 2020 Min var ganske lik. Hadde 4 ukers perm fra jobb og hadde bare korte dager ganske lenge. Det er en helt normal reaksjon. Jeg satt på verandaen og bare ventet på telefon for å løpe ned i barnehagen. Etterhvert gikk det to timer, tre timer og plutselig skulle jeg i jobb og da gikk det fint. Hun elsker barnehagen nå (5år) og gleder seg hver dag. Men er selvsagt vondt å stå i det og den dårlige samvittigheten som man kjenner på. Pust, lykke til, du er super! Anonymkode: f97e4...204
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #4 Skrevet 6. desember 2020 Noen timer på to dager for en så liten en er altfor kort tid å bli kjent og trygg på. Han trenger åpenbart lenger tid, og bli kjent og trygg mens du er tilstede. Når han har fått bli trygg i sitt eget tempo, mens du har vært tilstede, kan du prøve på nytt å dra. Anbefaler sterkt å gi han den tiden han trenger, det er så viktig for utviklingen videre Anonymkode: f26a6...ca1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #5 Skrevet 6. desember 2020 Jeg jobber på småbarnsavdeling og nå i høst har vi hatt tilvenninger til de nye barna. Det tar nok litt tid, noen uker, så går det seg til. Nå vil gjerne ikke barna hjem fra barnehagen heller (blir sure når foreldrene kommer og sliter med å forlate avdelingen), men dette jobber vi personalet hardt med for å skape trygge rammer for barna og fine dager. Jeg har stor forståelse for at det oppleves tøft for deg ❤ men jeg lover det går bra!! Vi pleier også å sende en sms (av og til med bilde av barnet) når ting går bra etter levering 😊 Anonymkode: 0a0d0...bc5 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2020 #6 Skrevet 6. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, min var sånn i 4 mnd (!). Tradisjonen tro så leverte jeg alltid en utrøstelig unge i barnehagen 🙈 hun hata det og ville ikke være der😩 Men det gikk seg til, og etter 4 tunge måneder ble hun vant til barnehagen og elsker nå å være der. Noen barn trenger litt lenger tilvenning enn andre ❤️ Anonymkode: 7abdd...139 Ja han trenger nok en stund.. Jeg jobber heldigvis bare 50% frem til påske, så håper korte dager vil hjelpe Han ELSKER barnehagen, smiler fra øre til øre og virkelig storkoser seg - så lenger jeg er der... Men så snart jeg går er det krise 🤯 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min var ganske lik. Hadde 4 ukers perm fra jobb og hadde bare korte dager ganske lenge. Det er en helt normal reaksjon. Jeg satt på verandaen og bare ventet på telefon for å løpe ned i barnehagen. Etterhvert gikk det to timer, tre timer og plutselig skulle jeg i jobb og da gikk det fint. Hun elsker barnehagen nå (5år) og gleder seg hver dag. Men er selvsagt vondt å stå i det og den dårlige samvittigheten som man kjenner på. Pust, lykke til, du er super! Anonymkode: f97e4...204 Tusen takk for fint svar ❤️ Har også mulighet for korte dager en stund, håper det hjelper! AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen timer på to dager for en så liten en er altfor kort tid å bli kjent og trygg på. Han trenger åpenbart lenger tid, og bli kjent og trygg mens du er tilstede. Når han har fått bli trygg i sitt eget tempo, mens du har vært tilstede, kan du prøve på nytt å dra. Anbefaler sterkt å gi han den tiden han trenger, det er så viktig for utviklingen videre Anonymkode: f26a6...ca1 joda, men vi har jo ikke fri for alltid.. Så håper det går seg til snart. Jeg har dog sagt til bhg at noen «skrikekur» er helt uaktuelt, så hvis han skriker veldig og de ikke får roet han MÅ de ringe. Det stoler jeg heldigvis på at de gjør. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber på småbarnsavdeling og nå i høst har vi hatt tilvenninger til de nye barna. Det tar nok litt tid, noen uker, så går det seg til. Nå vil gjerne ikke barna hjem fra barnehagen heller (blir sure når foreldrene kommer og sliter med å forlate avdelingen), men dette jobber vi personalet hardt med for å skape trygge rammer for barna og fine dager. Jeg har stor forståelse for at det oppleves tøft for deg ❤ men jeg lover det går bra!! Vi pleier også å sende en sms (av og til med bilde av barnet) når ting går bra etter levering 😊 Anonymkode: 0a0d0...bc5 Tusen takk for svar! Barnehagelæreren som er hans primærkontakt er både erfaren og stødig - og hun sier akkurat det samme. Jeg er veldig trygg på henne, men det verker jo i hele kroppen å forlate en skrikende unge 😯Håper det går seg bedre til denne uka. Anonymkode: b4c1f...670
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2020 #7 Skrevet 7. desember 2020 Min var veldig mammadalt da hun begynte i bhg rett over året. Hun virket rimelig utrygg og mammadalt under tilvenningen. Etter barnehagens anbefalinger så forlot Vi henne ikke den første uka i hvert fall, jeg og pappaen måtte ta oss mye fri fra jobb. Vi forlot henne første gang etter 1-2 uker. Hun gråt litt i starten. Nå, 4 mnd senere er det helt tydelig at hun elsker å være i barnehagen og det er så koselig! Alt i alt syntes jeg tilvenningen gikk svært bra, og jeg kan bare anbefale andre å bruke god tid på den. Kanskje du kan vente litt lenger før du drar, hvis jobben tillater det? Anonymkode: dff78...2e1
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. desember 2020 #8 Skrevet 7. desember 2020 Helt normalt. Det er en ny situasjon for ungen med nye rutiner. Derfor man ofte setter av en uke eller to til tilvenning. Det går over. Viktigste er at DU er smilende, positiv og avslappet. Virker du trist og stresset vil barnet speile dette og forverre situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå